Przyprawy korzenne, a także ziołowe, z  którymi warto się zaprzyjaźnić

Przyprawy korzenne, jak sama nazwa wskazuje… niekoniecznie są przyprawami pochodzącymi ze sproszkowanych korzeni  Ich nazwa pochodzi od miejsca ich pierwotnego odkrycia, czyli z Wysp Korzennych. Współcześnie wyspy te, to archipelag Moluki wchodzący w skład Indonezji. To właśnie tam słynny podróżnik Ferdynand Magellan, opływając kulę ziemską zaokrętował i odkrył w XV wieku niezliczone bogactwo tajemniczych, aromatycznych przypraw. Powrócił stamtąd do Europy z okrętem wypełnionym owymi przyprawami i stąd właśnie znamy dziś bardzo popularne, często i chętnie wykorzystywane, charakterystyczne przyprawy. Za to dodatki do potraw pozyskiwane z korzeni, rzeczywiście nieco bardziej zasługują na miano przypraw korzennych. Jest też kilka lubianych i popularnych przypraw ziołowych, które nie ustępują przyprawom korzennym w swych właściwościach – zgadnij, które to!

Przyprawy korzenne i ziołowe w kuchni

Ten rodzaj przypraw jest niezwykle ceniony na całym świecie. Są one zresztą dość kosztowne, a dawniej stały na równi, lub w niektórych przypadkach były nawet cenniejsze od klejnotów! Zasadniczo rośliny, z których pozyskuje się owe przyprawy wymagają tropikalnych, typowych dla klimatu Indonezji warunków, dlatego też nie hoduje się ich w Europie na skalę przemysłową, a wciąż stawia się na ich import z krajów azjatyckich.

W kuchni indyjskiej przypraw korzennych używa się w ogromnej ilości, w specjalnie skomponowanych mieszankach. Hindusi nie idą na łatwiznę, kupując sproszkowane przyprawy w torebkach. Doskonale potrafią wyczuć dobrą przyprawę, i takie torebkowane artykuły są dla nich niemal bezwartościowe. Wykorzystują więc całe części tych wysuszonych roślin i korzeni, mieszają je w odpowiednich do potrawy proporcjach, a następnie rozgniatają w malutkim moździerzu do przypraw tuż przed doprawieniem jedzenia. Dzięki temu zabiegowi przyprawy zachowują pełnię swojego smaku i aromatu, a także pełen wachlarz dobroczynnych właściwości. To dlatego kuchnia indyjska charakteryzuje się lekkością, ale jest w pełni przesycona pikantno-słodkim smakiem i aromatem rozmaitych dodatków.

Europejczycy również lubią przyprawy korzenne i korzeniowe, jednak stosują je dużo oszczędniej, ze względu na preferencje smakowe – nie przepadamy za bardzo pikantnymi i silnie aromatycznymi potrawami, lubimy gdy ich ilość w konkretnych daniach jest wyważona. Przyprawami warto się zainteresować nie tylko ze względu na ich aromat. Mają również szereg cennych właściwości leczniczych, a ich piękne kształty sprawiają, że obcowanie z nimi w kuchni jest niezwykle przyjemne!

Oto najpopularniejsze przyprawy korzenne i ziołowe, oraz ich właściwości prozdrowotne:

Chrzan

To typowo polski, bardzo łatwo dostępny i tani surowiec, który jadamy zdecydowanie zbyt rzadko. Korzeń chrzanu ma niezwykle pikantny, cierpki, wręcz drażniący oczy zapach. Dodawany w niewielkich ilościach do buraczków ćwikłowych podnosi ich smakowitość i wartości prozdrowotne. W Polsce najczęściej wykorzystuje się go jako dodatku do kiełbas, jaj albo surówek, dla zaostrzenia ich smaku. Jest to prawdziwy pogromca wirusów, bakterii i grzybów – świetnie sprawdza się przy wszelakich infekcjach, jako suplement diety lub w postaci okładów. Dobrze jest się z nim polubić, głównie dlatego, że to naprawdę śmiesznie tani, a niezwykle silny antybiotyk.

Cynamon

Zmielona kora cynamonowca – nieodzowny składnik szarlotki (ciasta) i szarlotki (drinka), a także wszelkich grzańców oraz mieszanek do piernika. W małych ilościach jego pikantny smak jest ledwie wyczuwalny, kumuluje się dopiero przy spożyciu większych ilości. Ma charakterystyczny, słodki, korzenny zapach i bardzo ciekawe właściwości prozdrowotne. Stosowany regularnie może pomóc w obniżeniu ciśnienia i zapobiega miażdżycy. Oprócz tego zawiera dużo przeciwutleniaczy, dzięki czemu jest dobrym składnikiem diety antynowotworowej. Potrafi świetnie poprawiać krążenie i perystaltykę jelit, a także redukuje cellulit – warto go włączyć do diety odchudzającej! Przyda się również przy zatruciach pokarmowych, jako detoksykant.

Kasja

To przyprawa zbliżona pod względem wyglądu i właściwości do cynamonu, niestety – dość mało popularna, trudno dostępna. Wspomaga krążenie krwi i może pomóc w obniżaniu poziomu cukru we krwi. Zawiera jednak aż 63 razy więcej kumaryny – składnika, który wpływa na rozrzedzanie krwi, a co za tym idzie, może być szkodliwy dla wątroby. Dlatego należy używać kasji z umiarem, od czasu do czasu w postaci szczypty przyprawy do herbaty.

Wasabi

Korzeń wasabi kojarzony jest w Europie nieodzownie z kulturą spożywania sushi. Jest to podobny do chrzanu pod względem zapachu i smaku produkt, o charakterystycznym kształcie z wypustkami, i pięknym seledynowym kolorze. Zmielony korzeń wasabi świetnie uzupełnia smak sushi, które samo w sobie jest raczej pozbawione wyrazistości. Przyprawy tej można używać również do mięs. Fantastycznie pobudza wydzielanie soków trawiennych. Może być też przydatne przy objawach niestrawności, choć oczywiście – w bardzo niewielkich ilościach, jako dodatek smakowy do potraw.

Imbir

Jest przyprawą coraz częściej wykorzystywaną i łatwiej dostępną w kuchni polskiej. Imbir to jasnożółty korzeń o charakterystycznej beżowo-perłowej skórce, i powyginanym kształcie. Jego zapach i smak są zbliżone do cytrynowego, jednak w smaku imbir jest dość pikantny. Świetnie pasuje jako dodatek do prosecco, grzanego wina, herbat, piwa, ale również jako dodatek smakowy do sosów słodko-kwaśnych. Zaleca się stosowanie herbaty z imbirem kobietom w ciąży – na poranne mdłości. Wspaniale poprawia odporność i działa antybakteryjnie, rozgrzewająco przy przeziębieniu, a także pomaga leczyć stany zapalne i reumatyczne oraz przyczynia się do leczenia astmy.

Pietruszka

Nasza rodzima pietruszka to słodki, aromatyczny korzeń w białym kolorze, bez którego trudno sobie wyobrazić jakikolwiek bulion. Świetnie pasuje do wszelkich surówek, nadając im charakterystycznego smaku. Nać pietruszki jest niezwykle aromatycznym, lubianym ziołem, stosowanym nie tylko do rosołu, ale i do kanapek, sałatek, dań głównych. Ma działanie moczopędne – jest wskazana przy chorobach nerek. Poprawia również trawienie – zalecana w dietach odchudzających. Warto korzystać z dobroczynnych właściwości pietruszki, gdyż podobnie jak chrzan – jest dostępna powszechnie i w bardzo niskich cenach.

Oregano

To delikatne, niezwykle aromatyczne ziele jest nieodzownym składnikiem każdego sosu do pizzy. Świetnie podkreśla aromat pomidorów, dlatego jest kojarzone głównie z kuchnią włoską, bazującą na tych warzywach. Jako prozdrowotny suplement diety zaleca się oregano wykrztuśnie (na przykład w postaci olejku do inhalacji) w chorobach układu oddechowego, a także jako lek przeciw biegunce, wspomagający pracę nerek (działanie moczopędne). Bardzo ważną funkcję spełnia oregano w stymulacji pracy wątroby, przy jej niedoczynności.

Rozmaryn

Popularna potrawa wykorzystywana do pieczonych ziemniaków lub mięs, ma bardzo charakterystyczny, ziołowo-balsamiczny zapach. Rozmaryn w postaci świeżej lub suszonej dodawany do potraw nie tylko podkreśli ich smak, ale również doda im właściwości dobroczynnych dla zdrowa. Wśród nich wymienia się działanie przeciwzapalne, a także dobry wpływ na niwelowanie bólu głowy, choć działanie rozmarynu nie zostało jeszcze do końca poznane.

Stosując te mniej lub bardziej popularne przyprawy w swojej kuchni, można nie tylko modyfikować ich smak i aromat, ale również dodawać im właściwości prozdrowotnych, które korzystnie posłużą w trapiących nas dolegliwościach. Umiejętne stosowanie przypraw w kuchni jest doskonałym trickiem na to, aby uniknąć częstych wizyt u lekarza i po prostu wzmocnić swoje zdrowie!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA