Agrest – zdrowie z wąsami

Agrest to popularny w Polsce krzew, z którego pozyskuje się niezwykle smaczne, aromatyczne owoce o wielu wspaniałych właściwościach odżywczych. Oprócz tego, że owoc ten smakuje, to jeszcze jest bardzo zdrowy! Dlatego właśnie warto pokochać wszelkie przetwory robione z niego, a gdy tylko jest okazja – sięgać po te owoce w postaci surowej!

Co to za owoc?

Agrest rośnie dziko w Europie, Azji i Afryce, choć u nas jest gatunkiem uprawnym. Ma jednak tendencję do dziczenia. Krzew agrestu najeżony jest bardzo kłującymi kolcami, dlatego należy uważać przy jego zbieraniu. Same owoce mają postać dość dużych owalnych porzeczek w kolorze żółtawym, jasnozielonym lub czerwonawym. Ich skórka jest gładka i w większości odmian błyszcząca, za to pokryta gruczołkowatymi włoskami. Oprócz włosków na powierzchni owocu znajdują się brązowo-czarne „wąsy”, które warto obrywać przed rozpoczęciem przetwarzania agrestu. W smaku jest bardzo delikatny, słodki, lecz z wyczuwalną kwaskowatą skórką. W jego wnętrzu znajdują się liczne drobne pestki. 

Co znajduje się w agreście?


Agrest, surowy
44 kcal / 100g

Białko 0.88 g
Tłuszcz 0.58 g
Węglowodany
w tym cukry
10.18 g
0 g
Błonnik 4.3 g
Woda 87.87 ml

To owoc stosunkowo mało kaloryczny, za to bogaty w różne witaminy i minerały:

  • Witaminy: C, B5, B6
  • Minerały: Miedź, mangan, potas

Ma również duże ilości błonnika i wody – doskonale nadaje się jako część letniej diety odchudzającej. 

Dlaczego warto spożywać agrest?

blank

Wspomaga odchudzanie

Z uwagi na to, iż agrest zawiera dużo błonnika rozpuszczalnego, rozluźnia masy kałowe i wspiera prawidłową perystaltykę jelit. Dba również o wypełnianie się żołądka i idące za tym uczucie sytości. Wysoka zawartość wody wpływa na prawidłowe nawodnienie organizmu i pomaga błonnikowi właściwie funkcjonować. Tym samym przy niewielkiej liczbie kalorii agrest jest w stanie zapewnić sytość i zaspokoić apetyt na słodkie.

Pomaga w zwalczaniu wolnych rodników

Bardzo liczne związki przeciwutleniające w agreście czynią go prawdziwą bombą odmładzającą. Oprócz witaminy C agrest zawiera także inne przeciwutleniacze:

– 70% na wszystkie diety, ebooki i kursy wideo

witaminę E zwaną witaminą młodości

– flawonole wpływające na zmniejszenie ryzyka udaru i nowotworu, a także o działaniu przeciwwirusowym. Wśród flawonoli w agreście wyróżnia się: kwercetynę, mirycetinę, kaempferol i izorhamnetin.

antocyjany – są one kolorowymi barwnikami w owocach, wspomagającymi utrzymanie dobrego wzroku oraz zdrowia dróg moczowych. Oprócz tego wpływają na poprawę pamięci, zmniejszanie ryzyka wystąpienia nowotworów i wolniejsze starzenie się organizmu. 

– kwasy: kawowy, chlorogenowy, kumarynowy, hydroksybenzoesowy i elagowy. 

– kwasy organiczne – nadają one agrestowi lekko cierpkiego smaku, ale to właśnie one odpowiadają za zmniejszenie ryzyka powstania udaru i choroby Alzheimera.

Wspomaga kontrolę cukru we krwi

Robi to na kilku poziomach. Zawiera dużo błonnika, który opóźnia wchłanianie cukru do krwioobiegu zapobiegając jego nagłym skokom. Do tego wiążąc się ze specjalnymi enzymami w jelicie cienkim utrudnia wchłanianie cukru z jelit do krwioobiegu. Również kwas chlorogenowy opóźnia wchłanianie glukozy, a także obniża jej poziom po spożyciu posiłku bogatego w skrobię. 

Wspiera ochronę mózgu

Żelazo jest bardzo ważnym związkiem sprzyjającym utrzymaniu zdrowia układu krwionośnego, ale może być również toksyczne – gdy jego nadmiar gromadzi się w organizmie, pobudzany jest wzrost poziomu wolnych rodników. Komórki mózgowe są bardzo bogate w żelazo, gdy jest go zbyt dużo, a więc wolne rodniki mogą się tworzyć właśnie tam – w mózgu. Kwas cytrynowy wchodzący w skład kwasów organicznych występujących w agreście blokuje gromadzenie się żelaza w komórkach. Tym samym spożywanie agrestu może wpłynąć na ochronę mózgu przed schorzeniami takimi jak udar czy choroba Alzheimera.

Wpływa na zmniejszenie ryzyka powstawania nowotworów

To za sprawą przeciwutleniaczy – związków fenolowych, witamin C i E oraz kwasu foliowego. Przeciwdziałają one skutkom stresu oksydacyjnego i zmniejszają go, obniżając ryzyko zachorowania na niektóry typy nowotworów. 

Wpływa na zmniejszenie ryzyka chorób serca

Owoce jagodowe, takie jak agrest, są szczególnym sprzymierzeńcem zdrowego serca. Przeciwutleniacze wraz z potasem pozwalają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu całkowitego we krwi, zwiększając poziom dobrego cholesterolu HDL, a zmniejszając poziom LDL. Oprócz tego flawonole działają korzystnie na stan naczyń krwionośnych

Jak najlepiej jeść agrest?

Jego charakterystyczny smak sprawia, że przetwory z jego użyciem są niezwykle aromatyczne, dlatego tak chętnie je robimy. Lekko niedojrzałe owoce mogą być kwaskowate, co zniechęca niektóre osoby do spożywania agrestu na surowo. Jeśli chcesz skorzystać z najlepszych właściwości agrestu jedząc go na surowo, koniecznie wypróbuj tę sałatkę. 

Letnia sałatka z agrestem:

Ogórki gruntowe, bulwę kopru włoskiego i seler naciowy należy posiekać na bardzo cienkie plasterki – najlepiej za pomocą specjalnych urządzeń. Owoce agrestu przeciąć na pół i dorzucić do warzyw oraz posypać świeżą posiekaną miętą. Najlepszym dressingiem do tej sałaty będzie oliwa, sok limonkowy, chilli, sól i pieprz. Jest to bardzo oryginalna zarówno pod względem wykorzystanych składników jak i finalnego smaku sałatka, która z pewnością zachwyci gości podczas letniego grillowania!

Możesz też spróbować przyrządzić pyszną galaretkę z agrestu:

W tym celu owoce należy przepłukać, obrać z szypułek i ewentualnie z wąsów, a następnie zagotować w garnku bez wody przez około 30 minut. Agrest zmięknie, wypuści dużo soku i zmieni kolor na lekko czerwony. Po tym czasie należy go zdjąć z ognia, przetrzeć przez gęste sito i wystudzić. Do wystudzonego należy dodać cukier żelujący w odpowiedniej proporcji (na opakowaniu jest informacja, czy jest to 1:1 czy 2:1) i zagotować ciągle mieszając. Potem galaretkę wystarczy przelać do czystych słoiczków i odstawić w chłodne miejsce do ostygnięcia. 

Agrest swego czasu był owocem, który kojarzył się wielu osobom z beztroskimi wakacjami u babci na wsi. Obecnie jest nieco zapomniany – być może ze względu na to, że niezbyt przyjemnie się go zbiera przez kłujące gałązki, a może z uwagi na jego cierpki smak. Z pewnością jednak, gdy tylko ma się okazję, warto gotować kompoty z agrestu, przyrządzać galaretki, dżemy, piec ciasta, czy wrzucać te owoce do zdrowych koktajli i sałatek, bo drzemie w nich wielka prozdrowotna moc! 

W 3 dni nauczę cię więcej na temat odżywiania i zdrowia niż przeciętna osoba uczy się w miesiąc we własnym zakresie. Zastanawiasz się dlaczego jestem tego taki pewien? Czytaj dalej