Witamina B7 – biotyna

O biotynie bardzo dużo mówi się w kontekście zdrowej skóry, włosów i paznokci. Jest ona zatem bardzo popularnym składnikiem suplementów diety na urodę dla kobiet. To jednak niejedyny obszar pozytywnego działania witaminy B7 na organizm. Gdzie występuje ten związek, jak jest zbudowany i jaka jest jego rola w organizmie?

Biotyna – budowa i właściwości

Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, jeden ze związków organicznych powszechnie występujących w tkankach zwierzęcych i roślinnych. Nazywa się ją również witaminą H. W organizmie człowieka występuje w postaci d-biotyny, aktywnego biologicznie związku. W produktach spożywczych występuje zarówno w postaci wolnej, jak i związanej z białkami.

W wolnej postaci występuje głównie w mleku i warzywach – jest to również postać najlepiej przyswajalna dla człowieka. W mięsie lub w drożdżach jest związana z innymi białkami, a przez to również nieco gorzej przyswajalna.

Działanie witaminy B7

Jest to jedna z witamin odpowiedzialna za wzmacnianie kruchych i łamliwych paznokci, a także włosów. Wzmacnia cerę, wyrównuje jej niedoskonałości i poprawia jej koloryt. W trakcie ciąży biotyna ulega nieco szybszemu rozpadowi – zapobiega występowaniu wad wrodzonych u płodu.

Dlatego też kobiety ciężarne bardzo często cierpią na wypadanie włosów, osłabione paznokcie, pogorszoną cerę. Powinny więc wspomagać się suplementacją biotyny ze źródeł zewnętrznych, poza normalną dietą. W przypadku diabetyków, biotyna przyjmowana w suplementach razem z chromem, ma bardzo dobre działanie terapeutyczne.

Obniża poziom cukru we krwi i zmniejsza objawy neuropatii. Jest to także kolejna z grupy B witamina pomagająca w utrzymaniu właściwego stanu układu nerwowego – pomaga zachować dobrą formę psychiczną. Razem z witaminą K uczestniczy też w syntezie protrombiny – głównego składnika odpowiedzialnego za krzepnięcie krwi.

Warto przeczytać  Stres niszczy ciało i umysł - 10 negatywnych skutków stresu

Objawy niedoboru biotyny

  • Symptomy ogólnoustrojowe: senność, otępienie, brak koncentracji
  • Podwyższony poziom cholesterolu we krwi
  • Podrażnienia, przesuszenia, stany zapalne skóry
  • Kruche, cienkie paznokcie
  • Zwiększone wypadanie włosów
  • Bóle, mrowienie mięśni

Gdzie występuje biotyna?

W przypadku osób, które nie są brzemienne, niedobory biotyny zdarzają się dość rzadko – zwykle na skutek niewłaściwej diety, ubogiej w produkty naturalne, nieprzetworzone. Aby zapewnić sobie piękną skórę i mocne włosy oraz paznokcie warto pokochać te produkty i wprowadzić je do codziennej diety:

  • Wątróbka
  • Drożdże
  • Orzechy (włoskie, ziemne prażone)
  • Mąka sojowa
  • Jaja
  • Kalafior
  • Grzyby
  • Mięso drobiowe
  • Zielony groszek

Niedobory mogą być także przyczyną eliminowania powyższych produktów ze swojej diety, gdyż nie wszystkie z nich należą do szczególnie lubianych (szczególnie wątróbka).

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu wystarczy podaż biotyny na poziomie 30 mikrogramów dziennie. Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć jej z dietą, warto zastosować suplementację w postaci kapsułek.

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA