7 faktów na temat Magnezu, o których prawdopodobnie nie wiedzieliście – niedobór, suplementacja

Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Magnez jest prawdopodobnie najważniejszym dla organizmu minerałem. Według Norman Shealy, lekarza medycyny, amerykańskiego neurochirurga i pioniera w medycynie bólowej:

„Każda znana choroba jest związana z niedoborem magnezu i okazuje się on lekarstwem na wiele schorzeń”.

Nawet glutation, najsilniejszy przeciwutleniacz, wymaga magnezu do procesów syntezy. Niestety większość ludzi o tym nie wie, a miliony cierpią codziennie z powodu niedoboru magnezu, nawet nie wiedząc o tym. Biorąc pod uwagę, że  w krwiobiegu znajduje się tylko 1% magnezu,  trudno jest wykryć rzeczywisty niedobór na podstawie badania krwi.

Przyczyny niedoboru magnezu

Jeżeli chcesz abym ułożył dla Ciebie dietę Zapraszam tutaj

  1. Wyjałowienie gleb, organizmy genetycznie zmodyfikowane (GMO) i chemikalia w naszej żywności stworzyły receptę na katastrofę.
  2. Ponieważ minerałów w glebie jest mniej, ilość magnezu obecnego w żywności również jest mniejsza.
  3. Choroby układu trawiennego, takie jak zespół nieszczelnego jelita, mogą być przyczyną zaburzonego wchłaniania minerałów, w tym magnezu.
  4. Absorpcja minerałów może spadać wraz z wiekiem.
  5. Przewlekłe choroby i przyjmowanie leków – leki mogą uszkodzić jelita odpowiedzialne na wchłanianie magnezu.
  6. Picie dużych ilości kawy, alkoholu i przyjmowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych.
  7. Stres.

Objawy niedoboru magnezu

  • Skurcze nóg

Problem skurczy w nogach dotyka 60% dorosłych

i 7% dzieci

Okazuje się, skurcze nóg mogą być czymś więcej niż uciążliwością – mogą też być wręcz nie do zniesienia! Ze względu na rolę magnezu w sygnałach nerwowo-mięśniowych i skurczu mięśni, naukowcy zaobserwowali, że przyczyną tego zjawiska często jest niedobór magnezu.

Jeżeli chcesz abym ułożył dla Ciebie dietę Zapraszam tutaj

Specjaliści coraz częściej przepisują suplement w postaci magnezu. Zespół niespokojnych nóg jest kolejnym znakiem ostrzegawczym niedoboru magnezu. Aby zaradzić skurczom nóg i zespołowi niespokojnych nóg, warto zwiększyć spożycie zarówno magnezu, jak i potasu.

  • Bezsenność

Niedobór magnezu jest często prekursorem zaburzeń snu, związanego z lękiem, nad aktywnością i niepokojem. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że  magnez ma kluczowe znaczenie dla funkcji GABA – neuroprzekaźnika, który „uspokaja” mózg i wprowadza w stan relaksu. 

Zapobiegawczo zaleca się przyjmowanie 400 miligramów magnezu podczas kolacji lub przed snem. Jeśli nie przyjmujesz suplementu, zadbaj by kolacja obfitowała w produkty z wysoką zawartością magnezu, np. szpinak.

Czasami niestety trzeba się suplementować z powodu :

  • Ból mięśni / Fibromialgia

Badanie opublikowane w Magnesium Research przeanalizowało rolę, jaką odgrywa magnez w objawach fibromialgii. Wyniki wykazały, że zwiększona konsumpcja magnezu zmniejsza ból i tkliwość oraz poprawia markery immunologiczne krwi. Wyniki badań podkreśliły również istotność suplementacji magnezu u pacjentów z fibromialgią i bólami mięśni.

  • Nerwowość

Ponieważ niedobór magnezu może wpływać na centralny układ nerwowy, objawy mogą obejmować drażliwość i nerwowość. Pogłębiający się niedobór powoduje silny lęk oraz, w ciężkich przypadkach, depresję i omamy.

Wykazano, że magnez uspokaja ciało, mięśnie i pomaga poprawić nastrój. Jest to niezbędny minerał dla utrzymania dobrego samopoczucia.

  • Wysokie ciśnienie krwi

Magnez razem z wapniem jest niezbędny dla prawidłowego ciśnienia krwi i pracy serca.  Niedobór magnezu często idzie w parze z niedoborem wapnia,  wtedy istnieje tendencja do nadciśnienia tętniczego lub wysokiego ciśnienia krwi.

Badanie z udziałem 241 378 uczestników opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition ujawniło, że dieta bogata w żywność zawierającą spora ilość magnezu może zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu o 8 procent. Stąd można było wysnuć wniosek, że nadciśnienie tętnicze powoduje 50 procent udarów niedokrwiennych mózgu.

  • Cukrzyca typu II

Jedną z czterech głównych przyczyn niedoboru magnezu jest cukrzyca typu II, ale jest ona zarazem częstym objawem. Naukowcy z Wielkiej Brytanii odkryli, że z 1445 dorosłych osób, które badali, niski poziom magnezu był 10 razy częstszy u diabetyków, którzy niedawno zapadli na chorobę i 8,6 razy częsty u diabetyków zmagających się z cukrzycą od dłuższego czasu.

  • Zmęczenie

Osłabienie i zmęczenie są częstymi objawami niedoboru magnezu. Większość pacjentów z przewlekłym zmęczeniem cierpi również na niedobór magnezu. Centrum medyczne Uniwersytetu Maryland oświadcza, że 300-1 000 miligramów magnezu dziennie może pomóc, ale należy zachować ostrożność, ponieważ zbyt duża dawka magnezu może powodować biegunkę.

  • Migrenowe bóle głowy

Migrenowy ból głowy może być związany z wystąpieniem niedoboru magnezu, ponieważ pierwiastek ten oddziałuje na neuroprzekaźniki w układzie nerwowym. Badania z podwójną ślepą próbą z wykorzystaniem placebo wykazały, że dzienna dawka magnezu w granicach  360-600 miligramów może zmniejszyć częstotliwość migrenowych bólów głowy nawet o 42 procent. 

  • Osteoporoza

Przeciętny człowiek ma w sobie około 

25

gramów magnezu, z czego połowa znajduje się w kościach. W badaniu opublikowanym w Biology Trace Element Research wykazano, że uzupełnienie niedoboru magnezu może znacznie spowolnić rozwój osteoporozy już po 30 dniach. Oprócz przyjmowania suplementu magnezowego,  warto rozważyć przyjmowanie witaminy D3 i K2 , aby naturalnie obudować gęstość kości.

Jak witamina D3 i K2 wpływa na organizm – 10 faktów

Czy jesteś w grupie ryzyka?

Do grupy największego ryzyka zaliczamy osoby:

  1. z dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi
  2. z cukrzycą typu II
  3. w wieku starszym
  4. pijące alkohol w nadmiernych ilościach / uzależnione od alkoholu

Najlepsze suplementy magnezu:

  1. Chelat magnezu – forma magnezu, która wiąże się z wieloma aminokwasami. W takiej formie spotykany jest w pożywieniu. Wysoce przyswajalny przez organizm.
  2. Cytrynian magnezu – jest to sól kwasu cytrynowego i magnez. Zapewnia doskonałą wchłanialność jonów magnezu.
  3. Glicynian magnezu – magnez związany z aminokwasem glicyną o wysokim poziomie wchłaniania i biodostępności. Idealna wersja dla osób chcących uzupełnić niedobór.
  4. L-treonian magnezu – nowszy rodzaj suplementu magnezu. Posiada doskonałą zdolność do przenikania przez błony komórkowe i może być najlepszym suplementem magnezu na rynku.
  5. Olej magnezowy – chlorek magnezu na bazie z oleju. Przenika przez skórę do wnętrza ciała. Polecany tym, którzy walczą z problemami układu pokarmowego.

 




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz