Tłuszcze pochodzące z ryb i owoców morza są jednym z najbardziej zalecanych i wartościowych źródeł kwasów tłuszczowych w naszej diecie. Dobrze jest sięgać po nie w postaci całych morskich stworzeń (na przykład łososia czy krewetek), ale również suplementować swoją dietę o kapsułki z olejem z kryla. Dlaczego akurat kryl?

Kryl – antarktyczny skorupiak

Kryl jest skorupiakiem o długości ciała około 6 cm. Pojawia się w ławicach pływających w Oceanie Południowym, aż do samej Antarktydy. To gatunek skorupiaka żywiący się głównie fitoplanktonem oraz algami (jednym z superfoods!). Poza tym, kryl jest pierwszym ogniwem łańcucha pokarmowego. Oznacza to, że to właśnie on jest zjadany przez większe drapieżniki. Tym samym, nie ma okazji skumulowania w swoim ciele toksyn pochodzących z ciał innych zwierząt.

Co sprawia, że kryl jest tak zdrowy?

A zatem – kryl ma w sobie bardzo niewielkie stężenie substancji toksycznych. To właśnie toksyny są głównym powodem, dla którego zaleca się ograniczanie spożycia ryb i owoców morza na co dzień, choć ich mięso jest bardzo pożywne. Ważne jest też środowisko życia kryla – to zimne wody oceanów. W takich wodach zwierzęta produkują duże ilości tłuszczów, stanowiących dla nich tkankę zapasową. Są więc bardzo dobrym źródłem wysokiej jakości kwasów tłuszczowych nienasyconych.

Astaksantyna – powód, by pokochać suplementy z kryla

Astaksantyna jest jednym z najważniejszych związków chemicznych występujących w dużej obfitości w oleju z kryla. Pochodzi ona z grupy ksantofili – czyli jest karotenoidem. Astaksantyna rozpuszcza się w tłuszczach i jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. To główny powód, aby rozejrzeć się za suplementami zawierającymi olej z kryla. Jest ona jednym z najlepszych środków przeciwnowotworowych znanych na świecie. Jest ponadto bardzo silnym filtrem przeciwsłonecznym dla morskich roślin. Dzięki temu naturalnego pochodzenia astaksantyna sprawia, że rośliny żyjące w obszarach mocno nasłonecznionych są w stanie wytrzymywać wysokie temperatury! Ten antyutleniacz bardzo silnie przeciwstawia się powstawaniu komórek nowotworowych, więc skutecznie chroni przed rakiem. Stosuje się go także w kremach do opalania.

Warto przeczytać  Na czym smażyć?

Bogactwo omega-3

Kryl zawiera także bardzo wysokie ilości kwasów tłuszczowych omega-3. Ich podaż w klasycznej diecie przeciętnego Polaka jest bardzo niewielka, ze względu na małe spożycie ryb i owoców morza oraz roślin oleistych. Dostępne w sklepach produkty rybne mogą pochodzić z wód zanieczyszczonych toksynami, dlatego ich spożywanie jest ryzykownym źródłem omega-3. Lepiej postawić na suplementację bezpiecznym olejem z kryla. Dlaczego omega-3 są takie ważne w naszej diecie? Ponieważ mają duży wpływ na funkcjonowanie naszego układu nerwowego, wzroku, serca, zapobiegają miażdżycy i nowotworom. Ważne jest, aby w diecie był odpowiedni stosunek omega-3 do omega-6 – to gwarancja prawidłowej podaży kwasów nienasyconych. Jako że przeciętna dieta zawiera więcej tłuszczów zwierzęcych niż rybich i roślinnych, proporcje te mogą być zaburzone. Dlatego właśnie należy dbać o to, by dostarczać sobie jak najwięcej omega-3 z wysokiej jakości źródeł.

Darmowy webinar już dzisiaj o 21:00

Wprowadzenie do zdrowych nawyków żywieniowych 

Będzie niespodzianka 
Darmowa rejestracja

Dla chorujących na serce

Szczególnie powinny się zainteresować olejem z kryla osoby chorujące na serce i zagrożone miażdżycą oraz zawałem. Astaksantyna jest w stanie obniżać poziom cholesterolu w naczyniach krwionośnych, tym samym zmniejszając ryzyko tworzenia się złogów płytek miażdżycowych w tętnicach. Oprócz tego wzmacnia ona mięsień sercowy. To natura przystosowała te małe skorupiaki do tego, aby były w stanie przeciwstawiać się silnym prądom morskim i pływać nawet pod prąd z odpowiednią mocą. Bez jakichkolwiek skutków ubocznych olej z kryla antarktycznego powinny więc spożywać osoby chorujące na miażdżycę, oraz będące w grupie ryzyka zawału serca. To także suplement, który może przysłużyć się sportowcom, szczególnie uprawiającym sporty wytrzymałościowe.

Dla zdrowej skóry i oczu

Jako że olej z kryla pełny jest silnego przeciwutleniacza, astaksantyny, doskonale chroni przed nowotworami skóry osoby często opalające się. Świetnie odbija promieniowanie UV, więc stanowi naturalny filtr ochronny przed słońcem. Astaksantyna w oleju z kryla pozwala też chronić wzrok przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Osoby, które spędzają dużo czasu na słońcu lub lubią chodzić do solarium, powinny pomyśleć o tego rodzaju suplementacji.

Warto przeczytać  Nagonka na olej kokosowy trwa - o co chodzi i czy kokos jest ...

Dla bolesnych miesiączek i przykrych objawów PMS

Przy bolesnych miesiączkach i dokuczliwych objawach napięcia przedmiesiączkowego, suplementacja też może mieć ogromne znaczenie. Wysoka zawartość kwasów omega-3 o właściwościach przeciwzapalnych pozwala uśmierzać ból i likwidować dolegliwości związane z bolesnym miesiączkowaniem. Tabletki przeciwbólowe pomagają kobietom radzić sobie z bolesnym miesiączkowaniem. Jednak ich częste spożywanie każdego miesiąca może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Regularna suplementacja diety kapsułkami z olejem kryla pozwala zmniejszyć liczbę spożywanych podczas miesiączki środków przeciwbólowych!

Łatwy do wdrożenia, gdy zapomnisz o zdrowym odżywianiu!

Kapsułki z olejem z kryla antarktycznego są suplementem dość kosztownym. Opakowanie kapsułek zawierających 500mg oleju z kryla ma około 50-60 tabletek i kosztuje 80-100 złotych. To ilość wystarczająca na miesięczną kurację olejem z kryla. W przypadku zażywania jednej kapsułki dziennie, opakowanie powinno wystarczyć na 2 miesiące. To naprawdę niewielka kwota, jeśli wziąć pod uwagę, jak wiele cennych substancji odżywczych dostarczymy sobie razem z suplementem! Znajdziemy w nim wszystko to, co bardzo trudno jest uzupełnić normalną dietą, nawet tą zbilansowaną.

Referencje

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25285409

https://health.gov/dietaryguidelines/2015/resources/2015-2020_Dietary_Guidelines.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26357480

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26357480

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26328782

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26493628

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27279841

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27701428

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25062404

http://www.pnas.org/content/100/4/1751

https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2815

 

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA