Wiele korzystnych zmian w organizmie można osiągnąć poprzez właściwą dietę.

Dieta to nie tylko potrawy, ale również przyprawy. Odpowiednio komponowane mieszanki ziół potrafią zdziałać bardzo wiele dla naszego zdrowia. Warto poznać właściwości niektórych z nich w kontekście obniżenia poziomu kortyzolu.

Po co obniżać poziom kortyzolu?

Kortyzol jest to hormon wytwarzany przez korę nadnerczy. Jego głównym zadaniem jest reagowanie na sytuacje stresowe i mobilizacja organizmu do działania. Nazywa się go również „hormonem stresu”, ponieważ wydzielany jest w sytuacjach awaryjnych.

Kortyzol powoduje podniesienie poziomu glukozy we krwi, a także poziomu adrenaliny – w momencie zagrożenia, na przykład gdy widzimy jadącą na wprost siebie rozpędzoną ciężarówkę, jest to „zastrzyk energii”, który pozwala błyskawicznie zareagować i uciec.

W normalnych sytuacjach człowiek potrzebuje trochę czasu, aby ocenić to, co się wokół niego dzieje, podjąć decyzję co należy zrobić i wydać ciału dyspozycje do odpowiedniej reakcji.

W chwilach zagrożenia życia nie ma na to czasu, i gdyby nie kortyzol – wielu wypadków nie udawałoby się uniknąć.

Ten hormon ma więc spore znaczenie dla nas. Powoduje on jeszcze wzmożenie wydzielania soku żołądkowego i podnosi ciśnienie krwi, a także ma działanie przeciwzapalne – łagodzi alergie oraz odczyny zapalne. Te reakcje na silny stres są pozostałością po życiu ludzi pierwotnych, na których zagrożenie czyhało z każdej strony.

Jednak organizm nie potrafi ciągle być „w stanie najwyższej gotowości”, gdyż jest to dla niego bardzo energochłonne i wyniszczające. Dlatego też przy przewlekłym działaniu stresora, wydzielany w nadmiarze kortyzol może na dłuższą metę zaszkodzić i spowodować rozregulowanie funkcji organizmu.

To dlatego tak ważne jest, by utrzymywać równowagę między pracą a życiem prywatnym, oraz by umiejętnie wykorzystywać techniki relaksu i nie poddawać się negatywnym emocjom.

Jak sobie radzić z nadmiarem kortyzolu?

Warto na co dzień wspierać się technikami medytacyjnymi lub opracować swoje własne sposoby na walkę z codziennym stresem – wkurzającym szefem, problematyczną teściową… Oprócz rozładowywania negatywnych emocji (tu doskonale sprawdza się wyżywanie się na siłowni lub na worku treningowym!), warto wspierać się dobrymi, znanymi od tysięcy lat ziołami.

Bardzo chętnie wykorzystywane są one w medycynie chińskiej, ale nie ma przeciwwskazań, by przełożyć je na grunt polski i stosować każdego dnia we własnym domu – dla ukojenia nerwów! Oto i one!

Bazylia święta (azjatycka)

O równie smakowita i aromatyczna odmiana znanej nam powszechnie bazylii. Można ją spożywać w postaci świeżej lub suszonej (choć świeżą bardzo trudno jest dostać), jako dodatek do sałatek czy kanapek, ale też jako napar.

Oprócz działania kojącego na układ nerwowy, działa również:

  • antynowotworowo
  • antybakteryjnie
  • antygrzybiczo
  • antyalergicznie
  • obniża cholesterol
  • a nawet oczyszcza z toksyn
  • stymuluje też układ immunologiczny i działa przeciwzapalnie.

Ashwagandha (witania ospała)

Nazywana również indyjskim żeń-szeniem, to roślina o działaniu immunostymulującym oraz łagodzącym nerwy.

Ten korzeń wzmacnia siły witalne organizmu, dodaje energii, a także wspomaga umysł.

Pozwala zwiększać wydolność organizmu przy zwiększonym wysiłku fizycznym.

Tyczy się to również długotrwałego, wyniszczającego stresu.

A zatem – gdy mamy nerwowy dzień w pracy, zamiast kolejnej kawy, która pobudza, wypić rozpuszczoną w szklance letniej wody ashwagandhę lub łyknąć kapsułkę z tym suplementem diety.

Ukoi ona nerwy i zmotywuje do bardziej aktywnej walki z problemami!

Cordyceps (maczużnik)

To bardzo ciekawy grzyb stosowany w medycynie chińskiej, pochodzący prosto z Himalajów.

Ma szereg właściwości prozdrowotnych. Jedna z nich to wzmacnianie sił witalnych i dodawanie energii.

Czy wiesz, że cordyceps daje rezultaty porównywalne do środków dopingujących?

  • Wykazuje działanie przeciwzapalne
  • reguluje ciśnienie krwi
  • wzmacnia odporność
  • reguluje poziom cukru, a także działa niczym antydepresant z natury!

Można śmiało powiedzieć, że już niewielka dawka cordycepsu może zniwelować skutki uboczne długotrwale podniesionego poziomu kortyzolu we krwi.

Różeniec górski

To ziele, które fantastycznie pomaga w stanach wyczerpania emocjonalnego, psychicznego i fizycznego.

Nie tylko niweluje skutki działania kortyzolu, ale również wzmacnia odporność na stres.

Co również istotne – pomaga chronić serce przed negatywnym skutkiem stresu, a także wzmacnia rezerwy energetyczne mięśnia sercowego zapobiegając arytmii.

To zioło, które warto włączyć do diety, gdy jesteśmy podatni na stres, szybko się denerwujemy, a błahe kłopoty wprowadzają nas w fatalny nastrój i powodują nerwowość.

Żeń-szeń

Jedna z najpopularniejszych roślin z półki z ziołami z medycyny chińskiej, która naprawdę działa.

Dodaje energii, pobudza do działania – nic więc dziwnego, że żeń-szeń jest w składzie praktycznie każdego preparatu na potencję.

A tak poważnie – jeśli jesteś podatny na stres, a poziom kortyzolu w Twoim organizmie jest bardzo wysoki, to znaczy, że jesteś wyczerpany ciągłą walką o przetrwanie.

Potrzebujesz regeneracji, a żeń-szeń o działaniu energetyzującym bardzo fajnie może w tym dopomóc.

To jeden z najsilniejszych, a przy tym najbardziej znany spośród tu wymienionych adaptogenów (czyli substancji obniżających poziom hormonu stresu).

Korzeń traganka

Korzenie mają powera! Dowodem na to jest korzeń traganka, którego główną właściwością jest stymulowanie odporności organizmu – nadwątlonej działaniem kortyzolu przez dłuższy czas.

Dodatkowo, traganek ma bardzo wysoką zawartość flawonoidów – przeciwutleniaczy.

One również neutralizują liczbę wolnych rodników, tym samym niwelując spustoszenie, jakiego dokonał w organizmie długotrwały silny stres!

Mówi się, że jest buforem dla efektów stresu, co oznacza, że tworzy swoistą tarczę dla stresorów – nie pozwala byle czemu wpędzić nas w nerwy!

Zmielony korzeń traganka dostępny w sklepach zielarskich można dodawać do napojów czy herbat, robić z niego nalewki, lub spożywać w formie kapsułkowanej.

Lukrecja gładka

To bylina, która jest niezwykle słodka, ale i wartościowa pod względem zdrowotnym. Jest zalecana w celach wzmacniania odporności i witalności.

Ponadto, ma działanie lecznicze przy wielu schorzeniach, w tym chorobie wrzodowej – mogącej być efektem długotrwałego, silnego stresu.

Cytryniec chiński

To interesująca roślina o charakterystycznych czerwonych owocach przypominających jarzębinę.

Zawierają one mnóstwo lignanów – substancji działających ochronnie i regenerująco na wątrobę.

Produkują też glutation – najsilniejszy znany antyoksydant.

Ten skład sprawia, że cytryniec chiński pomaga zregenerować uszkodzoną wieloletnim stresem wątrobę oraz wzmacnia naturalne procesy odnowy organizmu.

Poprawia też kondycję fizyczną i psychiczną – jest doskonały, jeśli chcemy w końcu wziąć się za siebie po trudnym, długim okresie pełnym stresu i niepokojów, i naprawić swoje zdrowie!

Podsumowanie

Stosując suplementy zawierające wyciągi z tych roślin, lub dodając je do swoich potraw, można w znaczący sposób pomóc sobie po długotrwałym stresie.

Trzeba wtedy zadbać o odbudowę komórkową organizmu wyniszczonego skutkami stresu, wzmocnienie sił witalnych i dodanie sobie energii, by móc stawiać czoła przeciwnościom losu.

Należy też usprawnić działanie mózgu, aby był w stanie im przeciwdziałać, oraz wzmocnić odporność, aby więcej nie poddawać się niszczącemu działaniu hormonu stresu!

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA 
📕👇