Wiele osób po intensywnym treningu odczuwa dyskomfort na poziomie układu pokarmowego, często trening przerywany jest z powód odruchu wymiotnego, lub podchodzenia treści żołądkowej w stronę przełyku  !

Musimy jednak rozróżnić, czy to jest spowodowane zbyt obwitym posiłkiem i za szybkim rozpoczęciem treningu, czy zbyt intensywnym treningiem, który irytuje nasz układ pokarmowy i działa odruchem obronnym w formie bólu żołądka, jelit a nawet wymiotów.

Warto przeanalizować co się je przed treningiem i czy rodzaj posiłku nie powoduje odbijania na treningu :

Długi intensywny wysiłek nie jest wskazany 

Badacze stwierdzili, że  wraz ze wzrastającą intensywnością i czasem trwania ćwiczeń  istnieje proporcjonalne zwiększenie ryzyka uszkodzeń jelit i zaburzeń czynności jelit. W szczególności komórki jelit (w tym kosmki jelitowe ) są narażone na zniszczenie, a jelito staje się bardziej nieszczelne, co powoduje przedostawanie się cząstek pokarmowych (na poziomie molekularnym – aminokwasy ) i patogenów z wewnątrz jelit do krwiobiegu. Dolegliwości żołądkowo-jelitowe wywołane nadmiernym wysiłkiem są częste u sportowców i mogą prowadzić do ostrych lub przewlekłych komplikacji zdrowotnych.

Kiedy jelita zaczynają cierpieć ?

Stres organizmu spowodowany dwoma godzinami ćwiczeń przy VO2max (maksymalny pobór tlenu) 60% okazał się być progiem, w wyniku którego występują znaczne zaburzenia czynności jelit, niezależnie od stanu sprawności badanego. Bieganie i ćwiczenia przy wysokich temperaturach otoczenia wydają się zaostrzać zaburzenia jelit.

Jaki najlepszy trening aby nie uszkodzić jelit a spalić jak najwięcej tłuszczu ?

W zależności od celu treningowego starajmy się robić, krótkie intensywne treningi z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała, sztangi, żelaznych czajników oraz pamiętajmy o treningu funkcjonalnym i stabilizacji, powrót do zajęć jakie organizowali nam nauczyciele W-F w podstawówce okazują się dobrym wzorcem treningowym.

Przykładowo taki wyścig rzędów to nic innego jak interwał, ogranicza nas tylko kreatywność. Jeżeli chcemy przytyć w dobrej jakości mięsień róbmy ćwiczenia z obciążeniem np. przysiady, martwy ciąg po czym podnieśmy bardzo dynamicznie tętno na okres 20s. np. robiąc pajacyki, po czym wracamy do ćwiczeń z obciążeniem. Trening przy spalani tkani tłuszczowej i budowaniu masy mięśniowe jest taki sam, jedyne co musimy zmienić to ilość przyjmowanych kalorii w diecie.

Mitem jest, że podczas spalania tkanki tłuszczowej musimy robić dużo powtórzeń małym ciężarem, chyba, że zależy nam na utracie masy mięśniowej !

Odpowiedni wysiłek regeneruje jelita !

W badaniu stwierdzono również, że u pacjentów z   zespołem jelita drażliwego lub chorobą zapalną jelit  , może być korzystna aktywność fizyczna o małej lub umiarkowanej intensywności. Konsekwencje zdrowotne bardziej intensywnych ćwiczeń nie zostały zbadane, ale dla takich pacjentów mogą być szkodliwe.


Kurs wideo Naucz się jak tworzyć zdrową dietę na spalanie tkanki tłuszczowej

ceny rosną gdy licznik trafi zero 

80.00 29.00

Praktyczny przewodnik po zdrowym odżywianiu – odżywianie dla utraty wagi. TRZYMAM DIETĘ, ALE NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ z brzucha oraz ud a moje samopoczucie cały czas się pogarsza – jakie są przyczyny, co można zrobić?Kup teraz w promocji 29zł


Dlatego dla osób z problemami jelitowymi wskazany jest trening o średniej intensywności, mogą to być jak najbardziej ćwiczenia interwałowe przeplatane ćwiczeniami z obciążeniem, ale po pierwsze,  tętno musi być znacznie niższe niż u zdrowych osób po drugie trening musi być, krótszy ! 3/4 x w tygodniu po 15/20 min intensywniejszego treningu będzie ok. Pamiętajmy, że jednostka treningowa może trwać nawet 70 min ale zaczynamy przykładowo od elementów 30 min JOGI – ćwiczeń funkcjonalnych i stabilizacji w kolejności robimy wspomniany interwał z obciążeniem i na koniec wracamy do 20/30 min jogi – rozciągania (ćwiczeń ogólnorozwojowych)

Podsumowanie 

„Pomimo, że nadmierne ćwiczenia zagrażają zdrowiu jelit, zidentyfikowaliśmy kilka czynników naprawczych i kilka strategii zapobiegania i leczenia, które mogą łagodzić i cofnąć uszkodzenia”, – powiedział dr Ricardo Costa, główny autor przeglądu The Alimentary Pharmacology & Therapeutics „Zaleca się przeprowadzenie pełnej oceny jelit u ćwiczących osób z problemami jelitowymi, aby ustalić, co powoduje problem i opracować indywidualne metody leczenia”.

 

Link do badań :

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apt.14157/abstract;jsessionid=CABE8F0B96F4E49A749BACBD95FC84CE.f03t03

Ten temat na pewno cię zainteresuje :

Jak odbudować jelita i poprawić zdrowie ? Badania + dieta + probiotykoterapia vol.1