Witamina B2 – ryboflawina

Witamina B2 zwana też ryboflawiną, to składnik bioaktywny warunkujący prawidłowe działanie wielu ustrojów. Sprawdź, w jakich produktach ją znajdziesz, i przed jakimi schorzeniami może Cię ona ochronić!

Witamina B2

Jest to związek będący połączeniem rybitolu i flawiny, stąd też jej nazwa zwyczajowa – ryboflawina. To witamina rozpuszczalna w wodzie, będąca prekursorem dwóch ważnych koenzymów. Są to: FMN – mononukleotyd flawinowy i FAD – dinukleotyd flawinoadeninowy.

Funkcje w organizmie

To witamina, której udział w procesach utleniania i redukcji jest nieoceniony. Dzięki niej możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Razem z witaminą A odgrywa bardzo ważną rolę w działaniu błon śluzowych zgodnie z ich przeznaczeniem, a także w prawidłowym funkcjonowaniu dróg oddechowych. Ryboflawina uczestniczy również w przemianach aminokwasów oraz lipidów. Jest bardzo ważną witaminą, warunkującą prawidłowe działanie nabłonka przewodu pokarmowego, naczyń krwionośnych oraz skóry.

Witamina B2 lub ryboflawina jest jedną z najważniejszych witamin spośród ośmiu witamin z grupy B, która jest odpowiedzialna nie tylko za utrzymanie zdrowych komórek krwi, ochronę skóry i oczu, ale także za zwiększenie poziomu energii. Reguluje metabolizm i działa jako przeciwutleniacz w organizmie. W przypadku kobiet w ciąży, ryboflawina staje się niezbędna do rozwoju kości, mięśni i nerwów dziecka.

  • Ryboflawina jest jedną z ważnych witamin dla organizmu
  • Witamina B2 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, podobnie jak wszystkie inne witaminy z grupy B.
  • Objawy mogą być widoczne w ciągu kilku dni od wystąpienia niedoboru
Warto przeczytać  Wszystko, co musisz wiedzieć o słynnych kwasach omega-3 Wsparcie mózgu, hormonów

Niedobory witaminy B2

Pomimo tego, iż awitaminozy w obecnych czasach zdarzają się niezwykle rzadko, niedobory witaminy B2 występują bardzo powszechnie. Objawiają się one najczęściej dolegliwościami skórnymi. Najpowszechniej występującym objawem niedoboru ryboflawiny jest tworzenie się zajadów, owrzodzeń w okolicach jamy ustnej, łuszczenie skóry na twarzy. W przypadku większych niedoborów pojawić się mogą objawy pogorszenia wzroku, zawroty głowy, swędzenie w okolicach ujścia pochwy, łojotok, zmętnienie soczewki, zapalenie języka i inne.

Niedobór witaminy w skrócie:

  • Słabość lub zmęczenie
  • Zmiana nastroju
  • Bolesność gardła
  • Pękanie skóry
  • Zapalenie skóry
  • Niedokrwistość

Zapotrzebowanie na ryboflawinę

Bardzo istotną kwestią jest zapotrzebowanie na tę witaminę. Jej nadmiar jest w niezmienionej postaci usuwany wraz z moczem. Jest to witamina egzogenna, rozpuszczalna w wodzie. A zatem – należy jej dostarczać każdego dnia do organizmu w ilości minimum 1,5mg. Nie jest to zadanie trudne, zważywszy na to, że witamina B2 występuje w dużych ilościach w bardzo powszechnych, lubianych i łatwo dostępnych produktach.

Zapotrzebowanie na tę witaminę zwiększa się w następujących stanach:

  • W okresie dojrzewania i intensywnego wzrostu
  • Ciąża i laktacja
  • W okresie dużego wysiłku
  • W okresie stresu
  • Po poważnych obrażeniach
  • W chorobach nowotworowych
  • Po poparzeniu skóry
  • W długotrwałych stanach gorączkowych

Straty witaminy B2

Jest to witamina stosunkowo odporna na działanie wysokich temperatur. Jednakże jest mniej odporna na wypłukiwanie. Dlatego też produkty zawierające większe ilości witaminy B2, w celu uniknięcia strat, należy gotować w jak najmniejszej ilości wody (najlepiej na parze).

Występowanie w produktach spożywczych

W swojej naturalnej postaci witamina B2 występuje w takich produktach jak:

i w innych produktach. Stosuje się ją również przy produkcji niektórych artykułów żywnościowych, takich jak: płatki kukurydziane, masło orzechowe, napoje kakaopodobne, kawa. W niektórych produktach ryboflawina wykorzystywana jest do barwienia produktów, takich jak budynie, kisiele, przyprawy itp.

Warto przeczytać  Owoce i warzywa pomocne w walce z rakiem.

Znaczenie witaminy B2 dla zdrowia

Jest to witamina, która bardzo ważną rolę odgrywa przede wszystkim dla procesu prawidłowego widzenia. Transportuje tlen do soczewki oka, czym dba o prawidłową jej przejrzystość i tym samym zapobiega zaćmie. Witamina B2 wzmacnia działanie insuliny, dzięki czemu pomaga w prawidłowych reakcjach organizmu na podanie tego hormonu. Dzięki niej produkowany jest kortyzol – hormon o właściwościach między innymi przeciwzapalnych. Ryboflawina uczestniczy w procesie redukcji i utleniania, wpływa na dobry stan błon śluzowych. Reguluje ciśnienie krwi, pracę mięśni (w tym mięśnia sercowego).

Co wzmacnia wchłanianie witaminy B1

Wapń

  • Wapń może tworzyć chelat z ryboflawiną, zmniejszając wchłanianie ryboflawiny. [i]

Co osłabia wchłanianie witaminy B1

Cynk

  • Uzupełnianie kwasem nikotynowego może zapewnić zależną od dawki poprawę poziomu cynku w wątrobie i lepsze markery antyoksydacyjne. Zbyt duża dawka cynku może zmniejszyć   peroksydację lipidów, obniżyć poziom glutationu. [i]

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA