Dieta Paleo: za i przeciw

Juicy steak medium rare beef with spices and grilled vegetables. Top view
Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Odżywianie to front ciągłych sporów między zwolennikami różnych diet. Jednym z nich jest spór między zwolennikami diety Paleo i Makrobiotycznej (Zakazane produkty: mięso zwierząt rzeźnych, drób, jaja, owoce tropikalne i przetwory mleczne.)

Przykładowe przepisy PALEO:
Awokado faszerowane jajkiem i wędzonym łososiem. PALEO
PRZEPIS na cytrynowo- jagodowy chlebek PALEO!
DESER PALEO CZEKOLADOWY BUDYŃ Z KASZY GRYCZANEJ
Czy ziemniaki są zdrowe i pomagają nam w odchudzaniu ?

Zwolennicy diety Paleo twierdzą, że potrzebujemy diety, która jest jak najbliższa diecie naszych przodków łowczych:  chude i tłuste pokarmy ze zwierząt, takie jak mięso, ptaki i ryby, a także warzywa i orzechy, ale nie za dużo owoców.  W diecie tej produkty mleczne, rośliny strączkowe i ziarna wyłączone są z menu , ponieważ 10 000 lat temu nie były one częścią diety naszych przodków. Pokarmy te obecnie mogą powodować wiele problemów zdrowotnych, ponieważ, zgodnie z filozofią Paleo, nie przystosowaliśmy się do ich spożywania.

Trudno dyskutować z dietą opartą na różnych rodzajach mięsa oraz dużą ilością warzyw, szczególnie taką, która eliminuje wysoko przetworzoną żywność z menu . Trudno też nie zgodzić się , że są ludzie, którzy nie tolerują pszenicy i glutenu i są zdrowsi bez nich.

Jeżeli chcesz abym ułożył dla Ciebie dietę Zapraszam tutaj

Dieta Paleo sprawia, że warto zastanowić się, co jest złego w diecie, która zawiera ziarno – żywność, która od tysięcy lat utrzymuje tak wiele tradycyjnych kultur. Nie chodzi oczywiście o dietę opartą na rafinowanych ziarnach, ale o żywność zawierającą produkty pełnoziarniste, takie jak owies, jęczmień i brązowy ryż, które dostarczają błonnika i składników odżywczych.

Jeśli wyeliminujesz te ziarna z diety, wraz z soczewicą i fasolą, czy nadal będziesz mieć wystarczającą ilość błonnika?

Zwolennicy diety makrobiotycznej wierzą , że potrzebujemy mieszanki trzech rodzajów błonnika dla optymalnego zdrowia, włókno z owsa, jęczmienia, niektórych warzyw i owoców, roślin strączkowych, orzechów i nasion, a nierozpuszczalne włókno z ziaren i komosy ryżowej pomaga utrzymać jelito w zdrowiu.

Skrobia oporna reguluje poziom cukru we krwi , całe ziarna, niedojrzałe banany, schłodzone gotowane ziemniaki, ryż który może zapewnić dodatkową ochronę przed rakiem okrężnicy.
Powoduje to, że odporna skrobia dostarcza pokarm przyjaznym bakteriom jelitowym, które następnie produkują substancję zwaną maślanem – i przez to chroni komórki jelita grubego przed uszkodzeniem DNA.

Dieta Paleo i Makrobiotyczna są bardzo korzystne dla naszych jelit ze względu na duży potencjał wartości odżywczych, jednak dieta makrobiotyczna wyklucza mięso a mięso jest bogactwem żelaza hemowego, niezbędnego do prawidłowego życia naszych krwinek czerwonych.

Jeżeli chcesz abym ułożył dla Ciebie dietę Zapraszam tutaj

Obydwie diety wspomagają poniższe elementy naszego ciała : 

Istnieją na to silne dowody , na podstawie badań na zwierzętach oraz potwierdzających badań na ludziach . Przykładem tego może być populacja ludności afrykańskiej z bardzo niskim odsetkiem raka jelita grubego . Dla porównania jeżeli w naszej populacji przyjmiemy 100 % to w populacji ludności afrykańskiej 10 % . Wynika to , że mają one diety odporne na skrobi.
W środowisku naukowym trwają cały czas spekulacje czy brak wystarczającej ilości skrobi odpornej w diecie może pomóc w wyjaśnieniu tego, co nazywa australijskim paradoksem – że chociaż nasze spożycie błonnika zwiększyło się, wskaźniki raka jelit są nadal wysokie. Odpowiedz nasuwa się sama, w afryce nie jedzą syfu w postaci przetoczonych produktów.

Pomimo , że zwolennicy diety Paleo postrzegają ziarno jako wroga przyczyniającego się do wielu chorób cywilizacyjnych , to badania sugerują , że dieta zbożowa o dużej zawartości błonnika wpływa na mniejszą otyłość , mniejszą zapadalność na cukrzycę typu 2 i mniej zachorowań na choroby serca .

Dieta Paleo może być całkiem zdrowa, ale także inne style jedzenia oparte na tradycyjnych dietach, takich jak dieta śródziemnomorska i dieta okinawska są bardzo zdrowe . Obie zawierają trochę ziaren, ale, podobnie jak dieta Paleo, nie zawierają wysoko przetworzonych pokarmów – co jest bardzo korzystne .

Wegetarianie muszę uważać na deficyt witaminy B12, niski poziom ferrytyny i żelaza… nie mama nic przeciwko niejedzenia mięsa, jednak osobiście gdy nie jadem mięsa ponad miesiąc pojawiły się pierwsze objawy niedokrwistości i osłabienia okładu odpornościowego.




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz