W dzisiejszych czasach wielu z nas żyje w ciągłym biegu i stresie. Często nie możemy sobie z tym poradzić i łamiemy wcześniej postawione sobie zasady.  Coraz częściej sięgamy po niezdrowe przekąski, odstawiając dietę i zdrowy tryb życia na drugi plan. 

Problem ulokowany jest w układzie limbicznym, biorącym udział w regulacji zachowań emocjonalnych oraz niektórych stanów emocjonalnych takich jak strach, zadowolenie, przyjemność, euforia, uniesienie.

Na układ limbiczny składają się wszystkie elementy podświetlone na obrazku źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/LimbicSystem-pl.png

Zatem między innymi wraz ze wzrostem stresu, stajemy bardziej podatni na głód.

W zależności od osoby, jedzenie pod wpływem emocji jest procesem mniej lub bardziej intensywnym.

Wielu ekspertów twierdzi jednak, że jest kilka twardych reguł, które wskazują na naszą emocjonalną uległość:

  1. Nie jemy, gdy jesteśmy głodni, tylko wtedy, gdy targają nami różne emocje,
  2. Kontynuujemy posiłek pomimo poczucia najedzenia,
  3. Nie cieszymy się samą chwilą konsumpcji i niepotrzebnie wplatamy ją w inne czynności takie jak oglądanie telewizji, czytanie, czy surfowanie po internecie,
  4. Przekąski zaczynają zastępować główne posiłki, na które musimy poświęcić nieco więcej czasu i uwagi,
  5. Ignorujemy poczucie głodu, zatracamy regularność wśród posiłków,
  6. Nie potrafimy powstrzymać apetytu – zjadamy wszystko co mamy, a nie tylko tyle, żeby zaspokoić głód
  7. Wierzymy, że mamy znikomą kontrolę nad jedzeniem i naszym ciałem,
  8. Jesteśmy coraz bardziej krytyczni przy wyborach produktów żywnościowych, zaczynamy popadać w paranoje.

NAUKA:

Patrząc na opisane sytuacje okiem naukowym jesteśmy w stanie w bardzo prosty sposób odpowiedzieć na pytanie: dlaczego pod wpływem emocji i odczuwania emocjonalnego głodu nie sięgamy po zdrową żywność, a po tą przetworzoną?  Otóż, produkty przepełnione cukrem potęgują wzrost ciśnienia krwi (energii) oraz serotoniny, czyli neuroprzekaźnika, który reguluje szczęście i nastrój.  

ROZWIĄZANIE:

Oczywiście nie ma prostego rozwiązania, które będzie współgrało ze wszystkim przypadkami. dr Axe twierdzi, iż intuicyjne jedzenie pomaga zmniejszyć poczucie winy, której wielu ludzi doświadcza, gdy próbują i nie stosują diety lub zmiany nawyków żywieniowych. Nie eliminuje grup żywnościowych, ale pozwala na przyjęcie wszelkich wyborów żywnościowych, podkreślając właściwe odżywianie i unikalne potrzeby oraz pragnienia jednostki.
 emocjonalnepodjadanie

Warto przeczytać  7 produktów, które prawdopodobnie twój organizm nie toleruje

W istocie intuicyjne jedzenie zachęca ludzi do lepszego zapoznania się ze swoim organizmem i jego potrzebami żywnościowymi, w celu uniknięcia ślepego podążania za wszelkiego rodzaju dietami. 

NASTĘPNE KROKI:

Przed nami wytyczne, które pozwolą nam wygrać walkę z tłumieniem emocji:

  • Zmniejszenie poczucia stresu, chociażby poprzez zajęcia z jogi i regularnego oddychania,
  • Prowadzenie dziennika żywności,
  • Zaprzestanie jedzenia „z nudów”,
  • Traktowanie posiłków jako sposobu na relaks – ważne jest angażowanie wielu zmysłów,
  • Spowolnienie procesu konsumpcji – cieszmy się tą błogą chwilą,
    zwracanie uwagi na poczucie komfortu,
  • Skupiajmy się na postępach, a nie na perfekcji.

Mamy nadzieję, iż Tobie również uda się tłumić emocje!

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA