Dieta bezglutenowa za i przeciw

Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zanim zacznę swoją interpretację dotyczącą wpływu glutenu na nasze ciało pragnę przytoczyć kilka suchych informacji !

Co to jest gluten?

Gluten to białko występujące w pszenicy – takiej jak: orkisz,  pszenica, jęczmień lub żyto.

Około 1-2 % populacji ma chorobę trzewną, która jest autoimmunologiczną formą nietolerancji glutenu (celiakia). Ci ludzie muszą prowadzić dietę bezglutenową przez całe życie.

Są również ludzie, którzy mają różne alergie związane z konsumpcją pszenicy. Eksperci twierdzą, że w tej kategorii znajduje się około 1-6% populacji.

Kolejna rzesza ludzi to ok. 8-10% populacji, które po zjedzeniu pszenicy, głównie gliadyny z pszenicy mają nieswoiste reakcję ze strony przewodu pokarmowego (biegunka, gazy, bóle jelit )

Tak więc jeśli masz jakiś rodzaj nadwrażliwości na glutenu, najlepiej żebyś zastąpił całą pszenicę ziarnami bezglutenowymi. W tym artykule dowiesz się jakie są najlepsze bezglutnowe ziarna, czy dieta bezglutenowa jest zdrowsza oraz jakie korzyści z niej płyną.

Warto pamiętać również, że kwestia prawidłowego trawienia glutenu, leży w naszych jelitach. Im słabsze jelita nadszarpnięte czynnikami środowiskowymi (leki, stres, konserwanty ) ty większe prawdopodobieństwo, że gluten będzie ci szkodzić !

Czy dieta bezglutenowa jest zdrowsza od tej zawierającej gluten?

Czy może jednak nasz organizm potrzebuje glutenu? Oczywiste jest, że jeżeli masz chorobę trzewną lub nietolerancję glutenu, to musisz go unikać i całkowicie wyeliminować ze swojej diety. Jednak wiele osób toleruje gluten i przechodząc na dietę bezglutenową traci wiele korzyści z niego płynących, przynajmniej tak twierdzą naukowcy !

Wiele badań pokazuje, że  spożywania glutenu to niższe ryzyko występowania udaru mózgu, cukrzycy typu 2, chorób serca, astmy, raka jelita grubego, chorób zapalnych a także chorób dziąseł. Całe ziarna, zwłaszcza gdy są wytwarzane prawidłowo i są wolne od ciężkich substancji chemicznych, mogą zawierać wiele witamin i minerałów takich jak; B6, E, niacyna, kwas pantotenowy, ryboflawina, tiamina, folinian, wapń, żelazo, magnez, cynk, miedź, selen, potas, błonnik, białko i przeciwutleniacze. 

To w końcu problemem tkwi w glutenie czy brak podstawowych witamin, minerałów i błonnika ? 

Istnieje druga strona medalu, rzadko kto wspomina, że większość badań dotyczących wpływu glutenu (najczęściej gliadyna ) na nasze zdrowie dotyczy analizy  głównie produktów bogatych w błonnik, witaminy z grupy B, kluczowych mikro i makroelementów, które wymieniłem powyżej  i dodatkowo występującej w niej  gluten.

Logiczne jest, że można skomponować jadłospis tak, że nie będzie w niej glutenu a będą wszystkie mikro, makro elementy, błonnik i związki antyoksydacyjne np. flawanoidy.

Kłamstwem jest mowa, że jedzenie glutenu zmniejsza ryzyko występowania cukrzycy typu II to błonnik zmniejsza to ryzyko a nie gluten, dokładnie tak samo jest z rakiem jelita grubego to nie gluten zmniejsza ryzyko występowania nowotworu tylko błonnik, który odżywia florę jelitową i tworzy bardzo mocny kwas przeciwzapalny – kwas masłowy!

Szczerze mam to w nosie czy ktoś je gluten czy nie ale trzymajmy się faktów a nie próbujemy na siłę wcisnąć swoją rację !

Kliknij poniżej w Polub tę stronę, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga. Jeżeli masz pytanie dotyczące artykułu : Wpisz wiadomość 


Profilaktyczne minimalizowanie glutenu  

Istnieją także korzyści płynące z diety bezglutenowej, jest to np: zmniejszenie objawów związanych z IBS: badani wykazały, że gluten jest częstą przyczyną IBS i wyeliminowanie go ze swojej diety może rozwiązać ten problem.

Eliminacja glutenu wpływa dobrze na dzieci z autyzmem: wielu rodziców, a nawet szpitali dziecięcych twierdzi, że dieta bezglutenowa wpływa na zachowanie, interakcje społeczne oraz uczenie się u dzieci z autyzmem.

Pobudzenie energii: niektórzy twierdzą, że gluten powoduje uczucie zmęczenia i letargu.

U tych, którzy są wrażliwi, gluten może zapobiec prawidłowej absorpcji składników odżywczych co z kolei uniemożliwia prawidłowe odżywianie mózgu, układu nerwowego i narządów.

Ten brak pożywienia może skutkować zmęczeniem. Tak więc jeśli jesteś wrażliwy na gluten, jego wyeliminowanie może podwyższyć twój poziom energii.

Kiedy jeść gluten a kiedy nie ?

Kolejna kwestia to uzmysłowienie sobie, że naturalnie występujący gluten, tak jak matka natura go stworzyła (z błonnikiem i innymi mikroelemetami) jest inaczej metabolizowany niż proponowane przez współczesne koncerny spożywcze produktów bezglutenowe.

Pamiętajmy, że produkty bezglutenowe (ciastka, makarony itp) są poddane bardzo mocnej rafinacji i obróbce spożywczej, przez co tracą cenne witaminy i minerały, w kolejnym etapie producenci żywności oczywiście dodają te witaminy, ale witaminy syntetyczne.

Dieta bezglutenowa oparta na przetworzonych produktach to najgorsze co może być, lepiej samemu gotować !

Moja taka rada, nie koncentrujmy się czy w sklepie kupujemy produkt glutenowy czy nie, skoncentrujmy się, aby produkty były bogata w jak największe pokłady witamin i minerałów!
Jeżeli nie mamy skrajnej alergii na gluten to nie widzę problemu abyśmy raz na jakiś czas zjedli sobie coś z glutenem !

Tak jak Paracelsusu mówił : żadna substancja jest toksyczna i każda substancja jest toksyczna, wszytko zależy od dawki

Dlatego trzymajmy proporcje  dotaczajmy odpowiedniej ilości błonnika witamin i minerałów a zdrowie będzie dopisywało !

 Eliminujmy cukry proste, transy,  rafinowane węglowodany i konserwanty bo to jest największy problem współczesnego świata a nie gluten! 

Top 6 bezglutenowych ziaren:

Amarantus: oferuje korzyści trawienne i pomaga w budowaniu zdrowych kości. To wspaniałe źródło białka, błonnika, manganu, magnezu, fosforu i żelaza.

Ryż brązowy: wpływa dobrze na serce, dostarcza mangan i obniża poziom cholesterolu.

Kasza gryczana: jest pełnowartościowym nasionem wypełnionym przeciwutleniaczami.

Kasza jaglana: proso jest również materiałem siwenym określanym często jako zboże. Jego zawartość błonnika i niski indeks glikemiczny pomaga regulować prawidłowy poziom cukru we krwi.

Quinoa: zawiera białko, przeciwutleniacze, wiataminy i minerały.

Sorgo: zawiera białko, żelazo, witaminy z grupy B i błonnik pokarmowy, a także przeciwutleniacze redukujące stany zapalne.

Top 3 ziarna zawierające gluten:

Mimo, że jest wiele ziaren które zawierają gluten, wystarczy wyeliminować produkty pszenne, które w XXI wieku są hybrydami, z bardzo mocno zmodyfikowaną cząsteczką glutenu (gliadyny) zmienionej głównie pod kątem chromosomów !

Kolejnym ziarnem zawierającym gluten jest jęczmien, który występuje w: barwnikach spożywczych zupach piwie drożdżach piwowarskich. Jeżeli mamy dostęp do naturalnych ziaren jęczmienia możemy go używać ale nie jako codzienny produkt.

Trzecim ziarnem jest żyto, które możemy znaleźć w: chlebie żytnim piwie żytnim płatkach, jest to stosunkowo najmniej zmodyfikowana wersja ziarna dlatego żytni chleb raz na jakiś czas może występować w naszej kuchni !

Badania :

What is Gluten?


https://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/whats-whole-grain-refined-grain/gluten-free-whole-grains
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3754775/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23688532
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23688532
https://www.childrensmn.org/educationmaterials/childrensmn/article/15864/gluten-free-casein-free-diet-for-autism-spectrum-disorder/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19068339

 


Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz