Arbuz – orzeźwiające zdrowie

Chyba trudno byłoby znaleźć osobę, która nie lubi arbuzów! Te orzeźwiające owoce o słodkim, soczystym miąższu kapiącym na brodę są prawdziwym dopełnieniem idealnych wakacji. A z racji tego, że są też bardzo zdrowe, nie ma powodów, aby odmawiać sobie tego przepysznego poczęstunku prosto z lodówki w upalny dzień!

Arbuz – najesz się nim i napijesz!

Ten ogromny owoc ma bardzo grubą skórę, ale za to wewnątrz pełen jest delikatnego, bardzo soczystego miąższu. Jest on stosunkowo mało kaloryczny, choć bardzo słodki. Wynika to z bardzo wysokiej zawartości wody

. Czy wiesz, że arbuz ma aż 92% wody?

blank

To sprawia, że w przeliczeniu na 100 gramów jest niespecjalnie kaloryczny. Tak naprawdę trudno też zjeść go w olbrzymich ilościach. Taka zawartość wody sprawia, że nasz żołądek szybko się wypełnia i odczuwamy sytość. Spożywanie arbuzów latem to jeden ze sposobów na porządne nawadnianie się. Oprócz picia wody, warto też sięgać po arbuza!

Ile kalorii ma arbuz?


Surowy arbuz
30 kcal / 100g

Białko 0.61 g
Tłuszcz 0.15 g
Węglowodany
w tym cukry
7.55 g
0 g
Błonnik 0.4 g
Woda 91.45 ml

Jest on owocem o wysokim stopniu słodkości, a więc oczywiście bogatym w cukry proste. Jednak w przeliczeniu na 100 g ma on zaledwie około 30 kcal, czyli nawet mniej niż owoce jagodowe, które uważa się za najmniej słodkie. Warto włączyć go do swojej diety odchudzającej, gdy tęskni się za słodyczami i smakami lata.

Arbuz na tle innych owoców w kontekście kalorii

blank

Jakie witaminy i minerały zawiera arbuz?

blank

Witaminy: A, B1, B5, B6, C

Minerały: Magnez i potas

Jest to owoc, który nie jest ceniony ze względu na szalenie wysokie zawartości powyższych składników, ale za to ma sporo innych cennych związków bioaktywnych, którym zawdzięcza swoje właściwości zdrowotne.

– 70% na wszystkie diety, ebooki i kursy wideo

Jakie związki bioaktywne zawiera arbuz?

  • Likopen. To czerwony barwnik z grupy karotenoidów, którego organizm nie przekształca w witaminę A jak beta-karotenu, a jednak jest ważny dla jego funkcjonowania. 
  • Karotenoidy. To głównie alfa- i beta-karoten, które w procesie różnych przemian zostają przekształcone w witaminę A.
  • Cucurbitacin E. to bardzo ciekawy związek o działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniającym.
  • Cytrulina. Jest to aminokwas, który zwiększa poziom tlenku azotu w organizmie, co wpływa korzystnie na rozszerzenie naczyń krwionośnych.

Dlaczego warto jeść arbuza?

blank

Arbuz ma wiele właściwości zdrowotnych, które w połączeniu z ogólną, zbilansowaną dietą mogą dać fantastyczne wyniki. I tak na przykład wymienione wyżej związki dają następujące efekty zdrowotne:

  • Zmniejsza ryzyko nowotworów dzięki substancjom o działaniu przeciwutleniającym – niwelującym aktywność wolnych rodników. Są to likopen oraz cucurbitacin E. 
  • Zmniejszają ryzyko zawału serca, wpływają korzystnie na układ krwionośny. Arbuz zawdzięcza to głównie likopenowi, który obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Likopen jest w stanie również zmniejszać sztywność ścian tętnic. Cytrulina natomiast podnosi poziom tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne i tym samym poprawia przepływ krwi.
  • Obniżają stany zapalne. Wpływają również na obniżenie stresu oksydacyjnego. Ma to związek z występowaniem w arbuzie substancji przeciwutleniających i przeciwzapalnych: likopenu i witaminy C.
  • Opóźniają lub zapobiegają wystąpieniu choroby Alzheimera. To głównie zasługa substancji i witamin przeciwutleniających. 
  • Zapobiegają chorobom oczu. To kolejny powód, dla którego warto jeść arbuzy bogate w likopen. Ten barwnik pomaga chronić przed zwyrodnieniem plamki żółtej, które może być przyczyną ślepoty u osób starszych.
  • Zmniejszają bóle mięśniowe. Cytrulina zawarta w arbuzie pomaga łagodzić bóle mięśni, a ta pochodząca z soku arbuzowego jest dodatkowo doskonale wchłaniana przez organizm. To dobry znak dla osób, które często trenują i doświadczają zakwasów.
  • Wpływają na stan skóry i włosów. Witaminy i minerały w arbuzie pomagają utrzymać zdrowe włosy i jędrną skórę. Witamina C stymuluje wytwarzanie kolagenu, który utrzymuje jędrną skórę, a likopen i beta-karoten chronią przed jej zniszczeniem na skutek promieniowania słonecznego.
  • Poprawiają trawienie. Arbuz oprócz cukrów i wody ma też sporo błonnika, dzięki któremu jelita oczyszczają się. Wysoka zawartość wody w owocu sprawia, że błonnik łatwiej przechodzi przez przewód pokarmowy i należycie spełnia swoją funkcję.

Jak popularny jest arbuz w Polsce?

Zapytaliśmy użytkowników projektu Motywator Dietetyczny o najczęściej kupowane owoce. Arbuz uplasował się na wysokim 4 miejscu

blank

Co dobrego można przyrządzić z arbuza?

Oprócz jedzenia arbuza pokrojonego w cząstki, można go też wykorzystać na milion różnych sposobów w kuchni do sporządzania deserów. 

Dla dorosłych, lubiących ochłodzić się arbuzowym deserem w upalny dzień, świetnym rozwiązaniem będzie granita arbuzowa:

Potrzebujemy do niej:

  • Arbuza
  • Cukru pudru
  • Likieru imbirowego
  • Soku z cytryny
  • Cynamonu

Arbuza należy przetrzeć przez sito, wymieszać z cukrem pudrem, sokiem z cytryny, likierem i doprawić cynamonem do smaku. Następnie zamrozić, w czasie mrożenia kilkakrotnie mieszając. Po zamrożeniu granitę można wyskrobywać widelcem do powstania arbuzowych kryształków, nałożyć do pucharków, ozdobić listkiem mięty i jeść łyżeczką – smacznego! Pamiętaj – przy takich deserach nie warto liczyć kalorii – trzeba się nimi delektować!

W 3 dni nauczę cię więcej na temat odżywiania i zdrowia niż przeciętna osoba uczy się w miesiąc we własnym zakresie. Zastanawiasz się dlaczego jestem tego taki pewien? Czytaj dalej