Po długim, męczącym dniu ciągłego chodzenia, masaż stóp jest czymś co zadowoli każdego. Pomaga się odprężyć, a także ma wiele korzyści terapeutycznych zarówno dla zdrowia fizycznego jak i psychicznego.

W refleksologii, medycynie komplementarnej, masaż stóp jest kluczowym elementem. Na stopach mieszczą się receptory, czyli zakończenia nerwowe, odpowiadające wszystkim narządom i układom ciała. Gdy są masowane mają działanie terapeutyczne.

Eksperci twierdzą, że masaż stóp sprzyja poprawie ogólnego stanu zdrowia. Istnieje wiele badań, które wspierają jego korzyści dla ludzi w każdym wieku.

Badania opublikowane w 2002 roku w Nursing & Health Sciences udowadniają pozytywne efekty masażu stóp, zwracając uwagę, że promuje zdrowy styl życia dla wszystkich grup wiekowych, a w szczególności poprawia krążenie krwi, relaksuje i ma własną moc uzdrawiania .

Masaż stóp można robić samemu, nie jest potrzebny do tego wykwalifikowany terapeuta, a najlepszym momentem jest czas przed pójściem spać.

Oto niektóre z korzyści zdrowotne takiego masażu:

Poprawia krążenie krwi

Krążenie w stopach jest często ograniczone przez ciasne i niewygodne obuwie. Ponadto, mięśnie w nogach nie wykonują wtedy żadnego ruchu, co przyczynia się do nieprawidłowego krążenia.

Aby poprawić krążenie kończyn dolnych, masaż jest jedną z najlepszych opcji.

10- 20 minut masażu stóp może znacznie poprawić krążenie w kończynach dolnych. Jest to szczególnie ważne dla chorych na cukrzycę, którzy są w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia neuropatii obwodowej.

Ten problem występuje wówczas, gdy tkanki i nerwy w kończynach, rąk jak i nóg, nie uzyskują, ze względu na słabe krążenie, wystarczającej ilości składników odżywczych i tlenu. Może to prowadzić do drętwienia, mrowienia i pieczenia.

W 2014 roku badania opublikowane w „Archives of Physical Medicine and Rehabilitation” wskazują, że masaż poprawia czynność naczyń krwionośnych u osób, które go wcześniej nie wykonywały. Oznacza to, że masaż jest korzystny dla ludzi, niezależnie od ich poziomu aktywności fizycznej.

Warto przeczytać  Czy to się wyklucza na talerzu. Połączenia, które upośledzają prace organizmu

Ograniczony przepływ krwi może powodować problemy z sercem i nerkami, nadciśnienie tętnicze, żylaki i uszkodzenia narządów.

Wpływa na zdrowy sen

Każdego dnia borykamy się z różnymi problemami, co wpływa później na jakość naszego snu. Krótki masaż jest bardzo pomocny, aby zrelaksować ciało i nadać spokojny sen. Jednakże, idealny jest masaż całego ciała przed pójściem spać.

Cały proces masażu stymuluje receptory i ułatwia swobodny przepływ energii. Daje to głęboki relaks i pozwala spać spokojnie.

W 2014 roku, badania opublikowane w Iranian Journal of Critical Care Nursing informują, że masaż stóp poprawia jakość snu u chorych na serce i jest wysoce zalecany dla poprawy jakości snu u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca.

Walczy ze stresem i niepokojem

Większość z nas czuje się zestresowanym lub ma lęki od czasu do czasu. Masaż stóp może pomóc w zmniejszeniu stresu i niepokoju. Jest to bardzo prosty i skuteczny środek.

Dociskając określone receptory na stopach tworzy się odpowiedź w układzie nerwowym, który sprzyja relaksacji. Reakcje te mogą powodować obniżenie poziomu stresu i niepokoju, a także mogą wpływać na obniżenie poziomu krwi.

Receptor splotu słonecznego, w szczególności, odreagowuje stres. Aby pomóc zlokalizować ten punkt, ściśnij boki stopy razem. Leży on na stronie podeszwowej stopy, w jej części środkowej.

Łagodzi bóle odcinka krzyżowo-lędźwiowego

Ci, którzy cierpią z powodu bólu dolnego odcinka kręgosłupa powinna masować stopy codziennie przed snem. Masaż wykonujemy za pomocą kciuka, naciskając punkty znajdujące się po wewnętrznej stronie stóp, przez około 5 minut.

[bsa_pro_ad_space id=4]

Badania opublikowane w 2012 w Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research donoszą, że refleksologia stóp jest skutecznym sposobem w zmniejszaniu przewlekłego bólu pleców. Masaż stóp przynosi lepsze wyniki niż tradycyjny masaż dolnego odcinka kręgosłupa.

Redukuje ból stóp i inne przewlekłe bóle

Dobry masaż stóp może zrelaksować nogi, rozciągnąć i uspokoić mięśnie, a także zmniejszyć obrzęk.

W 2014 roku badania przeprowadzone przez American Society for Pain Management Nursing stwierdziły, że masaż stóp u pacjentów chirurgii piersi okazał się skuteczny w leczeniu bólu pooperacyjnego.

Obniża ciśnienie krwi

Wysokie ciśnienie krwi może powodować wiele problemów. Regularny masaż stóp może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, co z kolei wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia innych chorób.

Warto przeczytać  Dlaczego nie warto zapomnieć o olejkach eterycznych ?
Darmowy webinar już dzisiaj o 21:00

Wprowadzenie do zdrowych nawyków żywieniowych 

Będzie niespodzianka 
Darmowa rejestracja

Przeprowadzone analizy pozwoliły stwierdzić, że regularnie wykonywany masaż stóp obniża zarówno ciśnienie skurczowe jak i rozkurczowe u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym. To powoduje, że u pacjenta zmniejsza się stan niepokoju, a przede wszystkim podnoszą się naturalne zdolności samoregulacji organizmu.

Zapobiega obrzękom kończyn dolnych

Obrzęk kończyn dolnych występuje z powodu nagromadzenia się płynu w nogach, co przekłada się na opuchnięte, bolesne nogi i uczucie sztywności. Ciąża i słabe krążenie krwi są jednymi z najczęstszych przyczyn obrzęku.

Obrzęk może być tak bolesny, że może utrudniać poruszanie się, a nawet powodować zaburzenia snu.

Lekkie ćwiczenia, spacery, pływanie lub rozciąganie mogą bardzo pomóc, jednak masaż stóp będzie szybkim i bardzo skutecznym sposobem.

Masaż stóp jest również skuteczny w leczeniu obrzęków u kobiet w ciąży.

Jak masować stopy?

Masaż stóp można wykonywać samodzielnie. Wystarczy mniej niż pół godziny dziennie, aby czerpać korzyści z tego masażu.

  1. Napełnij dużą miskę ciepłą wodą i dodaj 2 do 5 kropli olejku.
  2. Mocz w nim nogi przez 10 do 20 minut, a następnie osusz stopy miękkim ręcznikiem.
  3. Usiądź w wygodnym fotelu.
  4. Połóż prawą stopę na lewym kolanie.
  5. Zastosuj na stopę ciepły olej. Można użyć kokosowego, oliwę z oliwek lub olej z gorczycy.
  6. Wykonuj wokół stopy lekki, miły masaż. Pamiętaj, aby poruszać palcami w przód i w tył wzdłuż dolnej części stopy.
  7. Kiedy już wymasujesz podeszwową część stopy, skoncentruj się na palcach. Uciskaj, rozszerzaj i wyginaj palce w celu zwiększenia ich elastyczności.
  8. Powtórz masaż na lewą stopę.

BADANIA

 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1442-2018.2002.01140_9.x/abstract

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140416125434.htm

http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993%2814%2900130-0/abstract

http://www.inhc.ir/files/site1/user_files_662776/karampor1-A-10-689-1-76c4c7b.pdf

http://bmcnurs.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6955-12-5

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4228540/

http://ijnmr.mui.ac.ir/index.php/ijnmr/article/view/485/433

http://www.ctcpjournal.com/article/S1744-3881%2814%2900035-8/abstract

http://www.painmanagementnursing.org/article/S1524-9042%2812%2900038-0/abstract

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0151712

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20854342

Jak użyteczny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

DARMOWY E-BOOK WPROWADZENIE DO ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH

e-book jest darmowym wprowadzeniem do kolejnych edycji tej książki. Jeżeli chcesz ściągnąć aktualną wersję i być informowany o uaktualnieniach tej książki zostaw swojego maila.

POBIERZ EBOOKA