Minerały są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ale czy wiesz, czym konkretnie steruje każdy z nich? W przypadku różnych schorzeń lub niedoborów pierwiastków, warto wiedzieć, które z nich warto zacząć suplementować, aby odczuć poprawę stanu zdrowia.

Jeden pierwiastek – różne funkcje

Istotną informacją jest to, że niemal każdy z pierwiastków wpływa jednocześnie na różne układy i spełnia wiele różnych ról. Dotyczy to zarówno minerałów, jak i pierwiastków śladowych. Różnica między nimi polega na niezbędnej ilości podaży. Minerały są pierwiastkami potrzebnymi w nieco większych ilościach. Z kolei pierwiastki śladowe nasz organizm zużywa w bardzo niewielkim stopniu. Dlatego też pierwiastkami śladowymi w żywieniu niespecjalnie się przejmujemy. Nie bierzemy ich pod uwagę przy układaniu jadłospisów i zwykle nie obserwujemy ich niedoborów. Są dostępne w żywności w minimalnych ilościach, i potrzebne do życia w równie małym stopniu. Zwykle nie obserwuje się ich niedoborów, ponieważ pobierane są niejako „przy okazji” razem z innymi składnikami odżywczymi.

Centralny i obwodowy układ nerwowy:

Magnez:

to minerał, który wspomaga walkę ze stresem i ma działanie antydepresyjne. Często występują jego niedobory i jest to równocześnie jeden z najpopularniejszych suplementów diety.

Potas:

jego powiązanie z układem nerwowym jest raczej ujemne – mianowicie, podczas silnego stresu wydalamy tego pierwiastka więcej niż podczas normalnego funkcjonowania. W rezultacie osoby cierpiące na przewlekły stres mogą mieć kłopoty z niedoborem potasu i objawy sercowe.

Cynk:

wspomaga walkę z depresją. Sprawia, że „chce się chcieć”, co jest jednym z kluczowych problemów w tej jednostce chorobowej – brak chęci do czegokolwiek.

Mangan:

jest pierwiastkiem śladowym, ale bardzo istotnym – niedobory mogą powodować padaczkę.

Miedź:

jej istotną rolą jest wzmocnienie działania żelaza w organizmie, czyli poprawa stanu układu krążenia. Dodatkowo poprawia wydajność pracy mózgu – jest pierwiastkiem ważnym dla studentów!

Układ oddechowy:

Mangan:

w astmie bardzo często obserwuje się niedobory manganu. Ten pierwiastek powinny więc suplementować osoby ze stwierdzoną astmą w celu łagodniejszego i rzadszego doznawania objawów choroby.

Selen:

jest istotnym pierwiastkiem w profilaktyce chorób związanych ze skrzelami o podłożu infekcyjnym. Jeśli więc często zapadasz na choroby dolnych dróg oddechowych i bierzesz antybiotyki, pomyśl o suplementach zawierających selen!

Warto przeczytać  Największy problem z Witaminą K, i jak to naprawić

Wątroba/woreczek żółciowy:

Selen:

wzmaga przemianę materii, czyli ułatwia trawienie tłuszczów i detoksykację, czym poprawia funkcjonowanie całego organizmu.

Cynk:

to pierwiastek, który wspomaga detoksykacyjną funkcję wątroby, czyniąc ją jeszcze sprawniejszą w usuwaniu zanieczyszczeń.

Układ moczowo-płciowy:

Selen:

jest jednym ze składników męskich suplementów na potencję i płodność. Między innymi wpływa na proces spermatogenezy, pomagając w produkcji większej ilości, bardziej żywotnych plemników.

Cynk:

może wpłynąć na unormowanie miesiączek. Jest więc przydatny u kobiet o nieregularnych okresach, przy problemach hormonalnych.

Magnez:

w przypadku dolegliwości menstruacyjnych takich jak bóle brzucha, rozdrażnienie, bardzo pomaga w ich złagodzeniu. Nie bez powodu na miesiączki zaleca się gorzką czekoladę i banany, zawierające sporo tego minerału.

Żelazo:

obniża ryzyko przedwczesnego porodu. Niektóre kobiety ciężarne dostają zalecenie suplementacji żelazem, aby zapewnić swojemu dziecku przyjście na świat w odpowiednim czasie.

Układ kostny:

Żelazo:

pomaga w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów.

Selen:

reumatoidalne zapalenie stawów może być przyczyną między innymi niedoboru selenu. Warto więc w przypadku dolegliwości stawowych pomyśleć o swojej diecie i zacząć ewentualną suplementację.

Cynk:

przydatny w leczeniu reumatyzmu

Wapń:

klasyczny pierwiastek kojarzony z kośćmi i zębami – pomaga je budować i czynić mocnymi.

Miedź:

wpływa na ochronę przed stanami zapalnymi elementów układu ruchu.

Skóra:

Cynk:

jest jednym z podstawowych składników past i maści stosowanych miejscowo na skórę. Jest przydatny przy leczeniu łuszczycy, ale także przy egzemie, suchej skórze, trądziku, wspomaga leczenie wypadania włosów.

Darmowy webinar już dzisiaj o 21:00

Wprowadzenie do zdrowych nawyków żywieniowych 

Będzie niespodzianka 
Darmowa rejestracja

Mangan:

ten pierwiastek śladowy, gdy jest go zbyt mało, może powodować alergie skórne! Skłonność do alergii warto więc zweryfikować pod kątem niedoboru manganu!

Selen:

w przypadku ukrytych zagrożeń skażenia metalami ciężkimi, selen jest w stanie poprawiać stan skóry.

Serce/układ krążenia:

Magnez:

jest bardzo ważnym pierwiastkiem dla prawidłowego ukrwienia serca. Wspomaga profilaktykę miażdżycy poprzez regulację pracy serca.

Potas:

reguluje wydalanie wody w organizmie, czym wpływa bezpośrednio na utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi.

Mangan:

jego niedobory obserwuje się często w przypadku osób chorych na cukrzycę i miażdżycę jednocześnie.

Chrom:

ma bardzo silny wpływ na obniżanie poziomu trójglicerydów i ogólnego cholesterolu w organizmie. Wpływa tym samym na profilaktykę chorób serca.

Warto przeczytać  Wszystko o witaminie E - dawkowanie, najlepsze źródła, korzyści, przeciwwskazania.

Selen:

jest ważnym pierwiastkiem wpływającym na ukrwienie mięśnia sercowego, oraz na profilaktykę miażdżycy

Układ odpornościowy:

Selen:

pomaga w neutralizacji metali ciężkich: ołowiu, kadmu i rtęci. Chroni komórki przed wnikaniem szkodliwych patogenów.

Cynk:

pomaga w usuwaniu metali ciężkich z organizmu. Ma dobry wpływ na podnoszenie odporności naturalnej organizmu.

Żelazo:

wpływa między innymi na mniejsze ryzyko infekcji.

Miedź:

ma ogólnie pozytywny wpływ na wzmocnienie układu odpornościowego.

Żołądek/jelita

Magnez:

niedobory magnezu mogą prowadzić do osłabienia jelit i w konsekwencji zmniejszenia ich perystaltyki, pogorszenia wchłaniania składników odżywczych.

Potas:

chroni osłabione jelita, a jednocześnie wzmacnia mięśnie jelitowe i stymuluje ich pracę. Ma więc bezpośredni wpływ na jakość przemiany materii.

Układ mięśniowy:

Wapń:

w przypadku ekstremalnych niedoborów można zaobserwować bolesne skurcze mięśni.

Miedź:

zapobiega między innymi bólom mięśni

Magnez:

jego niedobory powodują skurcze w łydkach, a także problemy z krążeniem.

Selen:

jest pierwiastkiem bardzo istotnym we wspomaganiu rozwoju mięśni – zarówno u dzieci i młodzieży, jak i u osób intensywnie budujących swoją masę mięśniową.

Potas:

zapobiega skurczom mięśni i dba o ich prawidłową pracę.

Żelazo:

poprzez transportowanie tlenu do komórek mięśni, wpływa na ich zwiększoną wydajność podczas pracy. Zmniejsza więc uczucie zmęczenia przy wysiłku fizycznym i pozwala na wykonanie dłuższej lub cięższej pracy.

Mangan: jest pierwiastkiem bardzo ważnym przy regulacji przemiany materii w mięśniach.

Układ hormonalny:

Cynk:

jest potrzebny przy produkcji insuliny, więc pośrednio wpływa na regulację cukru we krwi. Wspiera dojrzewanie płciowe organizmu.

Selen:

jest ważnym pierwiastkiem dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Chrom:

niedobory mogą prowadzić do naruszenia systemu przetwarzania cukru w organizmie, a więc rozregulować gospodarkę cukrową.

Podsumowując, wszystkie pierwiastki, jakie znajdujemy w żywności, są nam w jakimś stopniu potrzebne. Jedne mniej, a inne bardziej wpływają na pracę poszczególnych układów. Są też pierwiastki wielofunkcyjne, które są istotne dla wielu z nich równocześnie, dlatego nie może ich zabraknąć w naszej diecie. Ich niedobory będą skutkowały pogarszającym się w wyraźny sposób samopoczuciem.

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA