Co Twoja flora jelitowa mówi o Tobie – nowy wymiar walki z chorobami

Zaskocz znajomych - wyślij ten artykuł
  • 222
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    222
    Shares

Przez wiele lat bakterie z reguły uważano za mikroorganizmy, których należy unikać. Okazuje się, że w naszym ciele żyją biliony bakterii. Pomagają w trawieniu pokarmów i odgrywają ważną rolę w zapewnieniu nam dobrej jakości życia.

Badania wykazują, że twoja flora jelitowa ma wpływ na prawdopodobieństwo zapadnięcia na takie choroby, jak cukrzyca, otyłość, depresja i rak jelita grubego.

Czym jest flora jelitowa?

W jelitach żyje od 300 do 500 różnych gatunków bakterii, które zawierają prawie 2 mln genów. W połączeniu z innymi drobnymi organizmami, takimi jak wirusy i grzyby, tworzą to, co znamy pod nazwą mikroflory, albo mikrobiomu.

Podobnie jak odcisk palca, mikroflora każdej osoby jest wyjątkowa: każdy z nas ma w sobie inną “mieszankę” mikroorganizmów. Po części zależy to od mikroflory matki  (noworodek dostaje unikalną mikroflorę od matki w momencie poczęcia, przechodząc przez kanał rodny ), kolejna kolonizacja odbywa się za pomocą diety i czynników środowiskowych. Bakterie żyją w całym organizmie, ale te bytujące w jelitach mogą mieć największy wpływ na twoje samopoczucie. Kolonizują cały układ trawienny, choć większość z nich żyje w jelitach i okrężnicy. Mają one wpływ na wszystko, począwszy od metabolizmu, nastroju a kończywszy na układzie odpornościowym.

Flora bakteryjna jelit a choroby

Badania wykazują, że flora bakteryjna u zdrowych ludzi różni się od flory bakteryjnej u ludzi chorych. Ludzie, którzy są chorzy, mogą mieć zbyt mało lub zbyt dużo pewnych gatunków bakterii (lub mogą co niektórych typów w ogóle nie mieć). Uważa się, że niektóre szczepy mogą chronić przed dolegliwościami, podczas gdy inne mogą zwiększać ryzyko zachorowania.

Naukowcy zaczęli dostrzegać powiązanie pomiędzy następującymi chorobami a bakteriami w jelitach:

  • Otyłość, cukrzyca typu 2 i choroby serca: Twoje bakterie jelitowe wpływają na metabolizm organizmu. Określają one takie rzeczy jak ilość kalorii, którą przyswajasz z żywności, oraz jakie rodzaje składników odżywczych z niej wchłoniesz.  Zbyt dużo bakterii jelitowych sprzyja łączeniu się błonnika z kwasami tłuszczowymi. Może to spowodować złogi tłuszczu w wątrobie, często prowadzi to do dysfunkcji naszego organizmu “zespół metaboliczny” – stanu, który często prowadzi do cukrzycy typu 2, chorób serca i otyłości.
  • Choroby zapalne jelit, w tym choroba Crohna i wrzodziejące zapalenie okrężnicy: Uważa się, że osoby z tymi schorzeniami mają mniejszą ilość pewnych, bakterii jelitowych, których obecność działa przeciwzapalnie. Dokładne powiązanie jest wciąż niejasne. Jednak sądzi się, że niektóre bakterie mogą przygotować w Twoim ciele “odpowiedni grunt” dla rozwoju tych chorób.
  • Rak jelita grubego: Badania wykazują, że osoby z rakiem jelita grubego mają inną mikroflorę bakteryjną – taką, która cechuje się wyższą liczebnością bakterii chorobotwórczych, w porównaniu do osób zdrowych. 
  • Niepokój, depresja i autyzm: Jelita mają mnóstwo zakończeń nerwowych, które komunikują się z mózgiem. Lekarz nazywa to połączenie “oś jelito-mózg.” Badania sugerują istnienie związku pomiędzy bakteriami jelitowymi a zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego, takimi jak lęk, depresja, oraz autyzm.
  • Zapalenie stawów: Uważa się, że osoby z reumatoidalnym zapaleniem stawów mogą mieć większą ilość bakterii, których obecność sprzyja powstawaniu zapaleń, niż ludzie bez tego typu schorzenia.

Przykładowe badanie 
ILOŚCIOWE BADANIE MIKROFLORY KAŁU – MIKROFLORA SCAN

W badanym materiale wykazano silne zmniejszenie liczebności niezbędnych dla zdrowia bakterii z rodzaju Bifidobacterium oraz obniżenie stymulujących odporność bakterii z rodzaju Enterococcus i niepatogennych bakterii z gatunku Escherichia coli. Jednocześnie zaobserwowano bardzo silny przerost chorobotwórczych bakterii proteolitycznych (gnilnych) i przerost śluzowych, laktozoujemnych bakterii z gatunku Escherichia coli. W badanym materiale wykazano silne zmniejszenie całkowitej liczebności bakterii, co świadczy o całościowym pogorszeniu stosunków bakteryjnych w jelicie.

W konsekwencji zamiast korzystnych dla zdrowia procesów, przeważać zaczynają procesy niekorzystne, sprzyjające rozwojowi choroby. Bakterie potencjalnie szkodliwe prowadzą procesy gnilne w przewodzie pokarmowym, wytwarzają toksyny wpływające nawet na oddalone od jelita układy i narządy organizmy oraz produkują substancje działające kancerogennie (sprzyjają rozwojowi nowotworów). Dochodzi także do nadmiernego rozrostu grzybów drożdżopodobnych, co może prowadzić do kandydozy organizmu.

Badania naukowe potwierdziły wpływ dysbiozy jelitowej w powstawaniu bądź zaostrzeniu między innymi takich chorób jak:

  • zespół jelita nadwrażliwego (biegunki, zaparcia, wzdęcia, bóle brzucha)
  • alergie pokarmowe i wziewne (nieprawidłowe reakcje układu odpornościowego)
  • atopowe zapalenie skóry
  • nadwrażliwości pokarmowe i nietolerancje pokarmowe
  • nawracające infekcje dróg oddechowych, układu moczowo – płciowego, skóry i inne
  • choroby autoimmunologiczne
  • cukrzyca typu 2, otyłość, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca
  • zaburzenia neurorozwojowe (ADHD, ASD i inne)
  • depresja, schizofrenia
  • zaburzenia nastroju
  • choroby nowotworowe
  • zespół chronicznego zmęczenia

Poniżesz badanie pokazuje chorą osobę na dnę moczanową i silne osłabienie układu odpornościowego.

1005.wynik_kał_04.04.2016.pdf
https://www.facebook.com/vitaimmun/
1005.wynik_kał_04.04.2016.pdf
https://www.facebook.com/vitaimmun/

 Przykładowa probiotykoterapia na powyższą przypadłość 

SanProbi Barrier (kapsułki)

Dawkowanie: 2 – 3 kapsułki dziennie przez 4 – 5 miesięcy (do wieczornego posiłku)

Laktoferyna

Dawkowanie: 1 – 2 saszetki na dobę przez okres 3- 4 miesięcy

Napoje/ koncentraty probiotyczne JoyDay

Dorośli i dzieci powyżej 3 roku życia

Napoje probiotyczne:

200 ml napoju dziennie przy posiłku przez 3 – 6 miesięcy lub

Koncentraty probiotyczne:

dorośli: od 10 do 15 ml (2-3 łyżeczki) 3 razy dziennie rozcieńczone w ok. 50 ml wody lub dowolnym chłodnym napoju.

dzieci powyżej 3-go roku życia: 5 ml (1 łyżeczka) 3 razy dziennie rozcieńczone w ok. 50 ml wody lub dowolnym chłodnym napoju.

Jak możesz pozyskać korzystne bakterie flory jelitowej?

