Długotrwały stres jest ściśle skorelowany ze stanem fizjologicznym naszego organizmu. Okazuje się, że spożywanie kiszonek może wpływać pozytywnie na leczenie rozmaitych fobii i lęków. Jak to jest możliwe? 

Czym są fobie?

Fobie to grupa nerwic związanych z panicznym lękiem i strachem przed sytuacjami, osobami, przedmiotami lub zjawiskami.

Takie lęki społeczne, fobie i nerwice bardzo utrudniają funkcjonowanie w społeczeństwie, ponieważ biorą górę nad normalnymi reakcjami, jakie powinny zajść w wyniku zaistnienia niepożądanej sytuacji.

Zetknięcie z nimi podnosi poziom stresu w organizmie, który na dłuższą metę nie jest dla nas korzystny i osłabia układ immunologiczny. 

Czy ludzie odporni są mniej podatni na lęk?

Wysoki poziom stresu każdego dnia wiąże się ściśle z typowymi reakcjami stresowymi: nadmiernym poceniem, przyspieszoną akcją serca, drżeniem rąk, napięciem mięśniowym, a nawet splątaniem.

Jeżeli stres niszczy jelita to pomyślcie co z nimi robią metale ciężkie, narkotyki i antybiotyki

Dookoła czyha na nas wiele sytuacji, które mogą powodować niekomfortowe uczucie lęku, i niestety trzeba stawiać im czoła. Nadmierny lęk

powoduje przede wszystkim podwyższony poziom stresu, nadmiar wolnych rodników, i może przyczynić się do rozwoju wielu różnych chorób cywilizacyjnych.

Często stres powoduje także osłabienie układu odpornościowego. Oprócz terapii psychologicznych mających leczyć fobie, nerwice i neurotyczność, warto więc zadbać również o wzmocnienie swojego układu odpornościowego.

Probiotyki wydają się dobrym sposobem na zadbanie o swój układ immunologiczny, a tym samym wzmocnienie układu nerwowego. 

Jak się mają kiszonki do fobii?

W grupie ponad 700 studentów, którzy doświadczali różnego rodzaju fobii i lęków, zadawano pytania odnośnie częstotliwości spożywania kiszonek i napojów mlecznych fermentowanych.

Okazało się, że osoby, które spożywają ich więcej, odczuwają niższy poziom lęku społecznego. Badanie miało jednak charakter przekrojowy. Oznacza to, że wskazuje jedynie na korelację spożywania kiszonek z obniżonym lękiem.

Nie wskazuje natomiast, że to właśnie spożywanie kiszonek wpływa bezpośrednio na większą odporność. psychiczną. Do tego celu potrzebne będą dalsze badania i metaanalizy. 

– 70% na wszystkie diety, ebooki i kursy wideo

blank

W jaki sposób probiotyki oddziałują na nerwy?

Idąc tropem niektórych badań na zwierzętach, niektóre szczepy bakterii jelitowych prawdopodobnie przez nerw błędny wytwarzają specjalne ścieżki przeciwlękowe.

Wykazano również bezpośredni związek między zapaleniem jelit a podwyższonym poziomem stanów lękowych.

Niektóre badania sugerują wręcz, że niektóre bakterie zwiększają poziom tryptofanu we krwi, a ten ułatwia syntezę serotoniny w mózgu.

Rzecz jasna, minie jeszcze sporo czasu, zanim zostaną opublikowane konkretne dane i potwierdzone konkretne tezy. 

Czy warto jeść kiszonki?

Wpływ kiszonek i napojów mlecznych fermentowanych na funkcjonowanie organizmu jest niebagatelny i potwierdzony.

Kiszone ogórki, kapusta, kefiry czy jogurty zawierają mnóstwo żywych kultur bakterii, które fantastycznie regulują pracę przewodu pokarmowego.

A ponieważ to właśnie w jelitach odbywa się wchłanianie wszelkich substancji odżywczych, dbając o mikroflorę dbamy również o wysoki poziom tego wchłaniania. Jak się okazuje, kiszonki mogą też potencjalnie mieć pozytywny wpływ na naszą odporność nie tylko fizyczną, ale również psychiczną. 

Jedzenie ich, czy nawet zażywanie szczepów bakterii w postaci suplementów diety w tabletkach, z pewnością nie zaszkodzi organizmowi. Bakterii dobroczynnych nie sposób przedawkować, i nie wiadomo jakie są dokładnie ich minimalne dawki do spożycia. Dlatego swobodnie można uzupełniać swoją dietę kiszonkami i probiotykami z róż

nych źródeł nie zastanawiając się specjalnie nad ich dawkowaniem. Z pewnością nie zaszkodzą one, a wręcz mogą fantastycznie wpłynąć na ogólną poprawę stanu zdrowia całego organizmu. 

Referencje

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19338686
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20974015
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19053980
http://www.jneurosci.org/content/34/46/15490
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889159115000884
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25710826
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166223613000088
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166223613000088
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25862297