Przez ostatnie 40 lat popularyzowano w tematyce diety nurt zakazujący tłustego sera, zamiast którego zalecano chudą pierś z indyka na ciemnym chlebie koniecznie bez masła, a na pachnący boczek i chrupiąca skórę z kurczaka można było co najwyżej spojrzeć płaczliwym wzrokiem. Główna zasada brzmiała: „tłuszcz jest z natury wrogiem, a tłuszcz pochodzenia zwierzęcego wręcz śmiertelnym wrogiem”.

Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.

___________________________________________

Masło doczekało się sporej konkurencji. Obecnie po margarynę sięga się częściej, niż bo poczciwe masło. Jest to częściowo spowodowane faktem, że zimna margaryna jest bardziej smarowna, a w dodatku o wiele tańsza. Zimne masło jest twarde, oraz rozpada się na chlebie w postaci grudek. Ponadto mówi się, że składniki masła działają szkodliwie na serce. I tak, margaryna zwykle składająca się z utwardzonego tłuszczu roślinnego, może wydawać się na pierwszy rzut oka zdrowa. Jednak szwedzkie badania z 2004 roku pokazują, że wysokie spożycie tłuszczu mlecznego nie jest szkodliwe dla serca i naczyń krwionośnych.

Margaryna zawiera wiele tłuszczów trans

Masło zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze i witaminy (A,D,E,K), które znajdują się w mleku. Margarynę zaś wytwarza się z uwodornionych tłuszczów roślinnych, często zawiera dużą ilość kwasów tłuszczowych trans. Według badań, margaryna podnosi poziom złego cholesterolu w organizmie. O przewadze masła nad margaryną możesz poczytać więcej na mojej stronie.


Kurs wideo Naucz się jak tworzyć zdrową dietę na spalanie tkanki tłuszczowej

ceny rosną gdy licznik trafi zero 

80.00 29.00

Praktyczny przewodnik po zdrowym odżywianiu – odżywianie dla utraty wagi. TRZYMAM DIETĘ, ALE NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ z brzucha oraz ud a moje samopoczucie cały czas się pogarsza – jakie są przyczyny, co można zrobić?Kup teraz w promocji 29zł


Masło, smalec, oliwa z oliwek, olej lniany, olej kokosowy i olej rzepakowy to dobre tłuszcze

Chociaż tłuszcze w diecie bywają często demonizowane, są podstawą zdrowej diety. Ważny jest oczywiście pewien umiar w spożyciu tłuszczów. Oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, olej kokosowy a także masło i smalec zawierają cenne witaminy, minerały i kwasy tłuszczowe omega-3, których nie ma tyle w innego typu żywności. Szczególnie zdrowe jest masło klarowane (masło ghee), popularne w kuchni ajurwedyjskiej. Zawiera ono 99% tłuszczu, a punkt dymienia oscyluje w granicach 235 stopni. Dlatego też nadaje się nawet do smażenia, oraz ma długi termin ważności. Można też łatwo zrobić je samemu w domu.

Jak zrobić masło klarowane:

Wystarczy stopić w garnku 2 kostki masła. Należy doprowadzić je do wrzenia, a następnie zmniejszyć ogień i tak podgrzewać około 10-15 minut. Podczas podgrzewania należy zebrać pojawiającą się pianę. Następnie odstawić na kilka minut garnek celem lekkiego przestudzenia, po czym przecedzić masło przez gazę do glinianego lub szklanego naczynia. Szczelnie zamknięte przechowywać w lodówce.