Pietruszka – jak ją jeść i dlaczego warto?

Słodki, korzenny smak pietruszki sprawia, że bardzo chętnie dodajemy ją do rosołu. Jest podstawą aromatycznego wywaru, idealnego do wszelkich zup. Jednak ten smak warto docenić także w innych potrawach. Jak wykorzystywać pietruszkę, i jakie ma ona właściwości zdrowotne?

Co ma w sobie pietruszka?

Pietruszka to warzywo korzeniowe powszechnie uprawiane w Polsce, również w przydomowych ogródkach. Jest to warzywo z rodziny selerowatych, którego korzeń, jak i liście wykorzystuje się powszechnie w kulinariach z uwagi na wysoką zawartość dobroczynnych związków oraz niezwykłych olejków eterycznych. Skład olejków jest niemal taki sam w liściach, czyli natce pietruszki, jak i w jej korzeniu. 

Co zawiera pietruszka korzeniowa?


Przyprawy, natka pietruszki, suszone
292 kcal / 100g

Białko 26 g
Tłuszcz 5.48 g
Węglowodany 50.64 g
Błonnik 26.7 g
Woda 5.89 ml

Dlaczego warto jeść pietruszkę?

Pietruszkę można spożywać nie tylko w celach typowo kulinarnych dla polepszenia walorów organoleptycznych potraw, ale również w celach wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ma wiele ciekawych właściwości:

  • Poprawia pracę nerek poprzez zwiększanie przesączu kłębkowego, co przyczynia się do zwiększonego wydalania moczu. Działanie moczopędne może być bardzo korzystne w leczeniu i zapobieganiu infekcjom nerek i dróg moczowych;
  • Działa antyseptycznie;
  • Ma właściwości wiatropędne – zmniejsza napięcie mięśni gładkich oraz dróg moczowych;
  • Sprzyja poprawie trawienia – w niewielkim stopniu pobudza wydzielanie śliny i soków żołądkowych, a także zawiera sporo błonnika, który przyspiesza perystaltykę jelit; 
  • Mirystycyna zawarta w pietruszce ma lekko psychogenne działanie. Może powodować stan euforii, a nawet halucynacje. Oczywiście nie doznamy uczucia haju spożywając pietruszkę do obiadu, gdyż mirystycyny w korzeniu jest stosunkowo niewiele – jest to jednak pewna kulinarna ciekawostka;

W jaki sposób serwować pietruszkę?

Pietruszka ma bardzo specyficzny aromat i słodki smak, dlatego może w ciekawy sposób wzbogacić wartość smakową potrawy.

Oprócz tego, że można ją wrzucać do rosołu, jest również wartościowym i smacznym składnikiem zupy-kremu z białych warzyw, który coraz bardziej zyskuje na popularności również w Polsce.

Pokrojona w plasterki może być dodatkiem do zapiekanek warzywnych, sprawdzi się także jako alternatywna wersja frytek.

Pietruszkę spożywa się jedynie po obróbce termicznej, dlatego jest najlepszym składnikiem zup, sosów i wszelkich potraw warzywnych, w których jej słodki smak jest bardzo pożądany.

Przekonaj się do tej „białej marchewki”, która jest nie tylko smaczna, ale również bardzo tania, łatwo dostępna, a nawet łatwa do wyhodowania w przydomowym ogródku. Może przyczynić się do utrzymania dobrego stanu zdrowia, ale przede wszystkim zapewni Ci bogactwo kulinarnych doznań!