Sorgo – czy warto włączyć je do diety?

Sorgo jest jednym z tych zbóż, które znane jest ludzkości od dawien dawna, ale w obecnych czasach bardzo rzadko spożywa się je w krajach zachodnich. Ziarno stosuje się nie tylko jako produkt spożywczy dla ludzi, ale również jako paszę dla zwierząt. Z uwagi na wysoką wartość odżywczą i możliwość pozyskiwania plonów nawet w niekorzystnych warunkach, jest to jedno z ziaren, które może pomóc w zwalczaniu głodu na świecie. 

Czym jest sorgo?

Sorgo jest rośliną z rodziny wiechlinowatych, występującą w wielu gatunkach. Występuje ona w strefie klimatów charakteryzujących się wysoka temperaturą powietrza. Obecnie jest powszechnie wysiewane w Afryce, gdzie stanowi jedno z głównych zbóż pozwalających na wyżywienie ludzi i zwierząt w ubogich rejonach.

Może ono być uprawiane na ponad 80% terenów rolniczych, a zatem charakteryzuje się bardzo wysoka wydajnością upraw. Na paszę przeznaczane są głównie liście. Do spożywania wykorzystywane są ziarna, które przerabia się na kaszę lub mąkę. Znane są również napoje alkoholowe popularnie spożywane w krajach Afrykańskich, a wykonywane właśnie z sorgo, o nazwie gaoliang. Tak naprawdę wykorzystywane są wszystkie części tej rośliny – można z jej włókien wyrabiać szczotki, a ze źdźbeł stawia się domy lub wykorzystuje jako opał. Co więcej, sorgo może być cennym paliwem po odpowiedniej przeróbce!

Dlaczego tak chętnie przestawiamy się na sorgo?

Sorgo nie jest wcale łatwo dostępne w Europie, ale coraz częściej poszukiwane, głównie przez osoby zmuszone do stosowania diety bezglutenowej. Jest to jedno ze zbóż, które nie zawiera glutenu. Dodatkowo jest ono pełne cennych wartości odżywczych, więc stanowi bardzo zdrową alternatywę dla innych pokarmów zbożowych. 

Oto, co zawiera sorgo w 100 g niegotowanego ziarna:


Ziarno sorgo
329 kcal / 100g

– 70% na wszystkie diety, ebooki i kursy wideo

Białko 10.62 g
Tłuszcz 3.46 g
Węglowodany
w tym cukry
72.09 g
0 g
Błonnik 6.7 g
Woda 12.4 ml

SZCZEGÓŁY

Dlaczego warto spożywać sorgo?

blank

Można pokusić się o to, by od czasu do czasu wykorzystywać sorgo w swojej kuchni, na przykład jako zamiennik tradycyjnie stosowanych w niej kasz, lub w postaci mąki do robienia z niej placków. Jednym z produktów wytwarzanych z sorgo jest również syrop cukrowy, który można używać do słodzenia deserów czy napojów. Jakie korzyści zapewnia nam sorgo?

  • Jest pełne witamin z grupy B stymulujących pracę układu nerwowego i poprawiających stan skóry, włosów i paznokci
  • Obfituje w białka roślinne, które zapewniają sytość na dłużej – są dobre przy odchudzaniu
  • Zawiera duże ilości magnezu, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego, mięśniowego czy ogólnego metabolizmu
  • Ma mnóstwo przeciwutleniaczy, które pozwalają niwelować szkodliwe działanie wolnych rodników, działają przeciwstarzeniowo i przeciwnowotworowo
  • Jest też dobrym źródłem błonnika, który poprawia funkcjonowanie jelit i wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn
  • Jest smaczną, ciekawą alternatywą dla zwykłych kasz i mąk
  • Jest bardzo cennym źródłem składników odżywczych dla osób trzymających dietę bezglutenową, dzięki czemu dieta ta nie grozi niedoborowością

Podsumowując – jeśli uda Ci się zdobyć gdzieś paczkę sorgo, spróbuj koniecznie jak smakuje to zboże. Być może zagości ono na stałe w Twojej kuchni i uda Ci się odczuć korzystne skutki jego działania!