Właściwe przechowywanie owoców i warzyw

A vector pack of broccoli character design or book mascot, perfect for logo, web and print illustration
Podziel się ze znajomymi :)
  • 95
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    95
    Shares

Naucz się odpowiednio przechowywać warzywa i owoce. Niewłaściwe przechowywanie nie tylko psuje smak, ale również przyczynia się do utraty cennych składników odżywczych zawartych w jedzeniu. Przy prawidłowym przechowywaniu owoców i warzyw, utrata cennych substancji może zostać bardzo opóźniona. Zatem jak i gdzie prawidłowo powinniśmy składować swoje zapasy? Czy można przechowywać wszystkie owoce w ten sam sposób? Jak przechowywać warzywa korzeniowe, a jak liściaste? Ze mną dowiesz się również, na co zwracać uwagę przy zakupie owoców i warzyw, by mieć pewność, że są naprawdę świeże. 

Jak przechowywać owoce i warzywa?

Pewnie kiedy wracasz z weekendowych zakupów do domu i wykładasz zakupy, twoja kuchnia wygląda jak mały sklep spożywczy. Sałata, marchew, rzepa, rzodkiewka, kalafior, fasolka szparagowa, czerwona kapusta, truskawki, jabłka, banany, mango, ziemniaki i świeże zioła lądują na kuchennym stole. A teraz? Gdzie to wszystko umieścić? W końcu zależy nam, by przez długi wszystko było świeże i pełne witamin.

Właściwy sposób zakupu warzyw i owoców

Od czego zacząć przy właściwym przechowywaniu warzyw i owoców? W zasadzie odpowiednie przechowywanie tych produktów nie zaczyna się w domu, ale w rzeczywistości już w sklepie. Więc przede wszystkim ważną kwestią jest zdobyć naprawdę świeżego towaru. Przyniesione do domu warzywa i owoce, które leżały wiele dni w sklepie – narażone na takie czynniki, jak światło i wysokie temperatury, przyczyniające się do spadku ich jakości – nie będą w stanie być długi czas świeże, mimo odpowiedniego przez nas przechowywania.

Czas transportu liczony w dniach, a nawet w tygodniach, nie jest rzadkością

Często warzywa i owoce zaraz po zbiorach są transportowane kilka dni, aby wreszcie skończyć w supermarkecie. Zwykle im dalej od punktu sprzedaży znajdują się zbiory, tym dłuższy czas trwa transport produktów. Szybko psujące się owoce z tropików po części transportuje się w ciągu kilku dni po samolotem. Owoce takie jak banany lub jabłka, kiwi i pomarańcze, które przyjeżdżają poza sezonem z Ameryki Południowej, Nowej Zelandii i Republiki Południowej Afryki, podróżują w warunkach chłodniczych statkiem nawet przez kilka tygodni. W samym sklepie owoce i warzywa leżą kolejne kilka dni, aż w końcu ktoś je kupi. W dzisiejszych czasach, średni czas od zbioru produktu do jego konsumpcji, trwa od jednego do dwóch tygodni.

Od chwili zbioru produkty są narażone na psucie

Zawartość substancji spożywczych w surowych produktach spada w zależności od tego, co się z nimi dzieje, jak są przechowywane i traktowane, w czasie od zbioru do konsumpcji. Większość owoców i warzyw składa się w 70-90 procentach z wody. Gdy są zebrane, czyli oddzielone od rośliny macierzystej lub korzenia, pobieranie wody i substancji odżywczych zostaje nagle przerwane. Nie przerwane zostaje jednak parowanie wody, co oznacza, że produkty te cały czas ją tracą. Zawartość substancji odżywczych maleje, za to wzrasta ilość bakterii odpowiedzialnych za psucie.

Często warzywa psują się szybciej, niż owoce. W przypadku dojrzałego owocu normalne jest, że zostaje oddzielony od rośliny macierzystej. Ale np. sałata, będąca cały czas w procesie wzrostu, zerwana zaczyna więdnąć niemal natychmiast od momentu zbioru. Proces więdnięcia można spowolnić poprzez staranny dobór czasu zbioru, sposób późniejszego przechowywania i właściwe opakowanie, które zminimalizuje straty wody wynikające z procesu parowania.

Zanikanie substancji witalnych w warzywach i owocach

Stopień utraty substancji witalnych po zbiorach i podczas przechowywania zależy od powyższych czynników (czasu zbioru, przechowywania, pakowania). Ale nie tylko. Straty substancji odżywczych zależą również od: metod uprawy (ekologiczna lub konwencjonalna), jakości gleby, pogody i warunków klimatycznych, a nawet od tego, czy owoce i warzywa zebrano ręcznie, czy maszynowo (mechaniczny zbiór powoduje częstsze uszkodzenia plonu).

Szczególnie wrażliwa jest witamina C i to ona najszybciej “ucieka”. Przykładem może być świeży groch, z którego podczas badania, w ciągu 7 dni (w temperaturze przechowywania 4 stopni) ilość pierwotnej zawartości wit. C spadła o 15 %. W tym samym badaniu fasolka szparagowa utraciła aż 77 % wit. C! Brokuł przechowywany w temp. 0 stopni nie utracił tej witaminy, jednak już tydzień trzymania go w temp. 20 stopni powodowało straty wit. C rzędu 56%. Marchew przechowywana w temp. 20 stopni utraciła jej 27%, szpinak już 100%, zaś w temp. 4 stopni straty te spadły do 10% w przypadku marchwi i 75% w przypadku szpinaku. Głęboko mrożona (-20 stopni Celcjusza) marchew zachowała 100 % wit. C przez okres 12 miesięcy, szpinak stracił jej w tym czasie co najmniej 30%.

Nawet te nieliczne przykłady pokazują, jak ogromne są straty substancji witalnych i jak ważne jest to, by kupić naprawdę świeżo zebrane owoce i warzywa.

Dowiedz się, jak rozpoznać świeże owoce i warzywa

Nie rób zakupów na ślepo! Nie kupuj tego, co masz na liście zakupów, ale to, co jest świeże! Weryfikuj świeżość produktów, a jeśli towar jest stary, po prostu opuść sklep.

Było by idealnie, gdybyś mógł kupić świeżo zebrane produkty na rynku bezpośrednio od producenta lub w warzywniaku z ekologicznym towarem, wtedy masz większą pewność, że sezonowy towar jest świeży. Tam właśnie często trafia on zebrany dzień wcześniej, a nawet tego samego dnia rano, kiedy był zebrany, wystawiony jest na sprzedaż. Jednakże, jeśli robisz zakupy w supermarkecie lub w sklepie dyskontowym, musisz nauczyć się, jak rozpoznać świeżość. Zwiotczała sałata i zżółknięty brokuł oczywiście nie jest już świeży, ale to wie każde dziecko. Ale jak rozpoznać świeże jabłko? Jak aromatycznego ananasa, a jak dobre awokado? A jak to jest z niedojrzałymi owocami? Dojrzeją w domu?

Jakie owoce i warzywa jeszcze dojrzeją?

Niektóre owoce są zbierane w kraju producenta jeszcze za nim dojrzeją. Trwałość takich owoców jest znacznie dłuższa i obchodzenie się z nimi łatwiejsze, ponieważ nie są one jeszcze bardzo wrażliwe np. na nacisk. Dobrym przykładem są banany, które zwykle zrywa się całkiem nie dojrzałe. Do sklepów trafiają już formy dojrzałe, ponieważ wcześniej są traktowane etylenem, który w sztuczny sposób przyspiesza ich dojrzewanie. Tylko w bio-handlu można natrafić na zielone banany, które mają szansę w bardziej naturalny sposób, bez stosowania etylenu, dojrzeć w domu. W konwencjonalnym handlu zbiera się jako niedojrzałe również inne owoce, takie jak papaja, mango, nektarynka, czy brzoskwinia

Konsumenci często zastanawiają się, czy wszystkie niedojrzałe owoce dojrzeją u nich w domu. Odpowiedz brzmi: nie, nie wszystkie.

W przypadku owoców, które na ogół mają jeszcze zdolność dojrzewania bo zbiorze, zależy to od tego, w jak niedojrzałym stadium zostały zerwane. Np. papaja po zbiorze dojrzeje, ale nie w przypadku, gdy była zerwana tak wcześnie, że była zielona jak trawa. Jeśli papaja jest żółto-pomarańczowa, ale wciąż nieco twarda, wtedy istnieje duża szansa, że dojrzeje w domu. Jak przyspieszyć proces dojrzewania, dowiesz się później w rozdziale odnoszącym się do awokado. Dojrzewające w ten sposób owoce mają wiele wad. Nie zdążą dojrzeć, jeśli są uszkodzone, zmiażdżone, lub zaatakowane przez pleśń.

Owoce, które dojrzeją:

  • awokado
  • banan
  • gruszka
  • cherimoya
  • kaki (persymona)
  • kiwi
  • mango
  • papaja
  • śliwka
  • pomidor

Poniżej mamy przykłady owoców i warzyw, które nie dojrzeją, jeżeli zostaną oddzielone od rośliny macierzystej. Jasne jest, że niedojrzała, zielona truskawka leżąc w kuchni nie zmieni się w czerwony, słodki owoc i będzie nadawać się tylko do wyrzucenia. Ponadto większość warzyw leżakując nie dojrzeje, a co najwyżej zepsuje się.

Owoce i warzywa, które nie dojrzewają:

  • ananas
  • bakłażan
  • ogórek
  • wiśnia
  • papryka
  • winogrono
  • owoce cytrusowe

Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.