To stare angielskie przysłowie „an apple a day keeps the doctor away” to prawda stara może nie jak świat, ale znana nam dość długo. Jak długo? Czy rzeczywiście można przenieść tę starą mądrość na współczesne realia?

Skąd się wzięło to powiedzenie?

W 1866 roku magazyn Notes and Querries opublikował artykuł, w którym zachęcał, aby jeść jedno jabłko dziennie przed snem, aby nie dawać lekarzom zarobić na chleb. Na przysłowie przekuto to dopiero w 1913 roku, ale po dziś dziennie wiele osób chętnie je powtarza. 

Czemu akurat jabłko?

To jeden z najpopularniejszych, najłatwiej dostępnych owoców. W sezonie zimowym możemy kupić w Polsce wiele pysznych, soczystych odmian jabłek. Każdy lubi nieco inne – jedni preferują te o lekko kwaskowatym, winnym smaku i twardym, chrupiącym miąższu. Inni wolą, gdy jabłka są mięciutkie, soczyste i bardzo słodkie. Lubimy jeść je na surowo, ale też dodawać do surówek, koktajli, szarlotki, czy pić z nich soki. A pieczona kaczka? Oczywiście, że tylko z jabłkami!

Tarte jabłko to jedna z pierwszych potraw włączanych do diety niemowląt, z uwagi na stosunkowo rzadką zdolność jabłek do wywoływania alergii. To również jeden z owoców pełnych błonnika, ale polecanych w formie pieczonej osobom na diecie lekkostrawnej. 

Jabłko zjedzone na około pół godziny przed właściwym posiłkiem może poprawić apetyt, a przy tym zaspokoić głód. Jest idealne, jeśli nie możesz doczekać się obiadu, a czujesz głód.

Co zawierają jabłka?

To bardzo dobre źródło błonnika rozpuszczalnego, witaminy C, a także przeciwutleniaczy: kwercetyny, kwasu kawowego i epikatechiny. W jabłkach jest również sporo witaminy K, miedzi i potasu. 

Najlepiej chrupać je oczywiście na surowo – wtedy mają najniższy indeks glikemiczny i nie tracą swoich cennych składników, zawartych głównie w skórce i tuz pod nią!


Jabłka, surowe, złote, ze skórką
57 kcal / 100g
IG-32

Białko 0.28 g
Tłuszcz 0.15 g
Węglowodany 13.6 g
Błonnik 2.4 g
Woda 85.81 ml

Dlaczego jabłka chronią zdrowie?

  • Wspomagają utrzymanie zdrowia serca. Błonnik obniża poziom cholesterolu, a zawarte w jabłkach (głównie w skórce!) przeciwutleniacze zmniejszają stany zapalne. To sprawia, że jabłka poprawiają ogólny stan zdrowia serca i układu krążenia, jeśli są jedzone regularnie. 
  • Mogą zapobiegać powstawaniu nowotworów. Wynika to z zawartości przeciwutleniaczy o zdolności do zwalczania wolnych rodników, ale nie tylko. Błonnik chroni przed zaparciami, a to z kolei pomaga zapobiegać rakowi jelita grubego. 
  • Zapobiega powstawaniu zaćmy u cukrzyków. To bardzo dobry produkt o niskim indeksie glikemicznym, który diabetycy powinni jeść codziennie (choć z umiarem). Z uwagi na wysoką zawartość kwercetyny, jabłka będą miały działanie ochronne na wzrok u cukrzyków. 
  • Wspierają odchudzanie. Zapewniają uczucie sytości na długo i poprawiają pracę jelit, a przy tym zawierają niewiele kalorii. To zdecydowanie sprzyja odchudzaniu. 
  • Wspierają utrzymanie zdrowych kości. Dzięki licznym witaminom i minerałom, jabłka prawdopodobnie pomagają utrzymać wysoką gęstość mineralną kości. 
  • Mogą zapobiegać cukrzycy i astmie. Tylko jedno jabłko dziennie może chronić przed zachorowaniem na cukrzycę – według badań zmniejsza ryzyko zachorowania na nią o 28%. Bardzo prawdopodobne, że jabłka chronią również przed zachorowaniem na astmę. 
  • Wspierają funkcjonowanie mózgu. Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, jabłka jedzone regularnie mogą zmniejszać stres oksydacyjny, a tym samym przyczyniać się do poprawy funkcji mózgu. 
  • Spowalniają oznaki starzenia. To również zasługa zawartych w jabłkach antyoksydantów, dzięki którym możemy dłużej cieszyć się gładką skóra i ogólnie lepszym samopoczuciem. 

Czy rzeczywiście jedno jabłko dziennie chroni zdrowie?

Niestety nie ma badań dowodzących, że osoby jedzące jedno jabłko dziennie nie chodzą do lekarzy. Jak większość powiedzonek – to o jabłkach również jest mocno na wyrost, ale nie oznacza to, że jest bez sensu.

Jabłka to bardzo smaczne, łatwo dostępne, tanie owoce, które są bardzo wygodne jako przekąska w szkole, pracy, na imprezie czy na pikniku. Jeśli będziesz je mieć zawsze pod ręką, jest spora szansa, że chętniej po nie sięgniesz. Dlatego dobrym pomysłem jest ustawienie w kuchni dużej miski czy patery na owoce, tak aby zawsze były w zasięgu wzroku domowników. 

Jeśli preferujesz niezdrowy tryb życia – palisz papierosy, pijesz alkohol, imprezujesz, jesz fast foody i słodycze, wówczas jedno jabłko dziennie nie będzie miało mocy przeciwstawienia się tylu szkodliwym czynnikom, które mogą wywołać u Ciebie rozmaite choroby. Jednak na pewno dostarczy Ci niezbędnych witamin, minerałów, przeciwutleniaczy oraz błonnika, które wspomogą Twoją walkę z niestrawnością, problemami jelitowymi, odchudzaniem czy starzeniem się organizmu. Ważne jednak, aby jabłko nie działało samo, a tylko w towarzystwie zdrowej, zbilansowanej diety i aktywności fizycznej!