Kiedy warto postawić na zieloną herbatę?

Herbata to jeden z najpopularniejszych napojów gorących w Polsce, jednak zdecydowanie częściej sięgamy po tę czarną. Charakterystyczny, nieco cierpki i gorzkawy smak zielonej herbaty również znajduje jednak swoich zwolenników. Dlaczego warto po nią sięgać? Decydują o tym nie tylko walory smakowe, ale również właściwości zdrowotne. 

Skąd pochodzi zielona herbata?

Zielona herbata to wysuszone liście krzewu herbacianego, z którego przygotowuje się jednak herbatę czarną. Liście herbaty chińskiej do sporządzania zielonego naparu nie są poddawane fermentacji.

Aby herbata zyskała charakterystyczny bursztynowobrązowy kolor i mocny smak, poddaje się ją fermentacji. Dzięki innemu sposobowi pozyskiwania specjalnych walorów smakowo-zapachowych tych liści, można wyodrębnić także ich nieco odmienne właściwości zdrowotne.

Herbaty pochodzą zasadniczo z Azji – tam panują najlepsze warunki do ich uprawiania. Tam również pija się najwięcej tego napoju, ponieważ wpisuje się on w tamtejszy sposób żywienia, kulturę i tradycje.

Jak zaparzać zieloną herbatę?

Zaparzanie herbaty to w Chinach cały długi i skomplikowany rytuał. W Polsce nieco słabiej celebruje się jej popijanie, niemniej jednak coraz powszechniejsze stają się reguły zaparzania tego napoju.

Wiemy na pewno, że zielonej herbaty nie zaparza się gotującym się wrzątkiem, który może nadać herbacie gorzkiego, nieapetycznego smaku. Może on też uaktywnić się przy zbyt długim zaparzaniu.

Tradycjonaliści zalecają, aby pierwszy raz zalać łyżeczkę liści herbacianych filiżanką wody o temperaturze 90°C, a następnie zlać tę wodę i zaparzyć liście ponownie. Sprawi to, że zostaną one lepiej poddane parzeniu.

Drugie parzenie powinno mieć temperaturę między 60 a 85°C i trwać maksymalnie 2 minuty. Tak przygotowany napar będzie lekki, smaczny, i będzie charakteryzował się jasnozieloną barwą.

Miłośnicy herbaty zielonej koniecznie powinni sprawić sobie czajnik elektryczny z możliwością regulacji żądanej temperatury, który gotuje wodę dokładnie tak gorącą, jak sobie tego życzymy.

Użycie filtrowanej wody zapewni jeszcze lepszą jakość i krystaliczną czystość napoju.

Dlaczego warto sięgać po zieloną herbatę?

Zielona herbata od lat jest poddawana szczegółowym badaniom jej wpływu na zdrowie ludzkie, i to z bardzo dobrym skutkiem.

Zawiera na przykład sporo kofeiny, ale również teobrominę, teofilinę i teaninę o właściwościach pobudzania umysłu i ciała.

Mimo to, zielona herbata jest polecana nawet dzieciom czy kobietom w ciąży jako napój bezpieczny – oczywiście w ograniczonych ilościach.

9 najważniejszych korzyści zdrowotnych zielonej herbaty

Pobudza i dodaje energii

Dzięki unikalnej kompozycji substancji o działaniu pobudzającym, zielona herbata rozjaśnia umysł. Jednocześnie nie ma tak gwałtownego działania jak kawa, dlatego wiele osób stosuje ją jako alternatywę, która zastąpi rytuał picia filiżanki małej czarnej, a zapewni nieco więcej korzyści zdrowotnych.

Zawiera polifenole

Przeciwutleniacze polifenolowe występują w zielonej herbacie w dużych ilościach. Ich zadaniem jest zwalczanie wolnych rodników tlenowych, które odpowiadają za procesy starzenia się organizmu. W procesie starzenia się skóry i całego ciała polifenole odgrywają olbrzymią, ważną rolę. Regularne picie zielonej herbatyh powinno być dla każdego z nas częścią rytuałów pozwalających utrzymać młodość i zdrowy, świeży wygląd. Silnymi związkami w zielonej herbacie są epigallokatechiny EGCG. To zdecydowanie najważniejszy związek odpowiadający za walory zdrowotne zielonej herbaty.

Wpływa na funkcje mózgu

Oprócz tego, że zielona herbata świetnie pobudza, to działa też bardzo korzystnie na funkcje poznawcze mózgu. Wpływa na poprawę nastroju, czułość reakcji, a także na poprawę pamięci. W szczególności połączenie kofeiny i L-teaniny daje „kopa energetycznego” mózgowi, ponieważ ma ono działanie synergistyczne.

Pomaga w odchudzaniu

Herbata zielona jest często polecana osobom zmagającym się z procesem spalania tkanki tłuszczowej. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że substancje aktywne działające w niej mobilizują wykorzystanie tkanki tłuszczowej jako energii.

Może sprzyjać zapobieganiu nowotworów

Wiele badań mówi, że picie zielonej herbaty może mieć wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia różnych rodzajów nowotworów: piersi, prostaty oraz jelita grubego. Sugeruje się, że dla uzyskania przeciwnowotworowych właściwości zielonej herbaty nie powinno się dodawać do niej mleka, gdyż zmniejsza ono aktywność przeciwutleniaczy. A to właśnie one są odpowiedzialne za efekt antynowotworowy.

Chroni mózg

Oprócz działania pobudzającego, przeciwutleniacze z zielonej herbaty mogą wpłynąć korzystnie na ochronę mózgu przed starzeniem się i chorobami neurodegeneracyjnymi. To sugeruje, że zielona herbata może chronić przed chorobą Alzheimera i Parkinsona.

Sprzyja utrzymaniu świeżego oddechu

Oprócz działania typowo przeciwutleniającego, katechiny z zielonej herbaty mają działanie antyseptyczne – zmniejszające rozwój bakterii z gatunku Streptococcus mutans odpowiadającej za tworzenie się płytki nazębnej.

Sprzyja cukrzykom

Wiele badań mówi, że zielona herbata zmniejsza ilość cukru we krwi, ale również uwrażliwia komórki na insulinę. Tym samym osoby chore na cukrzycę typu 2 zdecydowanie powinny sięgać po ten napój.

Pomaga również zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowym

Przede wszystkim dzieje się tak, ponieważ składniki aktywne zawarte w zielonej herbacie obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL i podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Są one frakcjami bezpośrednio powiązanymi z czynnikami zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. Osoby pijące regularnie zieloną herbatę rzadziej zapadają na tę grupę chorób i rzadziej umierają z powodu zawału serca.

Ile zielonej herbaty warto wypijać, aby skorzystać z jej dobroczynnych właściwości? Naukowcy mówią o 3-4 filiżankach tego naparu dziennie. Warto więc zacząć dzień od odrobiny aromatycznego napoju i na nim kończyć. Wyrobienie sobie nawyku picia zielonej herbaty z pewnością przysłuży się dłuższym i zdrowszym życiem!