Kombucha jest to sfermentowana herbata, która znana jest w niektórych społecznościach od tysięcy lat. Jest bogata w probiotyki. Zawiera również przeciwutleniacze. Zabija szkodliwe bakterie i może pomóc w zwalczaniu wielu chorób. Oto 8 powodów, dla których warto pić ten napój:

1. Kombucha jest bogatym źródłem probiotyków.

Pochodzi z Dalekiego Wschodu. Odkryli ją prawdopodobnie w Chinach lub w Japonii. Jej przygotowanie polega na dodaniu określonych szczepów bakterii, drożdży i cukru do czarnej lub zielonej herbaty, a następnie pozostawienie tego płynu na tydzień lub dłużej aby herbata mogła sfermentować. Podczas tego procesu, bakterie, drożdże i grzyby, tworzą coś w rodzaju plamy na powierzchni, dlatego Kombucha zwana jest również “grzybem herbacianym”.

Proces fermentacji sprzyja powstaniu octu i kilku innych związków kwasowych, śladowych ilości alkoholu i gazów. To sprawia, że Kombucha jest lekko gazowana.

Podczas proces fermentacji wytwarza się duża ilość bakterii probiotycznych. Probiotyki zapewniają jelitom zdrowe bakterie. U osób pijących ten napój polepsza się trawienie. Kombucha jest przydatna przy stanach zapalnych układu pokarmowego

a nawet sprzyja utracie zbędnych kilogramów.

2. Kombucha posiada te same zalety co zielona herbata.

Jak wiemy zielona herbata jest jednym z najzdrowszych napojów na świecie. Zawiera ona wiele związków biologicznie czynnych, takich jak polifenole, które działają jak silne przeciwutleniacze.

Kombucha z zielonej herbaty ma wiele tych samych właściwości chemicznych, a zatem daje takie same korzyści. Badania pokazują, że regularne picie zielonej herbaty może zwiększyć ilość spalanych kalorii, zmniejszyć tłuszcz brzuszny, polepszyć poziom cholesterolu i pomóc w regulacji poziomu cukru we krwi. Zielona herbata działa również antynowotworowo. Dzięki regularnemu piciu zmniejsza się ryzyko raka prostaty, piersi i jelita grubego.

3. Kombucha zawiera przeciwutleniacze.

Przeciwutleniacze są substancjami, które zwalczają wolne rodniki mogące uszkodzić komórki.

Antyoksydanty pochodzące z żywności i napojów są znacznie skuteczniejsze i lepsze dla zdrowia niż sztuczne antyoksydanty. Kombucha, w szczególności zrobiona z zielonej herbaty, wydaje się mieć silne działanie przeciwutleniające. Badania na szczurach potwierdziły, że picie Kombuchy regularnie zmniejsza toksyczność w wątrobie w pewnych przypadkach nawet o 70%. Niestety nie ma badań potwierdzonych na wątrobie człowieka. Wydaje się że może to być obiecujący obszar badań szczególnie dla osób z chorobami wątroby.

4. Kombucha zabija bakterie.

Jedną z głównych substancji wytwarzanych podczas fermentacji Kombuchy jest kwas octowy bogaty w ocet. Tak jak polifenole w herbacie, kwas octowy jest w stanie zabijać wiele potencjalnie szkodliwych mikroorganizmów. Kombucha z czarnej lub zielonej herbaty, może mieć silne działanie przeciwbakteryjne, zwłaszcza przeciwko bakteriom powodującym infekcje i drożdżom Candida. W jednym z badań na kurczakach stwierdzono, że Kombucha zadziałała przeciwbakteryjne i dała podobny efekt wzrostu co antybiotyk. Badacze sugerowali, że Kombucha może być użyta jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu kurcząt.

– 70% na wszystkie diety, ebooki i kursy wideo

5. Kombucha może zmniejszyć ryzyko choroby serca.

Choroby serca są wiodącą na świecie przyczyną śmierci. Badania na szczurach udowodniły korzystny wpływ herbaty Kombucha na właściwe poziomy cholesterolu ( obniża LDL i zwiększa HDL ). Zmiany widoczne były w ciągu zaledwie 30 dni. Co ważniejsze Kombucha ( w szczególności z zielonej herbaty ) chroni cząsteczki cholesterolu LDL od utleniania, które przyczynia się do powstawania chorób serca.

Ludzie pijący zieloną herbatę mają aż do 30% mniejsze ryzyko zachorowania na choroby serca. Takie same statystyczne szanse dotyczą regularnego picia Kombuchy.

6. Kombucha może pomóc radzić sobie z cukrzycą typu 2

Cukrzyca typu 2 dotyka ponad 300 milionów ludzi na całym świecie. Charakteryzuje się wysokim poziomem cukru we krwi i odpornością na insulinę. Badania przeprowadzone na szczurach z cukrzycą potwierdziły, że Kombucha spowalnia trawienie węglowodanów, co z kolei zmniejsza poziom cukru we krwi. Wpływa również pozytywnie na funkcjonowanie nerek i wątroby.

Kombucha zrobiona z zielonej herbaty może być nawet bardziej korzystna w obniżaniu poziomu cukru we krwi niż sama zielona herbata. Żeby sprawdzić skuteczność zielonej herbaty przebadano prawie 300 tysięcy osób. Okazało się, że u ludzi regularnie pijących zieloną herbatę, ryzyko stania się cukrzykiem spadło o 18%.

7. Kombucha działa antynowotworowo.

Rak jest jedną z wiodących przyczyn zgonów. Charakteryzuje się mutacją komórek i niekontrolowanym ich wzrostem. Zbadano wpływ Kombuchy na komórki nowotworowe i stwierdzono, że Kombucha zapobiega wzrostowi i rozprzestrzenianiu się komórek nowotworowych. Kombucha charakteryzuje się wysokim stężeniem polifenoli i przeciwutleniaczy. Jednak właściwości antyrakowe Kombuchy nie zostały do końca poznane. Wiadomo tylko, że polifenole blokują mutację genów a także przyczyniają się do unicestwiania komórek nowotworowych.

8. Kombucha jest probiotykiem, który można zrobić samemu.

Można ją kupić w sklepie lub zrobić samemu w domu. Należy jednak bardzo uważać, aby odpowiednio ją przygotować. Zanieczyszczona lub nadmiernie sfermentowana Kombucha może powodować poważne problemy zdrowotne, a nawet śmierć. Domowa Kombucha może zawierać do 3% alkoholu. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup Kombuchy w sklepie lub przez Internet. Produkty handlowe są sprawdzone i nie zawierają więcej niż 0,5% alkoholu. Przed zakupem należy sprawdzić składniki i starać się unikać produktów, które są bogate w cukier.

 

źródła:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26796581
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8559192
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24290641
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8617188
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584049
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17557985
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23803878
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17906295
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17548688
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1985414
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC47258/
https://jnci.oxfordjournals.org/content/99/10/742.full
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14631833
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11723720
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21388793
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10888589
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00580-013-1676-x
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25856715
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9455677
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17317693
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22591682
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20008687
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18979556
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1541-4337.12073/full
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9388788
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8559192

W 3 dni nauczę cię więcej na temat odżywiania i zdrowia niż przeciętna osoba uczy się w miesiąc we własnym zakresie. Zastanawiasz się dlaczego jestem tego taki pewien? Czytaj dalej