Przedstawiam kilka produktów, które warto stosować w kontekście wzmacniania naszego układu pokarmowego ➡Bulion kostny Dostarcza ważne minerały i aminokwasy, w tym prolinę, glicynę i potas, które mogą pomóc w leczeniu nieszczelnego jelita. ➡Fermentowane produkty mleczne Żywność probiotyczna, taka jak kefir i jogurt może pomóc w leczeniu jelit, niszcząc złe bakterie i grzyby. ➡Fermentowane warzywa Spróbuj dodać sfermentowane produkty, takie jak kefir kokosowy, kapusta kiszona lub kimchi. Zawierają probiotyki niezbędne do naprawy cieknącego jelita, równoważąc przy tym pH w układzie trawiennym. ➡Warzywa gotowane na parze Warzywa z małą ilością skrobi, które są gotowane na parze, to lekkostrawna opcja, która jest podstawą diety osób z zespołem nieszczelnych jelit. ➡Zdrowe tłuszcze Produkty zawierające przeciwzapalne tłuszcze omega-3 (np. żółtka, łosoś, awokado i olej kokosowy) wspomagają regenerację jelit. ➡Owoce Spożywanie 1-2 porcji owoców dziennie okazuje się być bardzo korzystne. Również polecam gotować je na parze i spożywać z umiarem. ⭕Żywność, która powoduje rozszczelnienie kosmków jelitowych : 🐖Syrop glukozowo fruktozowy 🐖Kwasy tłuszczowe trans 🐖cukier rafinowany 👌TOP 5 suplementów działających leczniczo przy syndromie nieszczelnego jelita: ❗Probiotyki (50-100 mld dziennie) Probiotyki wspomagają odbudowę flory bakteryjnej, będącej podstawą zdrowych, szczelnych jelit. ❗L-glutamina (5 gramów 2x dziennie) Glutamina jest aminokwasem, który pomaga odbudować drogi trawienne, szczególnie u osób z przewlekłą biegunką. ❗Enzymy trawienne (2 kapsułki przed każdym posiłkiem) Enzymy te poprawią wchłanianie składników odżywczych – kuracje z suplementacją enzymów trawiennych leczą osoby cierpiące na różne przewlekłe choroby związane z trawieniem ❗Sok z Aloesua (1/2 szklanki 3x dziennie) Aloes działa uzdrawiająco na układ trawienny, oraz silnie stymuluje układ immunologiczny. ❗Olej rybny (1000 mg na dobę) Olej z ryb zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe EPA / DHA, które zmniejszają stan zapalny. ❗Olejki eteryczne na uszczelnienie jelit…? Olejek eteryczny z imbiru i mięty pieprzowej może łagodzić stan zapalny jelit i wspomagać ich regeneracje.

Post udostępniony przez Damian Wiatrowski (@motywator.tv)

Postaw na żywność bogatą w substancję odżywcze i błonnik: owoce, warzywa i produkty naturalnie fermentowane i kiszone.  “Zachodnia” dieta jest bogata w tłuszcze i cukier, a uboga w błonnik, przez co może uśmiercić ogrom bakterii jelitowych, wskutek czego mikroflora jest zniszczona. Aktywność fizyczna również wspiera rozwój różnych bakterii jelitowych. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu jest tym lepsze im bardziej różnorodną i złożoną mamy mikroflorę jelitową!

Nie można po prostu wziąć probiotyku i liczyć, że nasz organizm zregeneruje się w 100% (bez zmiany nawyków za dużo nie zdziałamy) . Eksperci twierdzą, że potrzebne są dalsze badania w celu określenia dokładnych szczepów bakterii, które prowadzą do pewnych dolegliwości. Może wkrótce będzie możliwe zażycie leku (czy suplementu) wykonanego z odpowiedniego szczepu bakterii jelitowych, który zmniejszy ryzyko zachorowania na niektóre choroby, a nawet będzie w stanie nas z nich wyleczyć.

 

 



1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*