Przyprawy to wysuszone części roślin o wyjątkowych właściwościach organoleptycznych oraz zdrowotnych. Głównym celem ich stosowania jest podnoszenie jakości potraw – przez wzbogacanie ich smaku oraz aromatu. Wśród dziesiątków dostępnych na rynku przypraw, jest przynajmniej 11, których stosowanie jest nie tylko korzystne dla Twoich kubków smakowych, ale i zdrowia! Stwórz 11 pojemniczków na przyprawy z ładnymi etykietami i ustaw w łatwo dostępnym miejscu to, co powinnaś dorzucać do ulubionych dań, zup, mięs, deserów i koktajli!

Ranking ORAC – co to takiego?

ORAC to inaczej Oxygen Radical Absorbance Capacity, czyli zdolność pochłaniania reaktywnych form tlenu przez przeciwutleniacze zawarte w produktach spożywczych. Mówiąc prościej – ORAC to wskaźnik, który określa jak bardzo silnym antyutleniaczem jest dany produkt. Im wyższe ma właściwości przeciwutleniające, tym lepiej chroni organizm przed nowotworami, a także przed procesem starzenia się organizmu! Przyprawy zdecydowanie dominują w rankingu ORAC, ponieważ w stosunkowo niewielkiej ich objętości dodawanej do potraw skumulowana jest bardzo wysoka moc przeciwutleniająca!

Oto 12 przypraw, które mają najsilniejsze działanie przeciwutleniające:

Goździki

Bardzo lubiana w kuchni staropolskiej przyprawa, która nadaje typowo korzenny aromat grzańcom, pieczeniom mięsnym, czy herbatom. Mają działanie lekko znieczulające, dlatego zaleca się ssanie goździków w przypadku bólów zęba. Ta przyprawa dominuje w rankingu ORAC! Nadziewanie mięsa goździkami lub picie z ich dodatkiem grzanego wina nie tylko podnosi ich walory organoleptyczne, ale przede wszystkim – odmładza i chroni przed nowotworami!

Oregano

To jedna z najważniejszych przypraw kuchni włoskiej o charakterystycznym intensywnym zapachu. Trudno sobie wyobrazić włoską pizzę bez oregano – dlatego nie warto go żałować!

Tymianek

Zarówno świeży, jak i suszony nie powinien być stosowany w zbyt wielkiej ilości, gdyż zawiera tymol, który może mieć działanie toksyczne. Ma dość ostry, ale przyjemny i ciepły aromat, dlatego najczęściej wykorzystuje się go w kuchni do doprawiania dziczyzny, drobiu i ryby. W mieszankach często występuje w kompozycjach z natką pietruszki lub czosnkiem. Nie należy go jednak łączyć z majerankiem! W skali ORAC w naszym rankingu zajmuje zaszczytne 3. miejsce!

Warto przeczytać  12 roślin, które stosowali Indianie do leczenia wszystkich dolegliwości.

Cynamon

To najpopularniejsza z przypraw korzennych o słodkim, odurzającym zapachu. W dużych ilościach może mieć działanie rozgrzewające, dlatego chętnie sypie się sproszkowany cynamon do grzańców, herbat, czy zimowych wypieków. W polskiej kuchni jest wręcz standardem – w końcu trudno sobie wyobrazić szarlotkę bez cynamonu! To również jeden z najsilniejszych antyoksydantów, więc jedz szarlotkę bez wyrzutów sumienia!

Rozmaryn

To zioło o charakterystycznie ostrym, odurzającym aromacie wspaniale komponuje się z pieczonymi ziemniaczkami i potrawami mięsnymi. To również jeden z najsilniejszych oksydantów w skali ORAC. Jeśli lubisz kuchnię francuską, to Twoje potrawy warzywno-mięsne oraz rybne powinny mieć delikatny posmak rozmarynu, który jest dominujący w kuchni tego regionu.

Kurkuma

Zwana także ostryżem, to korzeń przypominający z zewnątrz imbir, jednak o dużo bardziej intensywnym, żółtym zabarwieniu. Tę żółtą barwę wykorzystuje się mieląc kurkumę na proszek i dodając do niektórych zup, sosów i dań głównych, przede wszystkim w celu nadania im odpowiedniej barwy. Kurkumina zawarta w tym korzeniu to szalenie silny przeciwutleniacz, stojący wysoko w rankingu ORAC. Jest jednak bardzo słabo wchłaniana – dlatego najlepiej spożywać ją w towarzystwie piperyny, czyli łącząc kurkumę z pieprzem. Stosowana regularnie kurkuma wpływa na układ nerwowy, zapobiegając zmianom w przebiegu choroby Alzheimera, czy wspomagając leczenie depresji albo chorób mózgu!

Ziele angielskie

Bardzo aromatyczne kulki o nieco kwaskowatym posmaku doskonale wzbogacają smak i aromat wywarów mięsnych i warzywnych. Trudno więc sobie wyobrazić dobrą, polską zupę bez ziela angielskiego. Kilka kulek tej przyprawy wrzuconych do barszczu ukraińskiego pozwala wzbogacić zupę o przeciwutleniacze!

Z okazji 34 urodzin motywatora
Rusza
PROMOCJA Na kurs wideo "Wszystko na temat zdrowia i zdrowych nawyków żywieniowych"
Oszczędzasz 331 zł
400zł  67zł

-82.75%

Promocja trwa jeszcze
w 3 dni nauczę cię więcej na temat odżywiania i zdrowia niż przeciętna osoba uczy się w miesiąc we własnym zakresie.
Czytaj dalej

Dodatkowa tylko dzisiaj niepublikowany ebook “Atlas witamin” o wartości 19zł w prezencie.
Warto przeczytać  Połączenie doskonałe - ananas, imbir, kurkuma. Sprawdź co potrafi

Majeranek

O charakterystycznym ostrym aromacie jest doskonale znaną nam przyprawą. Wykorzystuje się ją głównie w potrawach z dodatkiem fasoli i grochu – do zup, fasolki po bretońsku, past z fasoli. Wynika to z działania neutralizującego powstawanie wzdęć po spożyciu tych potraw. Delikatne doprawienie żurku czy grochowej majerankiem pozwoli też zyskać na właściwościach antyutleniających tej przyprawy!

Kakao

Kto z nas nie lubi czekolady, czy mięciutkiego brownie! Niektórzy wręcz nie wyobrażają sobie zaśnięcia bez wypicia kubka kakao lub gorącej czekolady na dobry sen. I bardzo słusznie, bo desery przygotowywane z surowego kakao ciemnego wysokiej jakości mogą się bardzo przysłużyć naszemu zdrowiu! Kakao ma wysoki wskaźnik ORAC, a ponadto zawiera dużą dawkę magnezu wpływającego korzystnie na układ nerwowy i mięśniowy!

Liść kolendry

To dość specyficzna przyprawa, często wykorzystywana w kuchni francuskiej. Ma dość mdły smak i aromat, często kojarzony z silnymi perfumami, lub aromatem mydła. Jeśli akceptujesz tę specyficzną przyprawę, pozwól sobie od czasu do czasu na ulubioną warzywną zapiekankę z jej dodatkiem – ma sporo antyutleniaczy!

Bazylia świeża

Bazylia ze swoim delikatnym smakiem i aromatem, jest flagową przyprawą kuchni włoskiej. W postaci delikatnych zielonych listków często dodawana jest do pizzy, makaronów, letnich kanapek i różnych potraw. Jej ulubionym towarzystwem są pomidory! Bazylię hodowaną w doniczce na parapecie możesz śmiało dorzucać do wszystkich potraw w stylu włoskim. W ten sposób zyskasz nie tylko na smaku i aromacie, ale też na wartościach przeciwutleniających!

Tych 11 przypraw powinno się znaleźć w Twojej kuchni – bez nich Twoje potrawy będą ubogie, a także nie zapewnisz sobie odpowiedniej podaży jednostek ORAC! Specjaliści zalecają, by spożywać ich od 3000 do 5000 jednostek dziennie! Różnorodna dieta bogata w przyprawy różnego rodzaju to dobry sposób, aby zapewnić sobie młodość i zdrowie!

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA