Zobacz jak hormony blokują Twoje odchudzanie!


Podziel się ze znajomymi 🙂
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

W poniższym fragmencie, dr Sara Gottfried, ekspert w dziedzinie gospodarki hormonalnej, wykształcony na Harwardzie doktor medycyny wyjaśnia, jak brak równowagi hormonalnej może utrudnić spadek wagi.

Podczas pracy w mojej praktyce i społeczności internetowej, słyszę wiele podobnych komentarzy. W szczególności:

  • Przestrzegam wszystkich zasad, ale nadal nie mogę schudnąć.
  • Po prostu się starzeje i mój metabolizm jest powolny. To genetyczne. Nic nie mogę zrobić, aby schudnąć.
  • Tych 20 kilogramów nie zrzucę, czuję, że powinienem zrezygnować!
  • Istnieją pewne pokarmy, z których nie potrafię zrezygnować, chociaż podejrzewam, że mi nie służą.
  • Nie ma pigułki na utratę masy, którą mogłaby mi Pani dać?
  • Próbowałem wszystkiego, aby schudnąć. Może muszę zaakceptować swoje tłuste ciało i zrezygnować z prób wciskania się w mniejszy rozmiar?
  • Wartości odżywcze i dietetyczne strategie, które przynoszą u innych skutki, wydają się u mnie nie działać.
  • Stracę 10 kilogramów, a potem przybiorę 15. To takie frustrujące!

Czy te wypowiedzi mają coś z Tobą wspólnego? Jeśli tak, to może nie wiesz o ważnej tajemnicy: powód, przez który walczysz z nadwagą to prawdopodobnie zaburzenia hormonalne. Jako że posiadam specjalizację ginekologa, jestem wyjątkowo wykwalifikowana, aby zrozumieć osobiste cierpienie kobiety doświadczającej zwiększenia masy ciała i wstydu, który temu towarzyszy. A mało tego, sama doświadczyłam nadwagi. Więc wykorzystałam swoją wiedzę medyczną w walce z samą sobą, aby uwolnić się od nadwagi. A teraz chcę podzielić się moją wiedzą z wami.

Chociaż hormony są skomplikowane, istnieją cztery, przez które wskutek ich zaburzeń, utrata wagi jest niemal niemożliwa, szczególnie w przypadku kobiet. Tutaj będę dzielić czym są, jaki wpływ mają na wagę i spalanie tłuszczu, a także przedstawię jedno proste działania, jakie można podjąć, aby doprowadzić każdy hormon z powrotem do równowagi.

Pierwszy bloker utraty masy: nierównowaga estrogenu

Estrogen jest hormonem żeńskim, dzięki któremu kobietom rosną piersi i zaokrąglają się biodra, a także utrzymuje smarowność stawów. Mężczyźni również go mają, chociaż na znacznie niższym poziomie. Ale zarówno mężczyźni jak i kobiety są narażeni na przeciążenie estrogenami, co oznacza, mają zbyt dużo estrogenów w organizmie. Estrogen jest wydzielany przez jajniki i gruczoły nadnerczowe. O ile poziom estrogenów po menopauzie jest znacznie niższy, to jeśli poziom progesteronu jest bardzo niski, dalej dominującym hormonem jest estrogen.

Estrogen, wraz z innymi hormonami, jest odpowiedzialny za odpowiedź organizmu na przyjmowaną żywność, napoje i suplementy. Mówiąc prościej, dominacja estrogenu jest głównym powodem, przez który kobietom trudniej utrzymać prawidłową wagę, w porównaniu z mężczyznami.

Jak leczyć: Aby obniżyć poziom estrogenu (i w ten sposób pomóc sobie schudnąć), polecam jedzenie 0,5 kg warzyw dziennie. Włókno z warzyw pomaga wydalać estrogen, dlatego nie krąży on w organizmie, jak zła karma. Zalecam też 35 do 45 gramów błonnika dziennie dla kobiet (40 do 50 gramów dziennie dla mężczyzn), ale ilość należy powoli zwiększać (o 5 gram dziennie), aby dotrzeć do ilości, która jeszcze nie wywołuje gazów i wzdęć.

Dodatkowo warto odejść od mięsa na rzecz warzyw. To jest ważne z dwóch powodów: po pierwsze, mięso jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do zmian hormonalnych. Po drugie, gwałtowne zmiany w rolnictwie, przemyśle i oczekiwaniach kulturowych w ciągu ostatniego stulecia wyprzedziły zdolność do adaptacji naszych genów. Mówiąc prościej, nasze DNA nie zostało jeszcze dostosowane do obecnego typu mięs a kobiety są szczególnie narażone na wpływ mięsa na ich estrogen. Połączenie pomiędzy mięsem i estrogenu jest głębokie. Kiedy jesz dużo czerwonego mięsa, skok poziomu estrogenu jest bardziej prawdopodobny.

#czytajmd Polecam – napisane w prosty przystępny sposób

Post udostępniony przez Damian Wiatrowski (@motywator.tv)

Nie mówię, że trzeba porzucić wszystkie mięsa na wieki, ale istnieją mocne argumenty, aby ograniczyć jego spożycie. Paleo działa dla niektórych, lecz nie wszystkich kobiet, i widziałem znacznie lepsze wyniki u mężczyzn. Brakuje randomizowanych badań za lub przeciw jedzeniu mięsa. Niestety, nie mamy wysokiej jakości dowodów sugerujących, że jedzenie mięsa jest dla was lepsze niż jedzenie roślin na bazie białka.

