Pestki dyni – jeszcze więcej powodów, by je jeść!

Dynia to takie skromne, rodzime warzywo sezonowe… A jak sami doskonale wiemy – to, co najzdrowsze i najbardziej wartościowe nie przypływa do nas na statkach z Ekwadoru, tylko rośnie w naszych polskich ogródkach! A co w dyni jest najsmaczniejsze i najzdrowsze? Oczywiście, że pestki! Powtórzmy zatem, co w tych pestkach jest takiego, że warto je zawsze mieć w swojej szafce kuchennej i sięgać po niej bez specjalnych okazji!

Wpływają na mięśnie i stawy.

Bardzo często osoby skarżące się na nadwagę, cierpią także na zwyrodnienia mięśni i stawów, które są zanadto obciążone nadmiarowymi kilogramami. Niestety, również stres oksydacyjny negatywnie wpływa na produkcję wolnych rodników i tym samym wpływa na niszczenie stawów i uszkadzanie włókien kolagenowych. Cynk zawarty w pestkach dyni w sporej ilości doskonale redukuje bóle zwyrodnieniowe stawów. Witamina E, której też są niezłym źródłem, jest z kolei silnym przeciwutleniaczem, który zwalcza nadmiar wolnych rodników. Kwasy omega-3 z pestek dyni, działają natomiast przeciwzapalnie i tym sposobem również wpływają na zmniejszenie bolesności w obrębie stawów!

Regulują ciśnienie krwi.

Osoby, które cierpią na nadciśnienie, powinny włączyć pestki dyni do swojej diety. Są one naturalnym i bogatym źródłem magnezu, który ma między innymi właściwości obniżania ciśnienia tętniczego krwi.

Zapobiegają i leczą anemię.

Pestki to także dobre, roślinne źródło żelaza. A ono, jak wiemy, wspomaga produkcję hemoglobiny, czyli przyczynia się do lepszego ukrwienia mięśni, sprawniejszego dotleniania komórek ciała. Tym samym, regularne spożywanie pestek dyni może wspomóc kurację żelazem przy leczeniu anemii, a także zapobiec jej występowaniu!

Warto przeczytać  Olej z nasion czarnuszki - udowodnione korzyści

Wspierają pracę nerek.

Przede wszystkim – zapobiegają powstawaniu kamieni nerkowych oraz wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn. Jest to wynikiem ich delikatnie moczopędnych właściwości. Przydają się one nie tylko w leczeniu nerek, ale także zapobieganiu ich chorobom.

Dbają o zdrowie serca.

Dzięki dużej zawartości odpowiednich witamin i minerałów, a także fitosteroli i kwasów tłuszczowych nienasyconych, dbają o układ krwionośny. Wpływają korzystnie na obniżanie poziomu cholesterolu LDL.

Potrzebujesz diety na odchudzanie ?

Po nocach słyszę te głosy „Damian a jesz jajka na śniadanie, Damian a czy stosujesz pieczywo, nabiał, pizzę, paluszki ….. Damian jak się odżywiasz?” Postanowiłem spisać wszystkie moje ulubione posiłki i stworzyć gotowe jadłospisy
Sprawdź szczegóły 

Wspomagają funkcjonowanie prostaty.

Fitosterole zawarte w pestkach, a także duże ilości cynku, to idealny dla mężczyzn sposób na zapobieganie przerostowi prostaty, a także jej nowotworowi. Panowie po 40. roku życia powinni częściej niż dotychczas sięgać po tę smakowitą przekąskę!

Wspomagają zasypianie.

Dzięki dużej zawartości aminokwasu tryptofanu, pomagają w walce z bezsennością. Tryptofan jest składnikiem niezbędnym do produkcji hormonu melaniny, czyli hormonu snu. Regularnie jedząc pestki nawet nie zauważysz, jak prędko będziesz zasypiać, i jak dobrze zaczniesz się wysypiać bez wielogodzinnego przewracania się z boku na bok!

Chronią wzrok.

Pestki dyni zawierają duże ilości witaminy A. Jest to witamina, która w pierwszej kolejności kojarzona jest właśnie ze wzrokiem. Zapobiega tak zwanej kurzej ślepocie, czyli upośledzeniu widzenia po zmroku. Zapobiega także zwyrodnieniom wzroku i pozwala utrzymać go w dobrej kondycji przez długie lata!

Doskonałe źródło białka.

Czasem trudno jest odpowiednio zbilansować swoją dietę, włączając do niej roślinne źródła białka. Jest na to sposób – dorzucanie do posiłków garści pestek dyni. Są one bogate w pełnowartościowe białko roślinne i doskonale nadaje się dla wegan!

Warto przeczytać  Rośliny strączkowe – jeść czy nie jeść?

Są smaczne w każdej postaci!

W sezonie jesiennym półki sklepowe i nasze własne grządki uginają się od dyni. Poświęćmy chwilę na oczyszczenie ich z pestek i wysuszenie ich. Pestki po wysuszeniu długo zachowują swoją świeżość i wartości odżywcze. Najlepiej jeść je świeżo wyłuskane z łupiny – jako przekąskę zamiast chipsów czy słodyczy. Wtedy zawarte w nich tłuszcze nie ulegają utlenieniu. Pestki można też dorzucać do owsianek, jaglanek, wypiekanego pieczywa, kanapek, sałatek, zup… Jest całe mnóstwo potraw, które możemy jeść z dodatkiem pestek dyni, ze względu na ich doskonałe właściwości zdrowotne, a także neutralny, delikatny smak!

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA