Owoce jagodowe – czyli jakie?

Owoce dzielą się nie tylko na najróżniejsze odmiany i pochodzenie (krajowe/egzotyczne). Można je również klasyfikować pod względem botanicznym, lub pod względem zawartości cukrów prostych. Owoce jagodowe są właśnie tymi, które pod względem botanicznym są jagodami, a pod względem zawartości cukru są jednymi z najuboższych w ten składnik, a więc najzdrowszych. Które to owoce?

Dlaczego owoce jagodowe są zdrowe?

Główną zaletą owoców jagodowych jest niska zawartość cukrów prostych, czyli głównie fruktozy. Stąd też, często owoce te mają kwaskowaty smak. Nie jest to jednak regułą – słodkość owoców w dużej mierze zależy do ich odmiany, stopnia dojrzałości, czy gleby i nasłonecznienia, do jakich miały dostęp w okresie wzrostu. Owoce jagodowe są też bardzo bogatym źródłem przeciwutleniaczy różnego rodzaju – stąd też warto włączyć je do swojej codziennej diety.

PS: Oprócz tego – są po prostu przepyszne i doskonale zastępują słodycze!

Truskawki

To ich nie kocha? Kupić je można w zasadzie od wczesnej wiosny do późnej jesieni, jednak te, które są dostępne poza sezonem, to głównie importowane z Hiszpanii truskawki, które rosną w szklarniach. Ich smakowi, aromatowi i wartościom odżywczym daleko do naszych rodzimych truskawek prosto z krzaczka, które w sezonie letnim rosną u każdego szanującego się działkowicza. Sezon na truskawki jest dość krótki, trwa od czerwca do sierpnia-września. Dlatego też w ich największej obfitości warto zbierać te jagody, mrozić, robić z nich pyszne przetwory i delektować się nimi przez resztę roku.

Truskawki zawierają liczne witaminy i minerały:

Właściwości zdrowotne malin:

  • Obniżają poziom cholesterolu, a więc wpływają na zmniejszenie ryzyka miażdżycy
  • Obniżają poziom cukru we krwi, więc są polecane osobom z cukrzycą – mają niski indeks glikemiczny (IG=40)
  • Wybielają żeby (!). Wystarczy potrzeć truskawką zęby, pozostawić na 45 minut i opłukać.
  • Są zalecane osobom cierpiącym na anemię ze względu na zawartości witamin krwiotwórczych K i kwasu foliowego

Maliny

Kolejny polski letni owoc, na który czekamy z utęsknieniem przez całą zimę. Oprócz pysznego smaku, maliny mają wiele dobroczynnych właściwości. Możemy je spożywać na surowo, w postaci koktajli, czy przetworów. Sok z malin jest jednym z najskuteczniejszych panaceów na gorączkę i przeziębienie.

Maliny zawierają:

Maliny warto spożywać przez cały rok, zarówno w postaci świeżej, jak i w przetworach, w zdrowiu i w chorobie, w celach profilaktycznych i leczniczych.

Właściwości zdrowotne malin:

  • Niski indeks glikemiczny (IG=25), więc mogą je spożywać diabetycy
  • Mają właściwości napotne, a więc działają przeciwgorączkowo
  • Kwas ferulowy i beta-sitosterol działają przeciwnowotworowo
  • Liście malin mogą być wykorzystywane w celach ściągających, przeciwbakteryjnych (na przykład na skórę), napar z liści malin jest bardzo skuteczny w rozluźnianiu mięśni gładkich – wpływa na zmniejszenie bólu miesiączkowego
Warto przeczytać  Oto 6 korzyści zdrowotnych wynikających z jedzenia bananów

Morwa czarna

Ma owoce podobne do malin lub jeżyn, o kolorze jeżyn. Wykorzystuje się ją głównie w ziołolecznictwie i farmakologii ze względu na szereg jej dobroczynnych właściwości. Sok z owoców morwy można pić, zaś z liści wykonywać napary.

Morwa czarna zawieraja liczne witaminy i minerały:

Z tego też względu owoce morwy czarnej zaleca się spożywać w niektórych dolegliwościach, a także profilaktycznie.

Potrzebujesz diety na odchudzanie ?

Po nocach słyszę te głosy „Damian a jesz jajka na śniadanie, Damian a czy stosujesz pieczywo, nabiał, pizzę, paluszki ….. Damian jak się odżywiasz?” Postanowiłem spisać wszystkie moje ulubione posiłki i stworzyć gotowe jadłospisy
Sprawdź szczegóły 

Właściwości zdrowotne morwy czarnej :

  • Przy anemii, ze względu na wysoką zawartość żelaza i kwasu foliowego
  • Pobudza krążenie
  • Leczy nadciśnienie
  • Jako środek moczopędny

Jeżyny

Te czarne błyszczące owoce przypominające maliny są nie tylko smakowite i słodkie, ale również bardzo zdrowe. Zawierają bardzo wiele przeciwutleniaczy, ale nie tylko. Zostały wpisane bardzo wysoko na listę ORAC (produktów o wysokiej zdolności antyutleniająccej).

Jeżyny zawierają liczne witaminy i minerały:

  • Antocyjany – barwniki nadające im ciemnofioletową barwę, mają właściwości antynowotworowe
  • Cyanidin – jeden z antocyjanów, któremu zawdzięcza się zdolność do zapobiegania rakowi skóry
  • Kwas elagowy
  • Kwasy fenolowe
  • Witamina C
  • Witaminy z grupy B
  • Kwas foliowe
  • Witamina A
  • Witamina E
  • Witamina K
  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Fosfor
  • Fitoestrogeny

Spożywanie jeżyn może mieć bardzo silne korzyści prozdrowotne.

Właściwości zdrowotne jeżyn:

  • Zapobiegają chorobom oczu, chroniąc wzrok przed zwyrodnieniem plamki żółtej
  • Wpływają na wzmocnienie kości dzięki wapniowi, fosforowi i Witamina K
  • Fitoestrogeny mogą łagodzić menopauzę oraz objawy PMS
  • Regulują poziom cukru we krwi – są zalecane diabetykom

Borówka amerykańska

Ten bardzo delikatny, mięsisty owoc odkryto dopiero w XX wieku, i wciąż w Polsce jest on dość drogi i mało dostępny. Warto jednak się z nim zaprzyjaźnić, ponieważ oprócz wyjątkowego, słodkiego smaku, możemy mu zawdzięczać jeszcze wiele innych cennych właściwości. Wysokiej jakości borówka jest większa i nieco bardziej spłaszczona w porównaniu do czernicy. Na swojej granatowej skórce ma lekki kredowy nalot, a jej wnętrze jest dość jasne i nie brudzi tak silnie jak czernice.

Owoc borówki amerykańskiej zawierają liczne witaminy i minerały:

  • Flawonoidy
  • Antocyjany
  • Fitoestrogeny
  • Witamina C
  • Witamina  B1, B2, B3 i B6
  • Wit A, K, E
  • Wapń
  • Magnez
  • Fosfor
  • Potas
  • Garbniki

Dzięki zawartości dużej ilości przeciwutleniaczy oraz witamin i minerałów.

Właściwości zdrowotne borówki amerykańskiej:

  • Wpływa na poprawę widzenia w nocy (chroni wzrok dzięki flawonoidom)
  • Wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego dzięki antocyjanom
  • Chroni przed nowotworami hormonozależnymi dzięki fitoestrogenom
  • Przeciwdziała też rozwojowi innych nowotworów
  • Niszczy szkodliwe szczepy bakterii E.Coli w przewodzie pokarmowym, czyli zapobiega zatruciom pokarmowym

Agrest

Jest jagodą bardzo popularną w Polsce, choć obecnie dość rzadko spotykaną i niezbyt dobrze dostępną. Występują trzy odmiany agrestu – czerwona, zielona i biała. Czerwona cechuje się najwyższą zawartością karotenoidu luteiny, zaś biała najniższą. Agrest ma lekko kwaskowaty smak i dużą zawartość pektyn, dlatego doskonale przygotowuje się z niego różne dżemy i konfitury, a także kompoty.

Warto przeczytać  11 faktów na temat kawy o których prawdopodobnie nie wiedzieliście

Owoce agrestu zawierają liczne witaminy i minerały:

  • Luteinę
  • Witaminy: A, C, E, B1, B2, B3, B6
  • Kwas foliowy
  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Fosfor
  • Potas
  • Kwas jabłkowy i cytrynowy

Agrest dzięki swojej unikalnej kompozycji składników bioaktywnych ma bardzo ciekawe właściwości.

Właściwości zdrowotne agrestu.

  • Alkalizuje organizm – można go śmiało włączyć do diety zasadowej
  • Ma niski indeks glikemiczny IG=15, więc śmiało mogą go jeść cukrzycy
  • Ma właściwości moczopędne
  • Kwas jabłkowy i cytrynowy wraz z pektynami wspomagają trawienie
  • Luteina poprawia wzrok, jest polecana szczególnie osobom długo pracującym przy komputerze
  • Witaminy z grupy B łagodzą objawy układu nerwowego, wspomagają pamięć i koncentrację

Czerwona/biała porzeczka

Ten smakowity owoc jest bardzo popularny w polskich sadach i jest skarbnicą wielu cennych właściwości odżywczych. Przy bardzo niewielkiej kaloryczności i zawartości cukrów, są wspaniałym dodatkiem do różnych dań i deserów, można też przyrządzić z nich pyszny kompot lub dżem.

Owoce porzeczki zawierają liczne witaminy i minerały:

  • Witaminy: C, A, E, K, B1, B2, B3, B6
  • Kwas foliowy
  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Fosfor
  • Potas
  • Sód
  • Cynk
  • Pektyny
  • Garbniki
  • Witamina PP
  • Antyoksydanty

Czerwone lub białe porzeczki mogą być więc składnikiem nie tylko wykorzystywanym w kuchni, ale również w kosmetyce, ponieważ doskonale wpływają na zdrowie i urodę.

Właściwości zdrowotne czerwonej/białej porzeczka:

  • Garbniki dają im działanie ściągające i tonizujące – mogą być stosowane bezpośrednio na skórę
  • Duża ilość potasu pomaga leczyć nadciśnienie
  • Witamina PP reguluje poziom cholesterolu i zmniejsza ryzyko miażdżycy
  • Antyoksydanty wymiatają wolne rodniki, chronią przed nowotworami i procesami starzenia
  • Hamują rozwój bakterii E.Coli w przewodzie pokarmowym
  • Poprawiają perystaltykę jelit – zapobiegają zaparciom
  • Wzmagają apetyt

Czarne porzeczki

Pod względem odżywczym mają nieco więcej właściwości odżywczych niż czerwone lub białe, mają również inne zabarwienie, co wpływa bezpośrednio na ich funkcje. Czarne porzeczki pod względem smaku są dużo bardziej kwaskowate, ale też charakteryzują się nieco innym smakiem i aromatem niż czerwone i białe. Wspaniale smakują w postaci soków, przetworów, kompotów lub jako dodatek do deserów.

Owoce czarnej porzeczki zawierają liczne witaminy i minerały:

  • Witaminy: C (w dużej ilości), B1, B2, B3, B6, A i E
  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Potas (duże ilości!)
  • Fosfor
  • Sód
  • Cynk
  • Antocyjnay
  • Rutyna
  • Kwercetyna
  • Kwasy fenolowe
  • Pektyny

W związku z taką obfitością składników bioaktywnych czarne porzeczki będą miały silny wpływ na nasze zdrowie.

Właściwości zdrowotne czarnej porzeczka:

  • Redukują poziom cholesterolu i cukru we krwi dzięki dużej zawartości antyoksydantów oraz pektyn
  • Zapobiegają rozwojowi wielu chorób oczu, głównie zaćmy, dzięki dużej ilości Witamina  A oraz antyoksydantów
  • Uszczelniają naczynia krwionośne dzięki wysokiej zawartości rutyny i Witamina C
  • Zwalczają bakterie E.Coli w jelitach
  • Mają właściwości moczopędne
  • Oczyszczają organizm
  • Działają przeciwalergicznie
  • Znalazły się na liście silnych przeciwutleniaczy ORAC

Spożywanie owoców jagodowych jest zasadniczo zalecane przy dietach redukcyjnych, a także tych z ograniczeniem cukrów prostych. Jednak – jak widać – to niejedyne właściwości jagód, które mogą przyczynić się do naszego zdrowia i lepszego samopoczucia!

 

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA