Według badań opublikowanych w Nutrients młodzi, aktywni mężczyźni mogą skorzystać z ekstraktów z liści miłorzębu japońskiego (Ginkgo biloba).

Badania Polskiego naukowca

W celu przeprowadzenia badań, polski naukowiec Jerzym Kukucza z Akademii Wychowania Fizycznego  w Poznaniu, przebadał 18 aktywnych młodych mężczyzn, którzy przyjmowali standaryzowany ekstrakt z miłorzębu japońskiego lub placebo przez okres sześciu tygodni.

Co zaobserwował?

Wyniki wykazały, że maksymalny pobór tlenu (VO2max) poprawił się w obu grupach. Jednak zespół badawczy zaobserwował istotnie wyższy wzrost wśród tych, którzy przyjmowali ekstrakt z miłorzębu japońskiego.

Badanie nie wykazało wzrostu neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego BDNF (białko

Ta infografika pochodzi z platformy dietetycznej, która wykorzystuje przejrzyste infografiki, jadłospisy, ebooki oraz kursy wideo w celu zmiany nawyków żywieniowych. W 3 dni nauczę cię więcej na temat odżywiania i zdrowia niż przeciętna osoba uczy się w miesiąc we własnym zakresie. Zastanawiasz się dlaczego jestem tego taki pewien? Kliknij tutaj a dowiesz się więcej

wydzielane przez neurony, należące do rodziny czynników wzrostu nerwów). Jednak naukowcy po przeprowadzeniu badań klinicznych stwierdzili, że suplementacja standaryzowanym ekstraktem powoduje istotne zwiększenie stężenia BDNF w trakcie wysiłku fizycznego.

Jaka dawka najlepiej?

Wedłu Gail B. Mahady’ego, doktora farmacji pracującego na Uniwersytecie Ilions w Chicago, sugerowana dawka standaryzowanego wyciągu miłorzębu japońskiego wynosi 40 mg do 60 mg, 3 do 4 razy dziennie…

Jak długo suplementować?

Nasze wyniki wykazują, że sześciotygodniowa suplementacja ekstraktem przez aktywnych fizycznie młodych mężczyzn może zapewnić poprawę ich wytrzymałości (o sześć procent większą, niż w grupie placebo).

Dodatkowe korzyści

Co więcej, naukowcy w artykule Nutra Ingredients napisali, że suplementacja tym ekstraktem może zapewnić nieco lepszą neuroprotekcję poprzez zwiększoną produkcję BDNF wywołaną wysiłkiem fizycznym.

Zdaniem naukowców pozytywne efekty ekstraktów roślinnych mogą wynikać z obecności związków polifenolowych. Eksperci ds. Zdrowia zauważyli, że związki te mogą posiadać silne właściwości przeciwutleniające. Ekstrakty roślinne mogą odgrywać istotną rolę w pobudzaniu aktywności różnych enzymów antyutleniających, takich jak peroksydaza glutationowa, katalaza i dysmutaza ponadtlenkowa.

Miłorząb japoński może również zwalczać skutki chorobowe związane z demencją

Badanie z udziałem zwierząt, opublikowane w 2013, wykazało, że wyciąg z miłorzębu japońskiego może również poprawić funkcjonowanie mózgu w poważniejszych przypadkach, takich jak demencja.

W ramach badań specjaliści z dziedziny medycyny na Uniwersytecie Medycznym w Weifang w Chinach przebadali szczury z demencją naczyniową. Naukowcy następnie dali szczurom ekstrakt z miłorzębu japońskiego (EGb761). Następnie zwierzęta poddawano testom w labiryncie wodnym Morrisa w celu oceny ich zdolności uczenia się i pamięci.

Zespół badawczy stwierdził, że po zastosowaniu ekstraktu szczury osiągnęły lepsze rezultaty w serii testów dotyczących uczenia się i pamięci. Dodatkowo zaobserwowano znaczący wzrost neuronowych komórek macierzystych w pewnych regionach mózgu.

„Wyniki eksperymentu sugerują, że EGb761 zwiększa proliferację komórek macierzystych w pewnych strefach mózgu oraz znacznie poprawia naukę i pamięć u szczurów z otępieniem naczyniowym. Podawanie EGb761 może regulować proliferację komórek nerwowych, migrację i różnicowanie, a także promować proliferację komórek i różnicowanie u szczurów z obrzękiem naczyniowym.„, twierdzą naukowcy.