Fajne patenty na zdrowe chipsy!

Chipsy są najpopularniejszą, i przy tym obarczoną największą odpowiedzialnością za nasze problemy zdrowotne słoną przekąską. Warto starać się, aby wyeliminować je z diety – nawet na zawsze. Albo… przynajmniej zastąpić zdrowszą wersją!

Dlaczego warto zrezygnować z klasycznych chipsów?

Chipsy kupowane w sklepie, to istna bomba kaloryczna. Zostały przygotowane z ziemniaków, w których jednak na próżno szukać jakichkolwiek wartości odżywczych, oprócz skrobi. Tej jednak i tak mamy w swojej tradycyjnej diecie w nadmiarze. Dodatkowo, metody produkcji chipsów są zatrważające. Smaży się je na głębokim tłuszczu, i bynajmniej nie jest to zdrowy tłuszcz pełen omega-3. Zazwyczaj to najtańszy i najmniej wartościowy olej palmowy.

Chipsy są więc przesiąknięte niewiele wartym tłuszczem, ale to nie wszystko. Zawierają też ogromne ilości soli, konserwantów oraz substancji smakowych, które mają nadawać im pożądane cechy organoleptyczne: słoność, kruchość, smakowitość. Mają też imitować różne smaki, choćby młodej cebulki czy bekonu. I te smaki również nie mają nic wspólnego z naturą – są mieszanką syntetycznie wytwarzanych związków chemicznych dających wrażenie danego smaku.

A zatem – tradycyjne chipsy nie wnoszą do naszego zdrowia nic, oprócz ewentualnej chwilowej przyjemności ich chrupania. Oprócz tego są nasączone substancjami, które powodują, że zjadasz ich więcej i więcej i masz chęć sięgnąć po kolejną paczkę. A to bardzo krótka droga do otyłości i poważnych chorób z nią powiązanych!

Zdrowsza alternatywa chipsów

Jeśli lubimy coś pochrupać przed telewizorem, niech będą to przynajmniej zdrowe przekąski. Każdy, kto kiedykolwiek się odchudzał wie, jak trudno jest nagle przestawić się z ulubionych chipsów na krojoną w słupki marchew lub kalarepę. Chrupanie niskokalorycznych warzyw byłoby idealne na diecie, ale niestety niewiele osób to przekonuje.

Warto przeczytać  Pomysł na smacznego omleta - Pożywny omlet na 101 sposobów!

Warto więc, w poszukiwaniu ulubionych chrupiących, słonych przekąsek, spróbować ich alternatywy. Niech to będą chipsy warzywne, które bez większego trudu przyrządzisz samodzielnie! Aby smakowały jeszcze lepiej, przyrządź do nich smakowity, pełen zdrowych przypraw dip. Korzystając z poniższych przepisów uda Ci się stworzyć idealne, chrupiące chipsy warzywne o smaku, który zaakceptujesz. I możesz je chrupać bez ograniczeń!

Chipsy z topinamburu

Topinambur jest warzywem bulwiastym, które w smaku i konsystencji dość przypomina ziemniaka. I właśnie dlatego idealnie nadaje się na warzywne chipsy! Pokrój je w bardzo cieniutkie plasterki. Następnie przygotuj: oliwę z oliwek, rozgnieciony na prasce czosnek, sól, pieprz, tymianek lub inne ulubione zioła. Zmieszaj przyprawy z oliwa i czosnkiem, a następnie posmaruj nimi plastry topinamburu po obydwu stronach. Ułóż na specjalnej podstawce do wypiekania chipsów (dostaniesz ją w Internecie, kosztuje niewiele) i wstaw do rozgrzanego piekarnika. Wystarczy 30 min. w 180°C i Twoje topinamburowe chipsy o smaku czosnkowym będą gotowe!

Marchewkowo-pietruszkowe na ostro

Jeśli lubisz pikantne chipsy, ta propozycja słodko-ostrych chipsów warzywnych jest dla Ciebie. Pokrój w cieniutkie plasterki marchew i pietruszkę. Sos sojowy zmieszaj z oliwą z oliwek, solą, pieprzem i sproszkowanym chilli (w ilości wedle uznania). Taką oliwą posmaruj swoje plasterki warzyw i wstaw do piekarnika na 30 minut w 180°C.

Chipsy z jarmużu

Ta niesamowicie zdrowa kapusta świetnie nadaje się do podsuszenia w piekarniku i chrupania. Fajnie smakuje posmarowana mieszanką oliwy z oliwek, cynamonu, soli i pieprzu. Tak przygotowane chipsy wstawiamy do piekarnika na 5 min., rozgrzanego do 150°C. To chyba najszybsza wersja chipsów domowej roboty!

Batatowo-selerowe

Interesujące połączenie batatów z selerem może dać mieszankę do chrupania o fantastycznym smaku. Pokrojone w słupki lub talarki batat i seler smarujemy oliwą z oliwek z dodatkiem soli, pieprzu, tymianku lub innych ziół. 30 minut w piekarniku na 180°C i chipsy są Twoje!

Warto przeczytać  MUSISZ TO ZOBACZYĆ! LISTA NAJZDROWSZYCH DESERÓW W JEDNYM MIEJSCU! PRZEPISY!

Rzodkiewkowe

Rzodkiewka o lekko pikantnym smaku również świetnie nadaje się do chrupania z dodatkiem przypraw. A jakich? Cynamonu skąpanego w miodzie naturalnym z oliwą z oliwek! Dopraw solą i pieprzem, wstaw do piekarnika na 180°C na 30 min. i sprawdź, jak smakuje takie egzotyczne połączenie!

Chipsy buraczane

Buraki mają tak specyficzny smak, że te chipsy nie wymagają doprawienia innego niż solą i pieprzem. Wystarczy posmarować je oliwą z oliwek, doprawić i wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180°C na 30 minut.

Do samodzielnie zrobionych warzywnych chipsów warto przygotować sobie dip na bazie jogurtu naturalnego z ziołami. Wtedy chrupanie przed telewizorem nabiera jeszcze ciekawszego smaku! Takie chipsy warzywne zaspokoją Twój głód oraz chęć na pochrupanie czegoś przy ulubionym serialu. A jednocześnie dostarczą Ci cennych witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy!

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA