Witamina E – witamina młodości

Witamina E jest nazywana witaminą młodości, gdyż jest to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Na co konkretnie wpływa i z czego wynikają jej dobroczynne właściwości? Jak się odżywiać, aby zapewnić sobie odpowiednią jej podaż?

Właściwości fizykochemiczne witaminy E

Jest to jedna z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Oznacza to, że nie jest wydalana z moczem, a magazynowana – głównie w nadnerczach i tkance tłuszczowej. To znaczy również, że do prawidłowego jej działania niezbędna jest odpowiednia podaż tłuszczów w diecie. Duże ilości witaminy E znajdziemy zatem w nasionach roślin oleistych – na przykład w oleju lnianym, oliwie z oliwek, orzechach i pestkach oraz awokado.

Niedobory w organizmie

Niedoborowość witaminy E u człowieka występuje niezwykle rzadko. Jest to kłopot szczególnie dla osób cierpiących na zaburzenia wchłaniania tłuszczu, ale również celiakię i mukowiscydozę. Objawiają się one:

  • Niepłodnością
  • Trudnościami w koncentracji
  • Pogorszeniem widzenia
  • Wypadaniem włosów

Dlaczego to witamina młodości?

Opóźnianie procesów starzenia dzięki zdolności antyoksydacji, to podstawowa rola witaminy E w organizmie. Dzięki niej komórki nie zużywają się tak szybko, i dużo sprawniej funkcjonują. Gdy w organizmie przeważa ilość wolnych rodników, witamina E wkracza do akcji i skutecznie neutralizuje ich nadmiar, zachowując niezbędną dla zdrowia równowagę tlenową. Dzięki witaminie E możemy cieszyć się dłużej gładką skórą bez zmarszczek, pięknymi włosami i mocnymi paznokciami. Ma działanie nawilżające i natłuszczające skórę. Oprócz tego zachowujemy dobry wzrok. Ta witamina wpływa też na płodność u kobiet, poprzez stymulowanie prawidłowej owulacji i zapewnienie właściwego rozwoju płodu. U panów natomiast zapewnia odpowiednią ruchliwość plemników i ich dużą ilość. To również powód, dla którego nazywa się ją witaminą młodości i płodności. Witamina E pomaga też w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi i zapobiega miażdżycy wydłużając tym samym życie i poprawiając jego jakość. Dodatkowo poprawia krzepliwość krwi.

Warto przeczytać  Schudnij, poczuj się lepiej - przykładowe menu

Rola witaminy E w pigułce:

  • Przeciwdziałanie nowotworom
  • Opóźnianie procesów starzenia
  • Obniżanie cholesterolu
  • Poprawianie krzepliwości krwi
  • poprawa płodności
  • regeneracja, nawilżanie, natłuszczanie skóry

W jakich produktach znajdziesz witaminę E:

W celu zapewnienia odpowiedniej podaży witaminy E, ważne jest, aby dieta obfitowała w oleje roślinne wysokiej jakości – w nich znajdziemy najwięcej tej witaminy. Oprócz tego jako przekąskę warto stosować orzechy i nasiona. Oto przykładowe produkty, które warto włączyć do swojej diety, aby nie było potrzeby suplementacji witaminą E z zewnątrz:

  • Oleje: słonecznikowy, z zarodków pszennych, rzepakowy tłoczony na zimno, z pestek winogron
  • Nasiona słonecznika
  • Pestki dyni
  • Migdały
  • Orzechy arachidowe
  • Zarodki pszenne, kiełki
  • Ryby
  • Mleko i przetwory
  • Warzywa: brokuły, szpinak, papryka, pomidor i inne.

Czy można przedawkować witaminę E?

Chociaż jest to witamina, której nadmiar w diecie jest magazynowany oraz wydalany, można ją przedawkować. Objawy przedawkowania pojawiają się zazwyczaj po podawaniu przez dłuższy czas suplementów z witaminą E w ilości wyższej niż 1000 mg na dobę. Ze zwyczajnej diety przekroczenie zalecanej dawki dobowej byłoby niezwykle trudne. Oto objawy nadmiaru:

  • Bóle głowy
  • Zmęczenie
  • Dolegliwości jelitowe
  • Osłabienie mięśni

Interakcja witaminy E

  • Witamina E zwiększa wchłanianie jelitowe witaminy A w stężeniach od średnich do wysokich, do 40 procent.
  • Witamina A i E razem zwiększają zdolności antyoksydacyjne, chronią przed niektórymi rodzajami raka i wspierają zdrowsze jelita.
  • Wysoki poziom beta-karotenu może obniżyć poziom witaminy E w surowicy .

Suplementacja zewnętrzna ma szczególne znaczenie w przypadku chorób, które utrudniają wchłanianie witaminy E z pożywieniem. Powinna być wówczas zalecona przez lekarza i kontrolowana przez niego ściśle, aby uniknąć objawów przedawkowania. W celach profilaktycznych warto stosować dawki rzędu 100-300 mg dziennie dla osób dorosłych.

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA