Skald:
– 3 łyżki orzechów laskowych
– 2 łyżki rodzynek
– 4 łyżki zielonych oliwek
-3 jaja
-garść miks sałat
-garść pomidorków koktajlowych

Przepis na sos

Ja jajka gotuje 5:40

Efekt końcowy:

Czy musztarda jest zdrowa?

Trudno sobie wyobrazić porządnego grilla bez stojącego na stole słoika musztardy. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, z czego zrobiona jest ta przyprawa i jakie ma walory zdrowotne? Okazuje się, że całkiem pożyteczne dla naszego organizmu!

Z czego powstaje musztarda?

To nasiona gorczycy, zwykle zmielone, i zmieszane z octem, solą i cukrem. Jej skład jest bardzo prosty, ale różne odmiany musztardy można uzyskać poprzez stosowanie różnych gatunków gorczycy, proporcji octu, soli i cukru, a także stopnia zmielenia ziaren.

Oprócz tego do musztardy dodaje się też na przykład chrzan czy miód, aby uzyskać nieco inne odmiany smakowe. W przypadku musztardy francuskiej używa się octu winnego, a musztardy dijon – białego wina.

Do czego używa się musztardy?

Stosowana jest ona niemal na całym świecie, jako przyprawa poprawiająca smak mięs, jajek, dressingów i innych potraw. Jest lekko pikantna, octowa w smaku, dlatego należy używać jej oszczędnie.

Musztarda francuska z całymi ziarnami gorczycy wspaniale prezentuje się jako dekoracja niektórych potraw – na przykład jajek z majonezem lub tartinek.

Jakie substancje zawiera musztarda?

Glukozynolany

Są to siarkowe związki występujące oprócz gorczycy również w warzywach krzyżowych – kalafiorze czy brokułach.

Uwalniane są podczas rozdrabniania rośliny – czyli w tym przypadku obecne są w musztardzie powstałej ze zmielonych ziaren.

Gdy roślina zostaje uszkodzona, wydziela glukozynolany w celu przeciwutleniającej obrony organizmu przed chorobami:

– izotiocyjaniany: przed chorobami nowotworowymi

– sinigrin – ten związek chroni przed stanami zapalnymi, ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, działa antynowotworowo i wspomaga gojenie się ran. Odpowiada on również za ostry smak gorczycy. 

Flawonoidy:

karotenoidy

– izoramnetyka

– kaempferol

Jakie właściwości prozdrowotne może mieć musztarda?

Z uwagi na wysoką zawartość przeciwutleniaczy, musztarda może bardzo korzystnie działać na organizm. Ma przede wszystkim działanie profilaktyczne:

  • Zapobiega powstawaniu nowotworów. Wstępne badania sugerują, że musztarda może mieć właściwości antynowotworowe, jednak potrzebne są dalsze badania, aby to uściślić. 
  • Obniża poziom cukru we krwi. Wydaje się być skuteczna w obniżaniu poziomu glukozy we krwi osób chorych na cukrzycę typu 2
  • Działa łagodząco na łuszczycę. Dzięki działaniu przeciwzapalnemu, musztarda może łagodzić stany zapalne oraz wspomagać gojenie się ran wywołanych przez łuszczycę. 
  • Sprzyja łagodzeniu wysypek skórnych w przypadku kontaktu z alergenem skórnym. 
  • Niektóre badania sugerują, że musztarda może działać ochronnie przeciw bakteriom i grzybom w organizmie. Nie jest to jednak dokładnie potwierdzone.

Czy można bezpiecznie jeść musztardę?

Dotychczasowa wiedza wskazuje na to, że można jeść musztardę bez obaw, w ilościach zwyczajowo przyjętych – to znaczy jako subtelny dodatek do mięs czy jajek.

W przypadku spożywania dużych ilości musztardy należy spodziewać się dolegliwości żołądkowych – nie jest to szczególnie łagodny dla nas dodatek, na szczęście nie zjada się go raczej na łyżki, a jedynie w niewielkich ilościach.

Pewne doniesienia sugerują, że gorczyca podawana bezpośrednio na skórę może wywołać kontaktowe zapalenie skóry, dlatego raczej nie stosuje się jej zewnętrznie.

Musztarda może też zawierać goitrogeny, czyli substancje antyodżywcze. U osób z chorobami tarczycy mogą one zakłócać funkcjonowanie tego gruczołu.

Jednak u osób zdrowych nie obserwuje się wpływu na tarczycę po zjedzeniu musztardy.

Jeśli lubisz musztardę i nie wyobrażasz sobie bez niej kiełbaski czy karkówki z grilla – śmiało dodawaj ją do swoich potraw! Wybierz tę, której smak jest dla Ciebie najbardziej akceptowalny, wtedy na pewno uda Ci się polubić tę specyficzną przyprawę. Nie należy traktować musztardy jako cudowny lek na wszystkie choroby świata, ale w zestawieniu ze zdrową, zbilansowaną dietą może ona korzystnie wpłynąć na zdrowie. Należy tylko stosować ją z umiarem – choć po prawdzie mało kto byłby w stanie jeść jej duże ilości, stąd ryzyko przedawkowania jest niewielkie.