Stan zapalny

Jest to reakcja organizmu na różne czynniki: chorobotwórcze, urazy mechaniczne, infekcje bakteryjne. Na skutek nieprawidłowości tego typu, organizm zaczyna wytwarzać zwiększoną liczbę białych krwinek oraz cytokin prozapalnych i komórek odpornościowych. Ich celem jest zmobilizowanie organizmu do walki z patogenami i zwalczenie ich.

Stany zapalne są bardzo łatwe do zlokalizowania i zdiagnozowania – występuje wówczas obrzęk, zaczerwienienie, ból, tkliwość, mogą się też pojawić objawy ogólne, takie jak gorączka, dreszcze itp. Jest to charakterystyka miejscowych stanów zapalnych. Można je dość łatwo usunąć za pomocą różnych lekarstw, które zwalczają przyczynę i tym samym sprawiają, że zapalenie przestaje mieć rację bytu.

Istnieje jednak również coś takiego jak chroniczny stan zapalny całego organizmu. Wewnątrz ciała taka sytuacja może mieć miejsce, gdy stale organizm narażony jest na działanie różnych bodźców zapalnych. Nie daje to żadnych zauważalnych objawów. Jedynie w badaniach laboratoryjnych można wykryć podwyższone markery stanów zapalnych: CRP, homocysteina, TNF-alfa oraz IL-6.

Co jest przyczyną przewlekłego stanu zapalnego?

Bardzo często przyczyną przewlekłego zapalenia jest otyłość (spowodowana niewłaściwym stylem życia i żywienia), a także chroniczny silny stres. Wykazano, że spożywanie wysokich ilości cukru, a w szczególności popularnego w produktach przetworzonych syropu glukozowo-fruktozowego, może prowadzić do insulinooporności, a w konsekwencji nawet cukrzycy oraz otyłości. Podobnie jest ze spożywaniem rafinowanych ziaren zbóż, czyli białej mąki i jej przetworów. A zatem – nadmiar cukrów w diecie jest główną przyczyną podwyższenia markerów zapalnych w organizmie i doprowadzenia do stanu przewlekłego stanu zapalnego.

Warto przeczytać  Oto 4 Badania naukowe dowodzące, że CBD to niesamowity przełom medyczny

Dodatkowo spożywanie tłuszczów trans, występujących w utwardzanych chemicznie margarynach, frytkach, chipsach i krakersach oraz innych tego typu produktach, prowadzi do chronicznego stanu zapalnego. Jeśli dodatkowo często spożywasz przetworzone mięsa, nie stronisz od alkoholu i papierosów – jesteś na szczycie listy osób zagrożonych wystąpieniem przewlekłego stanu zapalnego organizmu.

Jak sobie pomóc cierpiąc na przewlekłe zapalenie organizmu?

Aby zmniejszyć stan zapalny organizmu, możesz sobie pomóc odpowiednią dietą. Ustabilizowany tryb życia i świadome żywienie, a także regularna aktywność fizyczna pomogą Ci osiągnąć balans, który będzie sprzyjał usunięciu stanu zapalnego.

Po pierwsze – eliminacja.

Wyeliminuj ze swojego jadłospisu produkty wysoko przetworzone, pełne tłuszczów trans oraz cukrów. Zrezygnuj z alkoholu i dużych ilości przetworzonego mięsa, które działa prozapalnie. Zamiast tego kupuj świadomie wysokiej jakości wędliny z niewielką ilością konserwantów i wypełniaczy lub wręcz całkowicie bez nich. Koniecznie rzuć palenie!

Po drugie – postaw na przeciwutleniacze.

Produkty, które zawierają przeciwutleniacze, czyli owoce i warzywa, pomogą Ci w walce ze stanem zapalnym. Wprowadzą do Twojego organizmu antyutleniacze, które będą zwalczać wolne rodniki, i tym samym wpłyną na zahamowanie procesów starzenia się organizmu oraz zmniejszą stany zapalne wewnątrz komórek.

Po trzecie – kwasy omega-3!

Pamiętaj, że spożywanie kwasów tłuszczowych nienasyconych w nieodpowiednich ilościach może doprowadzić do wręcz odwrotnych sytuacji, niż pożądane. Przeważająca ilość kwasów omega-6 w diecie ma charakter prozapalny. Dbaj więc o to, by spożywać jak najwięcej omega-3 z dobrej jakości tłuszczów (olej lniany, siemię lniane, łosoś, awokado i inne). Dzięki temu zrównoważysz ilość omega-6 w diecie i zachowasz odpowiednie proporcje kwasów tłuszczowych w swojej diecie. To będzie sprzyjać eliminacji procesów zapalnych i zdrowieniu organizmu.

Darmowy webinar już dzisiaj o 21:00

Wprowadzenie do zdrowych nawyków żywieniowych 

Będzie niespodzianka 
Darmowa rejestracja
Warto przeczytać  Czy powinieneś pić 3 litry wody dziennie a może więcej? Jaką wodę piją POLACY?

Po czwarte – pokochaj dietę śródziemnomorską!

Okazuje się, że dieta śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych diet na świecie. Zaprzyjaźnij się z nią. Pokochaj dania bogate w warzywa, owoce i ryby, obniż ilość węglowodanów w diecie, i przekonaj się, jak pyszne i dobre dla Ciebie mogą być produkty, które jadają mieszkańcy południowej Europy.

Podsumowanie – z czego zrezygnować, co wprowadzić do diety?

Wyklucz ze swojej diety:

  • Słodzone napoje, soki owocowe w dużych ilościach, produkty zawierające syrop glukozowo-fruktozowy
  • Słodycze i cukier
  • Białe pieczywo
  • Przetworzone mięso: kiełbasy, parówki, wędliny, konserwy itp.
  • Chrupiące przekąski: chipsy, frytki, krakersy itp.
  • Wielokrotnie przesmażone oleje, oleje rafinowane
  • Alkohol

Wprowadź do swojej diety:

Jak widać, dieta eliminująca stan zapalny oraz działająca przeciwzapalnie nie musi być wcale przykra w stosowaniu, a może być wręcz przyjemna! Zaleca się jej wdrożenie każdemu – nie tylko osobom zmagającym się z przewlekłym stanem zapalnym organizmu, lecz również osobom zdrowym!

Referencje

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19890624

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24417575

http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(15)00040-3/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26411429

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20083478

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24925270

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24021709

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17144883

 

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA