Nowe badania potwierdzają skuteczność stosowania diety ketogenicznej w kontekście zapalenia mózgu – tym samym rodzajem zapalenia co epilepsja. Ketogeniczna dieta polega na zwiększeniu ilości dobrych tłuszczy i zmniejszeniu ilości węglowodanów. Grupa naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco (UCSF) stwierdziła, że ​​stosowanie owej diety może być kluczem  do stłumienia uszkodzeń mózgu, zwłaszcza po udarze i urazie.

Autor badań Raymond Swanson, profesor neurologii w UCSF i szef służby neurologicznej w Centrum Medycznym w San Francisco, twierdzi że stłumienie zapalenia po urazie w mózgu było impulsem do badania, ponieważ stan był kluczową kwestią w tej dziedzinie.

Naukowcy uważają, że odkryli mechanizm, dlaczego dieta ketogenna jest tak skuteczna w niwelowaniu stanu zapalnego mózgu – nawet jeśli okaże się, że pewnego dnia można uzyskać korzyści bez zmiany diety.

Medical Xpress wyjawił definitywny moment badania, opublikowany w czasopiśmie Nature Communications – pojawił się on, gdy zespół „zidentyfikował kluczowe białko, które łączy dietę z genami zapalnymi, które w razie zablokowania mogłyby odzwierciedlać działanie przeciwzapalne diet ketogenicznych”.

Wątpliwości Swansona dotyczą tego, iż stosowanie diety ketogenicznej może być w niektórych przypadkach trudne, zwłaszcza w przypadku ciężkich chorób, więc fakt, że byłaby możliwość osiągnięcia pewnych efektów bez diety, jest bardzo ekscytujący. Mając na uwadze powyższe, możesz teraz zyskać przewagę, zmieniając dietę na lepsze, co przyniesie multum korzyści dla zdrowia i długowieczności.

Zalety diety ketogenicznej

Skutkiem trzymania się diety, spożywając zdrowe tłuszcze wraz z niskimi węglowodanami jest to, że dosłownie zmienia się sposób, w jaki organizm używa energii. Dieta ketogeniczna przekształci Twoje ciało ze spalania węglowodanów do spalania tłuszczu jako głównego źródła paliwa.

Kiedy organizm potrafi już spalać tłuszcz, Twoja wątroba stwarza ketony spalające się skuteczniej niż węglowodany, tworząc znacznie mniej reaktywnych form tlenu i drugorzędowych wolnych rodników, które mogą uszkodzić błonę komórkową i mitochondrialną, białka i DNA.

U zwierząt (szczurów) stosowanych w badaniu stwierdzono zmniejszenie stanu zapalnego, gdy badacze użyli cząsteczki o nazwie 2-deoksyglukozy, czyli 2DG, aby zablokować metabolizm glukozy i wywołać stan ketogeniczny podobny do tego, który nastąpi po zastosowaniu diety ketogenicznej.

Klucz metabolizmu glukozy: 2DG

Aby wytworzyć stan ketogenny przez blokowanie metabolizmu glukozy, naukowcy użyli cząsteczki 2DG. Zostało to zastosowane zarówno u szczurów, jak i w kontrolowanych liniach komórek laboratoryjnych, doprowadzając stan zapalny do „niemal kontroli poziomu”, wyjaśnił Swanson.

Jego reakcja:

„Byłem zaskoczony tym efektem, ponieważ uważałem, że dieta ketogeniczna może pomóc jedynie trochę, ale kiedy otrzymaliśmy te efekty z 2DG, pomyślałem, łał, tu coś naprawdę widać. Zespół dalej stwierdził, że zmniejszenie metabolizmu glukozy obniżył kluczowy barometr metabolizmu energetycznego – stosunek NADH / NAD +, który z kolei aktywował białko zwane CtBP, które działa na hamowanie aktywności genów zapalnych „. 3

W tym, co później nazwano „mądrym eksperymentem”, badacze opracowali własną cząsteczkę peptydową, aby zablokować zdolność białka CtBP, co powodowało zasadniczo blokowanie aktywności genu zapalnego w sposób ciągły. W ten sposób powielano stan skuteczności diety ketogenicznej. Peptydami są małe białka, które nie są używane jak leki, ponieważ są uważane za niestabilne i można przeciwdziałać przeciwciałom, a do tego są drogie.

Swanson wyjaśnił również, że inne molekuły pracujące w podobny sposób mogą również naśladować zalety ketogeniczne bez konieczności ekstremalnych zmian w diecie. Poza obniżeniem stanu zapalnego mózgu, badanie uważa się za możliwe do zastosowania dla diabetyków w odniesieniu do jego związku z nadmiarem glukozy i ewentualnej miażdżycy tętnic

Jest prawdopodobne, że wiele dalszych badań będzie podkreślać głębokie korzyści zdrowotne wynikające z diety ketogenicznej; to tylko początek. I jak już wspominaliśmy wcześniej, nie musisz czekać na pojawienie się nowego leku naśladującego efekty ketogenicznej diety (jeśli to jeszcze możliwe), możesz doświadczyć jej zalet po prostu zmieniając swój sposób odżywiania.

Ketogeniczna dieta może zmniejszyć przewlekły ból 

Warto zauważyć, że przeciwzapalne efekty ketogenicznej diety zostały potwierdzone, biorąc pod uwagę fakt, że ogólnoustrojowe zapalenie o niskiej zawartości odgrywa istotną rolę w chronicznym bólu. Jak zauważyło Pain Science :  „Chroniczne zapalenie niskiej jakości jest coraz częściej postrzegane jako część innych warunków ortopedycznych, takich jak zapalenie kości i stawów – raz uważane za „zimny” problem zużycia (w przeciwieństwie do znacznie bardziej jawnego i „gorącego” zapalenia reumatoidalnego zapalenia stawów )”.

Przewlekłe zapalenie, które może być wynikiem złej diety, stresu, ekspozycji na toksyny środowiskowe i wiele innych, może przez dłuższy czas dyskretnie uszkodzić tkanki. Proces ten może trwać przez wiele lat bez zauważenia, aż nagle pojawią się choroby lub przewlekły ból. Badania sugerują, że stosowanie się do diety ketogenicznej może być w tym wypadku korzystne.

Jak wyjaśniono w jednym z badań, istnieje powód, by sądzić, że dieta ketogeniczna może być korzystna dla wielu typów bólów, w tym bólu neuropatycznego, bólu zapalnego, a nawet bólu termicznego. Naukowcy wyjaśnili:

„W porównaniu z metabolizmem glukozy, metabolizm ketonu powoduje mniej reaktywne formy tlenu – które przyczyniają się do zapalenia … dowody wskazują, że dieta ketogeniczna może zmniejszyć stan zapalny, a tym samym może być pomocna w bólach związanych z zapaleniem”. 

Wskazali również, że dieta ketogeniczna może łagodzić ból poprzez kilka mechanizmów, podobnie jak sposoby wspomagania padaczki. „Podobnie jak drgawki, przewlekły ból uważa się za pociągający za sobą zwiększoną pobudliwość neuronów, gdyż ból może obejmować neurony obwodowe i / lub centralne. W ten sposób istnieje podobieństwo biologii podstawowej”, zauważyli.

Sugerowano również, że dieta ketogenna może pobudzać sygnalizację neuromodulatu adenozyny, która ma działanie łagodzące ból. Naukowcy dodali, że przewlekły ból jest poważnym problemem zdrowia publicznego, obejmujący około jednej piątej całkowitych wydatków na opiekę zdrowotną w jednym kraju, co stanowi trzykrotność kosztów wszystkich rodzajów raka połączonych w innym. 

Podsumowują:

„Głównym celem badań powinno być to, jakie interwencje metaboliczne, takie jak dieta ketogenna, mogą poprawić powszechne, towarzyszące i trudne do leczenia choroby, takie jak ból i stan zapalny”.

Czy dieta ketogeniczna spowalnia proces starzenia się ?

Jeśli sam proces starzenia, wraz z chorobami związanymi z wiekiem, jest związany z przewlekłym stanem zapalnym, a dieta ketogenna jest przeciwzapalna, to może przyczynić się do zapobiegania przedwczesnemu starzeniu, a nawet spowolnieniu tego procesu. U osób stosujących się do owej diety został zaobserwowany dość duży efekt, a mianowicie, że poziom leucyny we krwi i innych ważnych białek strukturalnych wzrasta, umożliwiając tym białkom spełnienie wielu ważnych funkcji sygnalizacyjnych.

Ketony również naśladują przedłużanie okresu życia właściwości ograniczenia kalorii (na czczo), co obejmuje lepszy metabolizm glukozy; zmniejszenie stanu zapalnego; usuwanie uszkodzonych komórek odpornościowych; zmniejszenie IGF-1, jednego z czynników, które regulują drogi wzrostu i geny wzrostu i stanowią główny czynnik przyspieszonego starzenia; regeneracja komórkowa / wewnątrzkomórkowa i odmłodzenie ( autofagia i mitofagia).

Korzyści z wdrożenia diety ketogennej

  • Jedną z najważniejszych jest wpływ, jaki ma na stłumienie stanu zapalnego oraz przynosi korzyści dla chorób wątroby i padaczki
  • Poza tym, utrzymywanie ketozy odżywczej może mieć korzystne skutki dla zdrowia przy takich chorobach jak otyłość, cukrzyca, rak, padaczka, choroba Alzheimera, zespół Parkinsona, ALS, stwardnienie rozsiane , autyzm, migreny, urazowe uszkodzenie mózgu, zespół policystycznych jajników i wiele innych. Specjalne badanie powinno pomóc w lepszym zrozumieniu znaczenia diety ketogenicznej, odkrywając jeden z mechanizmów tego rodzaju podejścia dietetycznego.
  • W badaniu z 2015 r. określono także działanie przeciwzapalne ketozy, a także istnieją klasyczne przykłady, które należy obserwować na całym świecie.

Podane korzyści z wdrożenia diety ketogenicznej, oprócz tych przeciwzapalnych oraz faktu, że jest ona znana jako środek przeciwdrgawkowy, obejmują również :

– Mniej głodu podczas diety

– Poprawa funkcji poznawczych u osób z upośledzeniem funkcji poznawczych

– Ograniczone ryzyko raka

– Lepsza utrata wagi

– Zwiększona trwałość i przejrzystość umysłu

– Spożywanie diety ketogenicznej dla zdrowia

Stosowanie ketogenicznej diety nie musi być skomplikowane ani bolesne.

Dieta ketogeniczna, jest to dieta pełna zdrowych tłuszczy i błonnika, niewielkiej ilości węglowodanów netto o umiarkowanej ilości białka. Ten celowy składnik jest ważny, ponieważ długotrwała ciągła ketoza ma wady, które mogą podważać stan zdrowia i długowieczność. Jedną z głównych przyczyn krążenia i braku ketozy jest fakt, że „magia metaboliczna” w mitochondriach występuje faktycznie podczas fazy podawania, a nie podczas fazy głodowania.

Idealnie, po ustaleniu ketozy cykl zdrowego odżywiania powraca do około 100 do 150 gramów węglowodanów w ciągu kilku dni w tygodniu i treningu siłowego. MMT ma wiele ważnych korzyści zdrowotnych i może być ratunkiem, którego szukasz, jeśli zmagasz się z nadwagą lub z jakimkolwiek przewlekłym stanem zdrowia.

Ponadto, zanim pogodzisz się ze starzeniem, może zapalenie pomoże Ci przypomnieć, że stosowanie diety ketogenicznej, regularne ćwiczenia, albo po prostu codzienny ruch i dbanie o siebie, zdecydowanie pomoże Ci łagodzić wszelkie bóle i związane z nimi stany zapalne.

Alternatywą jest umożliwienie czynnikom, które przyczyniają się do bólu i stanów zapalnych, powodować bezczynność i zwiększoną zależność od leków, jednak wszystko wskazuje na to, że to tylko wszystko pogarsza!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

Imię:
email: