Co nam daje masaż stóp przed snem? Poprawia krążenie krwi, Wpływa na zdrowy sen oraz

Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Po długim, męczącym dniu ciągłego chodzenia, masaż stóp jest czymś co zadowoli każdego. Pomaga się odprężyć, a także ma wiele korzyści terapeutycznych zarówno dla zdrowia fizycznego jak i psychicznego.

W refleksologii, medycynie alternatywnej, masaż stóp jest kluczowym elementem. Na stopach mieszczą się receptory, czyli zakończenia nerwowe, odpowiadające wszystkim narządom i układom ciała. Gdy są masowane mają działanie terapeutyczne.

Eksperci twierdzą, że masaż stóp sprzyja poprawie ogólnego stanu zdrowia. Istnieje wiele badań, które wspierają jego korzyści dla ludzi w każdym wieku.

Badania opublikowane w 2002 roku w Nursing & Health Sciences udowadniają pozytywne efekty masażu stóp, zwracając uwagę, że promuje zdrowy styl życia dla wszystkich grup wiekowych, a w szczególności poprawia krążenie krwi, relaksuje i ma własną moc uzdrawiania .

Masaż stóp można robić samemu, nie jest potrzebny do tego wykwalifikowany terapeuta, a najlepszym momentem jest czas przed pójściem spać.

Czy wiesz , że przyczyną problemów z otyłością i nadwagą mogą być zaburzenia w naszej mikroflorze jelitowej ? Więcej na szkoleniu tutaj Z kodem : MD30 oszczędzasz 21zł (-30%)

Oto niektóre z korzyści zdrowotne takiego masażu:

Poprawia krążenie krwi

Krążenie w stopach jest często ograniczone przez ciasne i niewygodne obuwie. Ponadto, mięśnie w nogach nie wykonują wtedy żadnego ruchu, co przyczynia się do nieprawidłowego krążenia.

Aby poprawić krążenie kończyn dolnych, masaż jest jedną z najlepszych opcji.

10- 20 minut masażu stóp może znacznie poprawić krążenie w kończynach dolnych. Jest to szczególnie ważne dla chorych na cukrzycę, którzy są w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia neuropatii obwodowej.

Ten problem występuje wówczas, gdy tkanki i nerwy w kończynach, rąk jak i nóg, nie uzyskują, ze względu na słabe krążenie, wystarczającej ilości składników odżywczych i tlenu. Może to prowadzić do drętwienia, mrowienia i pieczenia.

TRZYMAM DIETĘ, ALE NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ z brzucha oraz ud a moje samopoczucie cały czas się pogarsza – jakie są przyczyny, co można zrobić? Więcej na szkoleniu tutaj  Z kodem : MD30 oszczędzasz 21zł (-30%)

W 2014 roku badania opublikowane w „Archives of Physical Medicine and Rehabilitation” wskazują, że masaż poprawia czynność naczyń krwionośnych u osób, które go wcześniej nie wykonywały. Oznacza to, że masaż jest korzystny dla ludzi, niezależnie od ich poziomu aktywności fizycznej.

Ograniczony przepływ krwi może powodować problemy z sercem i nerkami, nadciśnienie tętnicze, żylaki i uszkodzenia narządów.

Wpływa na zdrowy sen

Każdego dnia borykamy się z różnymi problemami, co wpływa później na jakość naszego snu. Krótki masaż jest bardzo pomocny, aby zrelaksować ciało i nadać spokojny sen. Jednakże, idealny jest masaż całego ciała przed pójściem spać.

Cały proces masażu stymuluje receptory i ułatwia swobodny przepływ energii. Daje to głęboki relaks i pozwala spać spokojnie.

W 2014 roku, badania opublikowane w Iranian Journal of Critical Care Nursing informują, że masaż stóp poprawia jakość snu u chorych na serce i jest wysoce zalecany dla poprawy jakości snu u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca.

Walczy ze stresem i niepokojem

Większość z nas czuje się zestresowanym lub ma lęki od czasu do czasu. Masaż stóp może pomóc w zmniejszeniu stresu i niepokoju. Jest to bardzo prosty i skuteczny środek.

Dociskając określone receptory na stopach tworzy się odpowiedź w układzie nerwowym, który sprzyja relaksacji. Reakcje te mogą powodować obniżenie poziomu stresu i niepokoju, a także mogą wpływać na obniżenie poziomu krwi.

Receptor splotu słonecznego, w szczególności, odreagowuje stres. Aby pomóc zlokalizować ten punkt, ściśnij boki stopy razem. Leży on na stronie podeszwowej stopy, w jej części środkowej.

Łagodzi bóle odcinka krzyżowo-lędźwiowego

Ci, którzy cierpią z powodu bólu dolnego odcinka kręgosłupa powinna masować stopy codziennie przed snem. Masaż wykonujemy za pomocą kciuka, naciskając punkty znajdujące się po wewnętrznej stronie stóp, przez około 5 minut.

Badania opublikowane w 2012 w Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research donoszą, że refleksologia stóp jest skutecznym sposobem w zmniejszaniu przewlekłego bólu pleców. Masaż stóp przynosi lepsze wyniki niż tradycyjny masaż dolnego odcinka kręgosłupa.

Redukuje ból stóp i inne przewlekłe bóle

Dobry masaż stóp może zrelaksować nogi, rozciągnąć i uspokoić mięśnie, a także zmniejszyć obrzęk.

W 2014 roku badania przeprowadzone przez American Society for Pain Management Nursing stwierdziły, że masaż stóp u pacjentów chirurgii piersi okazał się skuteczny w leczeniu bólu pooperacyjnego.

Obniża ciśnienie krwi

Wysokie ciśnienie krwi może powodować wiele problemów. Regularny masaż stóp może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, co z kolei wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia innych chorób.

Przeprowadzone analizy pozwoliły stwierdzić, że regularnie wykonywany masaż stóp obniża zarówno ciśnienie skurczowe jak i rozkurczowe u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym. To powoduje, że u pacjenta zmniejsza się stan niepokoju, a przede wszystkim podnoszą się naturalne zdolności samoregulacji organizmu.

Zapobiega obrzękom kończyn dolnych

Obrzęk kończyn dolnych występuje z powodu nagromadzenia się płynu w nogach, co przekłada się na opuchnięte, bolesne nogi i uczucie sztywności. Ciąża i słabe krążenie krwi są jednymi z najczęstszych przyczyn obrzęku.

Obrzęk może być tak bolesny, że może utrudniać poruszanie się, a nawet powodować zaburzenia snu.

Lekkie ćwiczenia, spacery, pływanie lub rozciąganie mogą bardzo pomóc, jednak masaż stóp będzie szybkim i bardzo skutecznym sposobem.

Masaż stóp jest również skuteczny w leczeniu obrzęków u kobiet w ciąży.

Jak masować stopy?

Masaż stóp można wykonywać samodzielnie. Wystarczy mniej niż pół godziny dziennie, aby czerpać korzyści z tego masażu.

  1. Napełnij dużą miskę ciepłą wodą i dodaj 2 do 5 kropli olejku.
  2. Mocz w nim nogi przez 10 do 20 minut, a następnie osusz stopy miękkim ręcznikiem.
  3. Usiądź w wygodnym fotelu.
  4. Połóż prawą stopę na lewym kolanie.
  5. Zastosuj na stopę ciepły olej. Można użyć kokosowego, oliwę z oliwek lub olej z gorczycy.
  6. Wykonuj wokół stopy lekki, miły masaż. Pamiętaj, aby poruszać palcami w przód i w tył wzdłuż dolnej części stopy.
  7. Kiedy już wymasujesz podeszwową część stopy, skoncentruj się na palcach. Uciskaj, rozszerzaj i wyginaj palce w celu zwiększenia ich elastyczności.
  8. Powtórz masaż na lewą stopę.

BADANIA

 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1442-2018.2002.01140_9.x/abstract

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140416125434.htm

http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993%2814%2900130-0/abstract

http://www.inhc.ir/files/site1/user_files_662776/karampor1-A-10-689-1-76c4c7b.pdf

http://bmcnurs.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6955-12-5

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4228540/

http://ijnmr.mui.ac.ir/index.php/ijnmr/article/view/485/433

http://www.ctcpjournal.com/article/S1744-3881%2814%2900035-8/abstract

http://www.painmanagementnursing.org/article/S1524-9042%2812%2900038-0/abstract

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0151712

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20854342




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz