Dieta ketogeniczna i jej wpływ na metabolizm

Dieta ketogeniczna jest dość kontrowersyjnym sposobem odżywiania. Polega ona bowiem na silnej ingerencji w dietę w taki sposób, aby organizm zaczął wykorzystywać zapasy tłuszczu. Staje się on wtedy mniej zależy od ciągłej podaży węglowodanów, co ma swoje dobre strony.

Dla przypomnienia – czym jest keto-dieta?

Jest to rodzaj systemu żywieniowego, w której ogranicza się spożycie węglowodanów, zarówno prostych jak i złożonych, do absolutnego minimum – na poziomie 15-20 g dziennie. Jako że podstawowym źródłem energii dla komórek ciała są węglowodany, jesteśmy w pewnym sensie uzależnieni od ich podaży.

Ich rezerwy szybko się jednak wyczerpują, dlatego stale trzeba uzupełniać zapasy węglowodanów, i tym samym pozyskiwanie energii z tłuszczów, czyli ich spalanie, jest utrudnione. Jeśli nie dostarczy się organizmowi węglowodanów lub będzie ich zbyt mała ilość, ciało będzie musiało poradzić sobie inaczej.

Zacznie odżywiać przede wszystkim mózg, a w dalszej kolejności także inne organy, ciałami ketonowymi, które powstają na drodze rozpadu tłuszczu. Co ciekawe, ciała ketonowe są bardziej wydajnym i efektywnym źródłem energii niż węglowodany!

Klasyczne diety a efekt jo-jo

Borykanie się z dietami odchudzającymi przez całe życie, czyli przeplatanie okresów restrykcji żywieniowych okresami tycia, doczekało się nawet swojej nazwy „dieta jo-jo”. Jest ona szkodliwa dla organizmu. Ciało nie reaguje dobrze, gdy na przemian ogranicza mu się dostawy energii i je zwiększa.

Wówczas zaczyna reagować niewłaściwie. Podczas diety redukcyjnej spodziewa się restrykcji, więc stara się ograniczyć chudnięcie, oszczędzając zapasy tłuszczu. Z kolei po efektywnym odchudzaniu, gdy powróci się od razu do dawnych nawyków żywieniowych, organizm potrafi przybierać na wadze jeszcze więcej, niż wcześniej. Takie działania wpływają destrukcyjnie na organizm i powodują, że z każdym kolejnym razem coraz trudniej jest spalać kalorie w trakcie odchudzania!

Na pomoc przybywa ket-dieta!

Ograniczenie węglowodanów na rzecz posiłków wysokotłuszczowych i wysokobiałkowych początkowo wydaje się być nieco trudne. Można borykać się z rozdrażnieniem i chęcią na zjedzenie czegoś słodkiego, pomimo braku redukcji kaloryczności potraw. Po kilku dniach organizm dostosowuje się do tej specyficznej diety. Pacjent czuje się lepiej, nie targają nim silne napady głodu, a dieta wysokobiałkowa i wysokotłuszczowa powodują, że jest on w stanie nasycić się posiłkiem na dłuższy czas. Rezultat? Je rzadziej, mniejsze porcje, i tym samym przyjmuje mniej kalorii i chudnie.

21-dniowy proces odnowy metabolizmu

Czasami ket-dieta może być jedynym skutecznym sposobem na to, aby przywrócić swój metabolizm do normalnego funkcjonowania. Nie udowodniono jeszcze, czy pomaga ona utrzymać prawidłową masę ciała, ale na pewno pomaga ją zrzucić. Tym sposobem osoby, które „jedzą mało i mimo to ich waga stoi w miejscu” mogą wreszcie znaleźć swój złoty środek.

Z reguły w dietetyce przyjmuje się, że „krótkofalowe działania przynoszą krótkotrwałe efekty” i trudno się z tym nie zgodzić. Jednakże dieta keto może być wspaniałym wstępem do odnowy organizmu. Po jej zakończeniu wcale nie ma się już ochoty na słodycze lub wysokokaloryczne potrawy. Bardzo często dotychczasowe niezdrowe nawyki idą więc w odstawkę.

Organizm przyzwyczajony jest do mniejszych porcji, więc łatwiej jest kontynuować te nawyki – dostarczając sobie jedynie nieco więcej węglowodanów, aby powrócić na normalne tory odżywiania. Keto-dieta ma na celu niejako przeprogramowanie genów, hormonów oraz odczuwania apetytu, aby łatwiej było w przyszłości panować nad dietą.

Czy dieta keto może być wprowadzona na stałe?

Różne badania sugerują, że tak naprawdę nie ma większego znaczenia dla naszego metabolizmu, czy zużywamy jako zapasy energii swój tłuszcz, czy zgromadzoną glukozę. Chodzi tak naprawdę tylko o to, by organizm miał skąd czerpać energię, i o to, by wytrwać w swojej diecie. Trzytygodniowa dieta keto może pozytywnie wpłynąć nie tylko na odchudzanie, ale przede wszystkim na prawidłowe nawyki żywieniowe – i dlatego warto ją wypróbować. Jest to stosunkowo nowy sposób odchudzania, dlatego potrzeba jeszcze wielu badań, aby upewnić się co do wpływu tej diety stosowanej długofalowo na zdrowie pacjentów.

„Zresetuj” swój metabolizm`

Wiele osób boryka się z klasyczną „dietą jo-jo”, czyli niemożnością utrzymania niższej masy ciała przez dłuższy czas. Szybko wracają do dawnych nawyków – motywacja jest zbyt słaba, a pokusy zbyt silne. Potem okazuje się, że nawet wizyty u dietetyka i katowanie się na siłowniach nie powoduje przyspieszenia metabolizmu – spalanie kalorii jest zbyt wolne albo wręcz nie następuje przy tradycyjnych dietach.

Zastosowanie w tym przypadku restrykcji w postaci jeszcze bardziej drastycznego ograniczenia kalorii i zwiększenia porcji ćwiczeń może przynieść fatalne dla zdrowia skutki – i błyskawiczny efekt jo-jo, nawet przy ostrożniejszym wyprowadzaniu z diety. Metabolizm potrzebuje wtedy kopniaka, czyli bodźca, który sprawi, że spalanie kalorii będzie następowało jak należy. Ket-dieta nie powinna być więc traktowana jako nowoczesna dieta-cud, a raczej jako awaryjne wyjście z naprawdę trudnych sytuacji. Osobiście znam osoby które są na Keto 3-4 lata a ich parametry zdrowotne i wygląd ciała jest idealny.

Co jeść na diecie ketogenicznej podczas odchudzani ?

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA