Sprawdź czy nie masz insulinooporności ? Tyjesz po przysłowiowej szklance wody ?

Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Taka jak pisałem w poprzednim artykule tutaj , nieumiejętne stosowanie węglowodanów w naszej diecie może przyczynić się do odkładania tkani tłuszczowej i wielu problemów zdrowotnych z problemami sercowo naczyniowymi, miażdżycą i osteoporozą na czele.

Wieloletnie diety bardzo ubogie w kalorię a dodatkowo bogate w węglowodany słabej jakości, bo przecież IŻŻ tak rekomenduje, mogą spowodować insulinooporność (stan organizmu w którym łapiemy kilogramy tłuszczu po przysłowiowym zjedzeniu kromki chleba – tutaj poruszałem ten temat )

„Pani Halinka lat 40, typ budowy mezomorfik – jest to typ budowy, który ma inne preferencje żywieniowe  niż przykładowo mezomorfik.
Ektomorfik może jeść sporo węglowodanów i trenować mniej, a przykładowo Mezomorfik, powinien trenować bardzo dużo i jeść umiarkowane ilości węglowodanów  ” tutaj pisałem jak dobrać dietę i trening do somatotypu.

Jak powstaje insulinooporność ?

Aby zrozumieć na czym polega insulinooporność zapoznaj się z tym tekstem :

Jak działa cukier i insulina / dlaczego tyjemy ?

Aby zrozumieć jak działa cukier (glukoza) w naszym organizmie oraz insulina wyobraźcie sobie zakup produktu na allegro (sklep internetowy) .

Nowa kolekcja butów pojawiają się w twoim ulubionym sklepie internetowym. Zamawiasz je, ale zanim produkt dotrze pod twój adres do sklepu internetowego musi przyjechać kurier zapakować buty w paczkę i przetransportować je do miejsca docelowego, czyli twojego domu.

Dokładnie tak samo jest w twoim ciele, zamówieniem butów można nazwać zjedzenie węglowodanów (cukru), kurierem jest insulina, która pakuje glukozę (buty) w paczkę i transportuje ją do odpowiedniego miejsca, w życiu codziennym to twój dom a w twoim ciele to wątroba, tkanki mięśniowe.

Kliknij poniżej w Polub tę stronę, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga. Jeżeli masz pytanie dotyczące artykułu : Wpisz wiadomość 


Wątroba i Mięśnie możemy zobrazować jako szafy w której będą trzymane buty (węglowodany/cukry) bo właśnie te organy odpowiedzialne są za magazynowanie cukru w postaci glikogenu.

Jeżeli robisz rozsądnie zakupy i twoja szafa nie pęka w szwach wszytko jest pod kontrolą, problem zaczyna się kiedy kupujesz więcej butów niż mieści się w twojej szafie (nasycenie cukrem wątroby i mięśni ) wtedy każda nadwyżka butów (węglowodanów) musi być przeniesiona do piwnicy bo w domowych szafach nie ma już miejsca. Przenoszenie butów do piwnicy to proces odkładania tkanki tłuszczowej.

Wieloletnie nadużywanie węglowodanów słabej jakości z nieodpowiednią ilością aktywności fizycznej może spowodować insulinooporność 

Wiemy już jak działa glukoza i insulina, teraz  postaram się Wam zobrazować na czym polega i jak postaje insulinoopornośc oraz jak z niej wyjść.

Insulinooporność jest to stan gdzie nasze szafy na buty z powodu zbyt intensywnego używania (otwieranie, zamykanie, otwieranie, zamykanie itd) uszkodziły zawiasy i szuflada nie chcę się otworzyć a wszystkie buty z automatu trafiają do piwnicy.

Chodzi dokładnie o to, że tkanki naszego ciała (głównie mięśnie) uodporniają się na przyjmowanie energii w formie glukozy (glukoza transportowana jest przez insulinę ) i cała energia zamiast gromadzić się w wątrobie i mięśniach odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

 Insulinooporność niezdiagnozowana w porę prowadzi do cukrzycy typu II i większości chorób cywilizacyjnych 

Ten stan głównie spowodowany jest złą dietą i nieprawidłową ilością węglowodanów w naszej diecie. Ale nasze tkani mogą również uodpornić się z powodu :

  • wirusów
  • toksyn
  • czynników środowiskowych
  • przewlekłego  stresu
  • nadużywania  narkotyków i alkoholu
  • od pewnych leków
  • przewlekłych stanów zapalnych
  • konserwantów w diecie
  • otyłość
  • czynniki genetyczne

Co powoduje insulinooporność ? 

  • zmęczenie, osłabienie, senność (zwłaszcza po posiłku zawierającym węglowodany)
  • spadki energii, drażliwość,
  • problemy z koncentracją,
  • zaburzenia nastroju, depresje,
  • napady silnego głodu, słabnięcie bez posiłku co 2-3h,
  • wzrost masy ciała bez wyraźnego powodu,
  • otyłość brzuszna,
  • wzrost poziomu trójglicerydów,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • ciągłe zachcianki na węglowodany (słodycze, pieczywo, pierogi, makarony itp.)
  • problemy hormonalne
  •  problemy ze snem,
  • problemy skórne.

Obowiązkowe artykuły związane z tym tematem

Jak odbudować jelita i poprawić zdrowie ? Badania + dieta + probiotykoterapia

 

 

Dietetyczne kłamstwa, które przyczyniły się do chorób cywilizacyjnych i otyłości !

Jak optymalnie spalać tłuszcz i chronić się przed insulinoopornością ? vol.1

 

 

 

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz