Ziemniaki – zdrowe, czy niezdrowe?

Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Należą do jednych z najbardziej popularnych roślin okopowych na całym świecie. Ze względu na zawartość skrobi wzbudzają wiele kontrowersji wśród ludzi.  Poddawane procesom modyfikacji tracą wartości odżywcze – wówczas kwestią sporną pozostaje pytanie tytułowe. Poniższy artykuł pozwoli państwu na poznanie korzystnych, jak i niekorzystnych aspektów konsumpcji ziemniaków.

Czym są ziemniaki?

Niczym innym, aniżeli jadalnymi roślinami bulwowymi, pochodzącymi z Ameryki Południowej. Obecnie są uprawiane w 160 krajach świata. Istnieje wiele rodzajów ziemniaków, które różnią się wielkością, kolorem i zawartością składników odżywczych. Można je spożywać na różne sposoby – gotowane, gotowane na parze, pieczone, prażone lub smażone.

Kliknij poniżej w Polub tę stronę, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga. Jeżeli masz pytanie dotyczące artykułu : Wpisz wiadomość 


 

Ziemniaki są bogate w wiele składników odżywczych:

Kompozycja odżywcza ziemniaków zależy od ich rodzaju i sposobu przygotowania. Zawierają węglowodany, błonnik, witaminę C, witaminę B6, potas i mangan.

Przykładowo jeden pieczony ziemniak typu Russet zawiera:

• Kalorie: 168
• Tłuszcze: 0 g
• Białko: 5 g
• Węglowodany: 37 g
• Błonnik: 4 gramy
• Sód: 24 mg
• Witamina C: 37% RDI
• Witamina B6: 31% RDI
• Potas: 27% RDI
• Mangan: 20% RDI

Porównując ziemniak typu Red zawiera mniej kalorii, węglowodanów i błonnika niż ziemniak typu Russet, o którym była mowa wcześniej. Jednakże ma w składzie więcej witaminy K i niacyny.

Wiele składników odżywczych skoncentrowanych jest w zewnętrznej skórce ziemniaka, zatem obieranie jej może usunąć część z nich. Zawartość tłuszczu i kalorii zwiększa się w procesie smażenia. Znacznie lepszym sposobem na przygotowywanie ziemniaków jest pieczenie, gotowanie i gotowanie na parze.

 Aby zrozumieć dlaczego tyjemy i bardzo często mimo zdrowej diety nie możemy schudnąć warto zapoznać się z tym szkoleniem. w 45 min w bardzo prosty sposób wytłumaczone są mechanizmy jak działa nasze ciało i jak pożywienie wpływa na nasze poszczególne organy.

Zawierają przeciwutleniacze:

Przeciwutleniacze to substancje zapobiegające powstawaniu szkodliwych wolnych rodników, które są reaktywnymi formami tlenu. Te z kolei mogą gromadzić się w organizmie i przyczyniać do rozwoju przewlekłych chorób, takich jak: choroby serca, cukrzyca i rak. Ziemniaki są źródłem następujących antyoksydantów: flawonidów, karotenoidów i kwasów fenolowych.

 Stwierdzono, iż kolorowe ziemniaki są bardziej skuteczne w neutralizacji wolnych rodników, niż odmiany białe.  Dostarczają skrobi odpornej:

Jest to rodzaj skrobi, która nie jest trawiona w jelicie cienkim. Przechodzi bezpośrednio do jelita grubego, gdzie może karmić dobre bakterie. Odporna skrobia poprawia kontrolę cukru we krwi, ułatwia proces trawienia oraz wchłanianie substancji odżywczych i zaspokojenie potrzeby poczucia głodu. Badania dowodzą, iż najwyższa zawartość skrobi odpornej występuje w ziemniakach ugotowanych, a następnie schłodzonych.

Ziemniaki mogą być sycące:

Mówi się, że ziemniaki mogą zwiększyć uczucie sytości i zmniejszyć poczucie głodu ze względu na dużą zawartość błonnika.
Gotowane ziemniaki są w stanie szybciej zaspokoić głód, niż przykładowo makaron, ryż, czy słodkie rogaliki.

Spożywanie ziemniaków może przyczynić się do problemów z nadwagą – mit, czy hit?

Udowodniono, iż nadmierne spożywanie ziemniaków i ziemniaków przetworzonych może być przyczyną powstawania problemów z nadwagą. Natomiast spożywane z umiarem i odpowiednio przygotowane dostarczają niezbędnych wartości odżywczych, o których mowa powyżej.

Jeżeli chcesz abym stworzył dla ciebie dietę, która wyeliminuje te produkty  zobacz tutaj

Czy częsta konsumpcja ziemniaków może objawiać się zwiększonym ciśnieniem krwi?

Jedzenie ziemniaków może wiązać się z ryzykiem wystąpienia podwyższonego ciśnienia krwi ze względu na ich wysokie obciążenie glikemiczne. Tak jak wcześniej wspomniano – nadmierne spożycie ziemniaków może przyczynić się do nadwagi i otyłości, co z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Ważne jest, aby pamiętać o umiarze i nie przesadzać z ilością.

Ziemniaki zawierają glikoalkaloidy:

Są to substancje chemiczne występujące w roślinach. Ziemniaki zawierają dwa – solaninę i chaconinę. Największa ich zawartość jest w zielonych ziemniakach, zawierających najwięcej chlorofilu, który jest wydzielany przez kontakt ze światłem. Ważne jest, aby przechowywać ziemniaki w ciemnych i chłodnych pomieszczeniach.

Spożywane w dużych ilościach mogą mieć działanie toksyczne. Mogą negatywnie wpływać na zdrowie układu pokarmowego i przyczyniać się do pogłębiania stanu zapalnego jelit. Jednakże, jeśli są spożywane w racjonalnych ilościach, glikoalkaloidy prawdopodobnie nie powodują żadnych negatywnych skutków. Nie można spożywać surowych ziemniaków !

Podsumowanie:

Prawidłowo przechowywane, przygotowane i spożywane w odpowiednich ilościach ziemniaki mogą być doskonałym uzupełnieniem diety.
Zawierają wiele składników odżywczych takich jak: witaminy, minerały, antyoksydanty i skrobia odporna. Ziemniaki jedzone w nadmiarze mogą przyczyniać się do przyrostu masy ciała i wzrostu ciśnienia krwi. Jak każdy produkt nawet ten zdrowy 🙂

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz