Magnez jest prawdopodobnie najważniejszym dla organizmu minerałem. Według Norman Shealy, lekarza medycyny, amerykańskiego neurochirurga i pioniera w medycynie bólowej:

„Każda znana choroba jest związana z niedoborem magnezu i okazuje się on lekarstwem na wiele schorzeń”.

Nawet glutation, najsilniejszy przeciwutleniacz, wymaga magnezu do procesów syntezy. Niestety większość ludzi o tym nie wie, a miliony cierpią codziennie z powodu niedoboru magnezu, nawet nie wiedząc o tym. Biorąc pod uwagę, że  w krwiobiegu znajduje się tylko 1% magnezu,  trudno jest wykryć rzeczywisty niedobór na podstawie badania krwi.

Przyczyny niedoboru magnezu

  1. Wyjałowienie gleb, organizmy genetycznie zmodyfikowane (GMO) i chemikalia w naszej żywności stworzyły receptę na katastrofę.
  2. Ponieważ minerałów w glebie jest mniej, ilość magnezu obecnego w żywności również jest mniejsza.
  3. Choroby układu trawiennego, takie jak zespół nieszczelnego jelita, mogą być przyczyną zaburzonego wchłaniania minerałów, w tym magnezu.
  4. Absorpcja minerałów może spadać wraz z wiekiem.
  5. Przewlekłe choroby i przyjmowanie leków – leki mogą uszkodzić jelita odpowiedzialne na wchłanianie magnezu.
  6. Picie dużych ilości kawy, alkoholu i przyjmowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych.
  7. Stres.

Objawy niedoboru magnezu

Skurcze nóg

Problem skurczy w nogach dotyka 60% dorosłych

i 7% dzieci

Okazuje się, skurcze nóg mogą być czymś więcej niż uciążliwością – mogą też być wręcz nie do zniesienia! Ze względu na rolę magnezu w sygnałach nerwowo-mięśniowych i skurczu mięśni, naukowcy zaobserwowali, że przyczyną tego zjawiska często jest niedobór magnezu.

Specjaliści coraz częściej przepisują suplement w postaci magnezu. Zespół niespokojnych nóg jest kolejnym znakiem ostrzegawczym niedoboru magnezu. Aby zaradzić skurczom nóg i zespołowi niespokojnych nóg, warto zwiększyć spożycie zarówno magnezu, jak i potasu.

Bezsenność

Niedobór magnezu jest często prekursorem zaburzeń snu, związanego z lękiem, nad aktywnością i niepokojem. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że  magnez ma kluczowe znaczenie dla funkcji GABA – neuroprzekaźnika, który „uspokaja” mózg i wprowadza w stan relaksu. 

Zapobiegawczo zaleca się przyjmowanie 400 miligramów magnezu podczas kolacji lub przed snem. Jeśli nie przyjmujesz suplementu, zadbaj by kolacja obfitowała w produkty z wysoką zawartością magnezu, np. szpinak.

Czasami niestety trzeba się suplementować z powodu :

Ból mięśni / Fibromialgia

Badanie opublikowane w Magnesium Research przeanalizowało rolę, jaką odgrywa magnez w objawach fibromialgii. Wyniki wykazały, że zwiększona konsumpcja magnezu zmniejsza ból i tkliwość oraz poprawia markery immunologiczne krwi. Wyniki badań podkreśliły również istotność suplementacji magnezu u pacjentów z fibromialgią i bólami mięśni.

Nerwowość

Ponieważ niedobór magnezu może wpływać na centralny układ nerwowy, objawy mogą obejmować drażliwość i nerwowość. Pogłębiający się niedobór powoduje silny lęk oraz, w ciężkich przypadkach, depresję i omamy.

Wykazano, że magnez uspokaja ciało, mięśnie i pomaga poprawić nastrój. Jest to niezbędny minerał dla utrzymania dobrego samopoczucia.


Kurs wideo Naucz się jak tworzyć zdrową dietę na spalanie tkanki tłuszczowej

ceny rosną gdy licznik trafi zero 

80.00 29.00

Praktyczny przewodnik po zdrowym odżywianiu – odżywianie dla utraty wagi. TRZYMAM DIETĘ, ALE NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ z brzucha oraz ud a moje samopoczucie cały czas się pogarsza – jakie są przyczyny, co można zrobić?Kup teraz w promocji 29zł


Wysokie ciśnienie krwi

Magnez razem z wapniem jest niezbędny dla prawidłowego ciśnienia krwi i pracy serca.  Niedobór magnezu często idzie w parze z niedoborem wapnia,  wtedy istnieje tendencja do nadciśnienia tętniczego lub wysokiego ciśnienia krwi.

Badanie z udziałem 241 378 uczestników opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition ujawniło, że dieta bogata w żywność zawierającą spora ilość magnezu może zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu o 8 procent. Stąd można było wysnuć wniosek, że nadciśnienie tętnicze powoduje 50 procent udarów niedokrwiennych mózgu.

Cukrzyca typu II

Jedną z czterech głównych przyczyn niedoboru magnezu jest cukrzyca typu II, ale jest ona zarazem częstym objawem. Naukowcy z Wielkiej Brytanii odkryli, że z 1445 dorosłych osób, które badali, niski poziom magnezu był 10 razy częstszy u diabetyków, którzy niedawno zapadli na chorobę i 8,6 razy częsty u diabetyków zmagających się z cukrzycą od dłuższego czasu.

Zmęczenie

Osłabienie i zmęczenie są częstymi objawami niedoboru magnezu. Większość pacjentów z przewlekłym zmęczeniem cierpi również na niedobór magnezu. Centrum medyczne Uniwersytetu Maryland oświadcza, że 300-1 000 miligramów magnezu dziennie może pomóc, ale należy zachować ostrożność, ponieważ zbyt duża dawka magnezu może powodować biegunkę.

Migrenowe bóle głowy

Migrenowy ból głowy może być związany z wystąpieniem niedoboru magnezu, ponieważ pierwiastek ten oddziałuje na neuroprzekaźniki w układzie nerwowym. Badania z podwójną ślepą próbą z wykorzystaniem placebo wykazały, że dzienna dawka magnezu w granicach  360-600 miligramów może zmniejszyć częstotliwość migrenowych bólów głowy nawet o 42 procent. 

Osteoporoza

Przeciętny człowiek ma w sobie około 

25

gramów magnezu, z czego połowa znajduje się w kościach. W badaniu opublikowanym w Biology Trace Element Research wykazano, że uzupełnienie niedoboru magnezu może znacznie spowolnić rozwój osteoporozy już po 30 dniach. Oprócz przyjmowania suplementu magnezowego,  warto rozważyć przyjmowanie witaminy D3 i K2 , aby naturalnie obudować gęstość kości.

Czy jesteś w grupie ryzyka?

Do grupy największego ryzyka zaliczamy osoby:

  1. z dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi
  2. z cukrzycą typu II
  3. w wieku starszym
  4. pijące alkohol w nadmiernych ilościach / uzależnione od alkoholu

Najlepsze suplementy magnezu:

  1. Chelat magnezu – forma magnezu, która wiąże się z wieloma aminokwasami. W takiej formie spotykany jest w pożywieniu. Wysoce przyswajalny przez organizm.
  2. Cytrynian magnezu – jest to sól kwasu cytrynowego i magnez. Zapewnia doskonałą wchłanialność jonów magnezu.
  3. Glicynian magnezu – magnez związany z aminokwasem glicyną o wysokim poziomie wchłaniania i biodostępności. Idealna wersja dla osób chcących uzupełnić niedobór.
  4. L-treonian magnezu – nowszy rodzaj suplementu magnezu. Posiada doskonałą zdolność do przenikania przez błony komórkowe i może być najlepszym suplementem magnezu na rynku.
  5. Olej magnezowy – chlorek magnezu na bazie z oleju. Przenika przez skórę do wnętrza ciała. Polecany tym, którzy walczą z problemami układu pokarmowego.

Ja stosuje ten produkt