Selen należy do mikroelementów, czyli składników potrzebnych organizmowi w śladowych ilościach. I choć jego rola w ciele człowieka jest nie aż tak łatwo zauważalna, to nie wolno jej spychać na margines. Wiele osób miałoby problem z określeniem źródeł selenu w diecie, czy ich korzyści zdrowotnych, w przeciwieństwie do witaminy C czy wapnia. Jednak selen stanowi niewielki, choć bardzo ważny trybik w tej maszynie, jaką jest człowiek. Jeśli go zabraknie, może się to skończyć groźnymi powikłaniami!

Do czego organizm potrzebuje selenu?

Głównym zadaniem selenu jest uczestniczenie w syntezie wielu enzymów, które z kolei działają w regulacji metabolizmu wielu komórek ciała. Oto korzyści, jakie wyniesiesz dostarczając swojemu organizmowi odpowiedniej ilości selenu każdego dnia:

Zapobiegniesz powstawaniu wolnych rodników

Wolne rodniki są bardzo toksycznymi związkami, które wytwarzają się na skutek niewłaściwej diety czy trybu życia. Gdy zostaje zachwiana równowaga pomiędzy wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami, wówczas organizm zaczyna się starzeć, dochodzi też do mutacji komórek zdrowych w komórki nowotworowe. Zasadniczo wolne rodniki występują w naszych organizmach jako produkty uboczne procesów metabolicznych, i jeśli ich ilość nie przekracza ilości przeciwutleniaczy, to wszystko jest pod kontrolą. Jednak niewłaściwa dieta, palenie papierosów, picie alkoholu czy stres prowokują stres oksydacyjny, w wyniku którego powstają wolne rodniki w nadmiarze. Dlatego potrzebujemy związków takich jak między innymi selen czy inne substancje o charakterze antyoksydacyjnym, które wyrównają tę niebezpieczną nadwyżkę wolnych rodników. 

Zminimalizujesz ryzyko nowotworu

Zapobieganie nowotworom w dzisiejszych czasach tak bardzo podatnych na tę chorobę, jest bardzo istotne dla każdego człowieka. Dieta bogata w selen głównie z uwagi na swoje właściwości przeciwutleniające jest w stanie skutecznie zapobiegać stresowi oksydacyjnemu. Selen ponadto zmniejsza uszkodzenia DNA i niszczy już obecne komórki rakowe. Nie może go więc zabraknąć w organizmie ani chorych osób, ani tych, które pragną zapobiegać powstawaniu nowotworów. Badania wykazały, że u osób z wyższym poziomem selenu we krwi występowało mniejsze ryzyko rozwoju niektórych nowotworów. Ważne jest jednak, aby pozyskiwać selen ze źródeł naturalnych, czyli z żywności, a nie z suplementów. Z kolei suplementacja selenem w trakcie radioterapii jest w stanie złagodzić skutki uboczne tego agresywnego leczenia. 

UZNANE ZA NAJZDROWSZE! Dieta DASH i śródziemnomorska.

blank

Ochronisz swoje serce

Profilaktyka chorób sercowo-naczyniowych jest również bardzo istotna dla każdego, również zdrowego człowieka, ponieważ choroby te stanowią pierwszą przyczynę wszystkich zgonów na świecie. Wynika to głównie z nieprawidłowej diety i zbyt mało aktywnego trybu życia współczesnego człowieka. Okazuje się, że zwiększenie poziomu selenu z naturalnych źródeł we krwi o 50% jest w stanie zminimalizować ryzyko chorób sercowo-naczyniowych aż o 24%. Jednym z czynników zachorowania na te choroby są przewlekłe stany zapalne, i tu również selen ma swój udział, gdyż minimalizuje je, tym samym obniżając ryzyko zachorowania. W badaniach wykazano, że przyjmowanie suplementów z selenem obniżyło poziom białka C-reaktywnego, czyli jednego z markerów chorób serca. Dodatkowo, u osób badanych podniósł się poziom peroksydazy glutationowej, która jest silnym przeciwutleniaczem zmniejszającym stany zapalne. Osoby z grupy ryzyka zachorowania na miażdżyce powinny więc pomyśleć o zdrowej diecie, bogatej w pokarmy zawierające selen.

Możesz zapobiec chorobie Alzheimera

Choroby neurodegeneracyjne bardzo często mają swój początek w stresie oksydacyjnym. Ten z kolei bywa spowodowany niedoborową dietą i nieprawidłowym trybem życia. Im starszy pacjent, tym większe ryzyko zachorowania na demencję, a nawet Alzheimera, z uwagi na coraz bardziej ograniczoną dietę i zmniejszoną podaż pożywienia. Stosowanie żywności bogatej w przeciwutleniacze, w tym również selen, jest w stanie utrzymać wysoki poziom stanu komórek i połączeń nerwowych, a tym samym zapobiec ich degeneracji. Wykazano, że spożywanie orzechów brazylijskich (będących najbogatszym źródłem selenu) jest w stanie poprawić funkcje poznawcze pacjentów z pierwszymi objawami demencji. 

Utrzymasz swoją tarczycę w zdrowiu

W tarczycy znajduje się więcej selenu niż gdziekolwiek indziej w ciele. Jest on bardzo ważnym dla funkcjonowania tego gruczołu pierwiastkiem. Pomaga chronić tarczycę przed uszkodzeniem oksydacyjnym, a także wspiera ją w produkcji hormonów tarczycowych. A zatem, chcąc zadbać o zdrowie tarczycy, oprócz poziomu jodu w organizmie należy również kontrolować poziom selenu. 

blank

Wzmocnisz swój układ odpornościowy

Selen jest jednym z ważnych pierwiastków wspomagających prawidłową pracę układu odpornościowego. To znowu zasługa jego działania przeciwutleniającego, na którym zyskuje cały układ immunologiczny, i nie tylko on. Niedobory selenu mogą prowadzić do wolniejszej odpowiedzi immunologicznej. Dlatego też częste infekcje i wolniejsze powroty do zdrowia warto zweryfikować pod kątem obecności selenu w surowicy krwi i ewentualnie podnieść jego poziom poprzez zwiększenie spożycia produktów bogatych w selen.

Możesz złagodzić objawy astmy

Astma jest chorobą ściśle związaną z przewlekłym stanem zapalnym oraz stresem oksydacyjnym, toczącymi się w organizmie. Badania wykazały, ze osoby chorujące na astmę bardzo często mają obniżony poziom selenu we krwi. Poprzez suplementacje lub zwiększenie ilości selenu w diecie udało się uzyskać efekt złagodzenia objawów astmy. Co więcej, suplementacja selenem pozwoliła na zmniejszenie dawek leków kortykosteroidowych powszechnie stosowanych w leczeniu astmy. 

Gdzie znajdziesz selen w naturalnych produktach?

Najlepszym sposobem na odżywianie się w sposób pozwalający na dostarczenie sobie dostatecznej ilości selenu, jest spożywanie różnych produktów z wszystkich grup żywności. Oto produkty z wysoką zawartością selenu uszeregowane od najbardziej w niego obfitujących, które warto włączyć do diety:

  • Ostrygi
  • Orzechy brazylijskie
  • Halibut
  • Tuńczyk
  • Jaja
  • Sardynki
  • Nasiona słonecznika
  • Pierś z kurczaka
  • Grzyby Shiitake

Spożywaj je kiedy tylko możesz i ciesz się zdrowiem jak najdłużej!