 

Drugi bloker utraty masy: zaburzenia w wydzielaniu insuliny

Szacuje się, że jeden na dwóch Amerykanów ma cukrzycę oraz (lub) nadwagę. Jeżeli masz nadwagę, poziom insuliny staje się niezrównoważony, co odbija się na stanie komórek. W rezultacie występują skoki cukru we krwi i podobne skoki w kwestii przechowywania tłuszczu, ponieważ regulator glukozy jest zepsuty. Insulina nie działa odpowiednio. Działanie hormonów i utrata masy ciała przyhamowują.

Jak leczyć: Istnieje wiele sposobów, aby uregulować działanie insuliny, ale moim osobistym faworytem jest picie wody z dwoma łyżkami octu jabłkowego. Badanie z 2004 roku dowiodło, że spożywanie dwóch łyżek octu jabłkowego przed posiłkiem o wysokiej zawartości węglowodanów znacznie obniża poziom glukozy we krwi u osób z insulinoopornością.

Oczywiście, istnieje też wiele sposobów, aby „zresetować” insulinę –  prawdopodobnie już wiesz że należy ograniczyć spożycie cukru i sztucznych substancji słodzących. Powinieneś pamiętać, że jeśli Twój metabolizm jest uszkodzony, hormony są rozregulowane, a problemy z insuliną w takim przypadku są niemal nieuniknione.

Trzeci bloker utraty masy: nadmiar kortyzolu

Kortyzol wydziela się w odpowiedzi na stres, ale wielu z nas żyje w stresie na okrągło. Jest on przyczyną otyłości u wielu kobiet. Jeśli chodzi o brak równowagi hormonalnej i przyrost masy ciała, wszystkie drogi prowadzą z powrotem do kortyzolu.

Większość z was wie, że przeciążenie kortyzolem jest złe, ale powszechnie wiadomo, że zazwyczaj problem stresu jest ignorowany. Przy ciągłym stresie nasze hormony szaleją i stan taki sprzyja magazynowaniu tłuszczu trzewnego w okolicy brzucha, a jest to najbardziej śmiercionośny rodzaj tłuszczu.

Rezultat? Wzrost tkanki tłuszczowej.

Jak leczyć: Aby zredukować kortyzol, należy nacisnąć przycisk pauzy na spożycie kofeiny. Odzwyczaj się od kofeiny w ciągu najbliższego tygodnia, i zauważ, jak poprawia się Twoja jakość snu i zmniejsza stres. Na początku zredukuj kawę o połowę, potem zastąp ją zieloną herbatą. Postaw też rano na kubek gorącej wody z cytryną i pieprzem cayenne. Picie od jednej do dwóch filiżanek rano ureguluje „toksyczne” hormony.

Istnieje wiele bardziej ukierunkowanych propozycji redukcji wydzielania kortyzolu, ale kofeinę „wykop” jako pierwszą.

Czwarty bloker utraty masy: niedomiar adiponektyny

Adiponektyna jest jednym z najważniejszych hormonów, który opowiada za spalanie tłuszczu. Kodowana przez gen ADIPOQ i wydzielana przez komórki tkanki tłuszczowej adiponektyna ma za zadanie regulowanie poziomu glukozy i rozkład kwasów tłuszczowych. Niektórzy ludzie są genetycznie zaprogramowani tak, że ich organizm nie wytwarza wystarczającej ilości tego hormonu, przez co mają większe predyspozycje do odkładania się tłuszczu w organizmie.

Jeśli chodzi o odporność na utratę wagi, mózg odgrywa istotną rolę, oraz istnieje odpowiedź nerwowa pomiędzy tkanką tłuszczową a ośrodkowym układem nerwowym. Adiponektyna jest jednym z neuroprzekaźników w tej „tajnej komunikacji” i reguluje stan zapalny oraz stres oksydacyjny, z których oba przyczyniają się do wzrostu masy ciała.

Jak leczyć: Aby uregulować poziom adiponektyny, polecam jedzenie pistacji. Mnie też zaskakuje fakt, że taka interwencja w diecie może wpływać na poziom hormonu. W badaniu z udziałem 60 osób z zespołem metabolicznym, codzienne jedzenie pistacji (20 procent całkowitej energii) poprawiło poziom adiponektyny. Ponadto odnotowano redukcje obwodu talii, poprawę stężenia cukru we krwi, całkowitego cholesterolu, LDL (tak zwany „zły cholesterol”) i inne korzystne zmiany.

Co jeszcze podnosi poziom adiponektyny? Okresowy „mini” post. Najprostszym sposobem jest niejedzenie wieczorem. W przypadku mężczyzn taki post powinien trwać 16 godzin, a dla kobiet jest to 18 godzin. Korzystny wpływ mają również ćwiczenia, a oprócz pistacji warto sięgnąć po awokado i ciemną czekoladę.

Najważniejsze

Kiedy opętana psychiczną obsesją odnośnie pokazywanych przez wagę łazienkowa liczb walczyłam każdego ranka z moją nadwagą, dotarło do mnie, że sposobem na mój problem będzie uporządkowanie hormonalnego bałaganu. Pamiętaj, by ściśle obserwować swoje ciał i starać się podejmować najlepsze decyzje w sprawie diety i stylu życia.

Zrozumienie, że trwała utrata wagi następuje w wyniku równowagi hormonalnej pomogło wielu moim pacjentom w końcu uzyskać swoją wymarzoną wagę i przełamać opór w odchudzania.

 


Podziel się ze znajomymi 🙂
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz