Wiemy doskonale, że na każdym kroku nasze ciało atakowane jest setkami czynnikami osłabiającymi nasze tkanki, do najgroźniejszych zaliczamy :

  • Antybiotyki
  • Leki przeciwbólowe i przeciwzapalne
  • Leki neutralizujące kwas żołądkowy
  • Konserwanty w pożywieniu
  • Pestycydy i Fungicydy, głównie w zbożach
  • Stres w tym nad aktywność fizyczna
  • Zatrute powietrze
  • i wiele innych

Wyżek wymienione elementy przyczyniają się do poswatania wolnych rodników (sęp który, krąży i dziobie wszystko co spotka na swojej drodze). Wolne rodniki, są główną przyczyną powstawania stanów zapalnych, a długoterminowo utrzymujące się stany zapalne zwiększają ryzyko :

Dlatego tak istotne jest aby w naszej diecie występowało jak najwięcej antyoksydantów.

Co to są antyoksydanty?

Antyoksydanty są obrońcą w walce z oksydacyjnym niszczeniem komórek ludzkiego organizmu. Wiążą się ze szkodliwymi rodnikami, neutralizują je i zapobiegają szkodliwemu działaniu na organizm.

Według badań, korzystne efekty spożywania pokarmów bogatych w antyutleniacze:

  • spowolnienie oznak starzenia
  • zdrowsza, promienna cera
  • sprawniejsza detoksykacja
  • dłuższy czas życia
  • ochrona przed chorobami serca i udarem
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia problemów poznawczych, np. jak w przypadku demencji i Alzheimera
  • zmniejszone ryzyko utraty wzroku lub pojawienia się zaburzeń, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej i zaćmy
  • spowolnienie psucia się żywności (jako dodatek do żywności)
  • ochrona dobrego widzenia
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka

Antyoksydanty dzielimy na nieodżywcze i odżywcze składniki pożywienia.

Antyoksydanty nieodżywcze:

Antyoksydanty odżywcze:

Żywność najbogatsza w antyoksydanty:

(Punkty ORAC – Oxygen Radical Absorbance Capacity – zdolność pochłaniania reaktywnych form tlenu przez przeciwutleniacze i jest mierzona w 100 gramach pożywienia.)

  1. Jagody Goji:    25 000 ORAC
  2. Czarne jagody:    14 000 ORAC
  3. Ciemna czekolada:    21 000 ORAC
  4.  Pekany:   17 000 ORAC
  5. Karczoch:    9,400 ORAC
  6. Borówka czarna:    14 000 ORAC
  7. Fasola:    8,400 ORAC
  8. Żurawina:    9,500 ORAC
  9. Jeżyny:      5,300 ORAC
  10. Kolendra:   510 ORAC

Najbogatsze w antyoksydanty zioła:

  1. Goździki: 314 446 Wynik ORAC
  2. Cynamon: 267.537 wynik ORAC
  3. Oregano: 159 277 Wynik ORAC
  4. Kurkuma: 102,700 punktów ORAC
  5. Kakao: 80,933 punktów ORAC
  6. Kminek: 76 800 punktów ORAC
  7. Pietruszka (suszona): 74,349 wynik ORAC
  8. Bazylia: 67,553 wynik ORAC
  9. Imbir: 28,811 punktów ORAC
  10. Tymianek: 27,426 Wynik ORAC

Top 10 najlepszych związków przeciwutleniających

1. Glutation

Glutation jest uważany za najważniejszy antyoksydant organizmu, ponieważ znajduje się wewnątrz komórek i pomaga zwiększyć aktywność innych przeciwutleniaczy lub witamin. To peptyd składający się z trzech kluczowych aminokwasów, odgrywający kilka ważnych ról w organizmie, w tym tworzenia enzymów, detoksykacji, trawienia tłuszczów i niszczenia komórek nowotworowych.

2. Kwercetyna

Choć korzystna, to radzimy zachować umiar. Większość badań wykazała niewielkie niekorzystne skutki uboczne u osób stosujących diety bogate w składniki odżywcze o wysokiej zawartości kwercetyny lub przyjmujących suplementy doustnie. Ilość do 500 miligramów przyjmowana dwa razy na dobę przez 12 tygodni wydaje się być korzystna w leczeniu wielu chorób o podłożu zapalnym, w tym alergii, infekcji, przewlekłego zmęczenia i objawów związanych z zaburzeniami autoimmunologicznymi, takimi jak zapalenie stawów.

3. Luteina

Luteina ma działanie bardzo korzystne dla oczu, skóry, tętnic, serca i układu odpornościowego. Pochodząca wprost z żywności wydaje się być bardziej skuteczna i bezpieczniejsza niż w postaci suplementu. Niektóre dowody wskazują, że osoby, które otrzymują więcej luteiny z pożywienia, mają niższe wskaźniki raka piersi, okrężnicy, szyjki macicy i płuc.

4. Witamina C

Witamina C szczególne pomaga zwalczać przeziębienia, problemy skórne, a nawet pomaga w walce z rakiem.

5. Resweratrol

Resweratrol jest aktywnym składnikiem zawartym w kakao, czerwonych winogronach i owocach jagodowych, takich jak czarne jagody i borówki. Ten polifoniczny bioflawonoid, który jest produkowany przez tych rośliny w odpowiedzi na stres, urazy i zakażenia grzybicze, pomaga chronić serce, tętnice i inne nasze narządy.

6. Astaksantyna

Astaksantyna znajduje się w sporej ilości w łososiu i krylu, a jej szczególne zalety to zminimalizowanie występowania plam starczych, zwiększenie poziomu energii, wspieranie zdrowia stawów i zapobieganie objawom ADHD.

7. Selen

Ten pierwiastek śladowy wspomaga nadnercza i tarczyce oraz pomaga chronić funkcje poznawcze. Może także zwalczać wirusy, bronić przed chorobami serca i spowolnić objawy skorelowane z innymi poważnymi stanami chorobowymi, takimi jak astma.

8. Olejek eteryczny z lawendy

Olejek lawendowy zmniejsza stan zapalny i pomaga organizmowi na wiele sposobów, na przykład w produkcji ważnych enzymów przeciwutleniających – zwłaszcza glutonianu, katalazy i dysmutazu ponadtlenkowego.

9. Chlorofil

Chlorofil jest bardzo pomocny w detoksykacji i profilaktyce raka. Chroni DNA przed uszkodzeniem spowodowanym toksynami lub stresem. Znajduje się w takich produktach, jak spirulina, zielone warzywa, niektóre sproszkowane zielone soki i niebiesko-zielonych glonach.

10. Żywica olibanowa (kadzidło)

Badania klinicznie wykazany, że żywica olibianowa wspiera leczenie różnych form raka, w tym nowotworów piersi, mózgu, okrężnicy i prostaty. Związek ten wykazuje silne działanie dezynfekujące układ pokarmowy, korzystnie wpływa na układ odpornościowy, pomaga dotlenić komórki oraz wspomaga procesy regeneracyjne. Stosuje się ją wewnętrznie jak i zewnętrznie.

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA