15 udowodnionych naukowo korzyści zdrowotnych witaminy D

Podziel się ze znajomymi :)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Rozpuszczalna w tłuszczach  witamina D  jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Niestety znaczna część osób ma jej  niedobór . Możemy ją sobie dostarczyć wraz z jedzeniem (np. jajka, podroby, masło, tłuste ryby), jednak w przeciwieństwie do innych witamin, ciało ludzkie w przypadku kontaktu z promieniami słonecznymi potrafi samo ją wyprodukować. Dlatego można powiedzieć, że wit. D jest wręcz pewnego typu hormonem.

Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.

___________________________________________

15 korzyści zdrowotnych witaminy D:

Wzmacnia kości

Wit. D zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu z pożywienia. Badania wykazały, że suplementacja wit D:

  • zmniejsza ryzyko złamań o 23-33%
  • może przyspieszyć gojenie złamań

Eksperci zalecają osobom mającym stężenie wit. D we krwi poniżej 12 ng/ml (25nmol/l) suplementacje wit. D w dziennej dawce 20-25 mcg (800-1000 jm). Suplementacja jest istotna szczególne w okresie jesienno-zimowym u dzieci i osób starszych.

Zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy

Wit. D zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 1 i 2.

W przypadku cukrzycy typu 1 u dzieci:

  • niski poziom wit. D razem z czynnikami genetycznymi i środowiskowymi promuje rozwój choroby
  • badania wykazują, że suplementacja wit. D u małych dzieci i niemowląt zmniejsza ryzyko zachorowania o 29-88%

W przypadku cukrzycy typu 2 u dzieci i dorosłych:

  • wit. D zmniejsza insulinooporność
  • wit. D poprawia funkcjonowanie komórek odpowiedzialnych za produkcję insuliny
  • badania wykazują, że niedobór wit D we krwi zwiększa ryzyko rozwoju choroby nawet o 55%
  • dowiedziono, że przyjmowanie dziennej dawki odpowiadającej co najmniej 12,5 mcg (500 jm) wit. D obniża ryzyko zachorowania o 13% w porównaniu z osobami przyjmującymi jej mniej niż 5 mcg (200 jm)

Może poprawić zdrowie serca

Witamina D poprawia zdrowie serca i zmniejsza ryzyko zawału. Co wykazały badania?

  • mężczyźni z poziomem wit. D we krwi niższym niż 15 ng/ml (37 nmol/l) dwukrotnie częściej padają ofiarami ataku serca, niż ci z poziomem 30 ng/ml (75 nmol/l) lub wyższym
  • prawdopodobieństwo wystąpienia choroby serca było wyższe o 153 % u osób z poziomem wit. D we krwi poniżej 15 ng/ml (37 nmol/l), a największe ryzyko zaobserwowano u osób mających dodatkowo wysokie ciśnienie krwi
 Może obniżyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów

Z różnych badań naukowych wynika, że:

  • wyższy poziom wit. D idzie w parze z niższym ryzykiem wystąpienia niektórych nowotworów
  • u osób z odpowiednim poziomem tej witaminy ryzyko wystąpienia raka pęcherza moczowego jest niższe o nawet 25 %
  • odpowiednio wysoki poziom wit. D zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego
  • wit. D może odgrywać ważną rolę w progresji nowotworu
 Może zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci

Rzeczywiście, kilka badań opisuje niezwykle spójne powiązanie między poziomem witaminy D we krwi oraz ryzykiem przedwczesnej śmierci.

Okazało się, że pacjenci stosujący suplementy witaminy D mieli o  6% niższe ryzyko przedwczesnej śmierci.

10 POZOSTAŁYCH, UDOWODNIONYCH NAUKOWO ZALET WITAMINY D:

  1. Zmniejsza objawy depresji.
  2. Zwiększa siłę mięśni.
  3. Może pomóc w zapobieganiu i leczeniu stwardnienia rozsianego.
  4. Zmniejsza ataki astmy.
  5. Zapobiega przeziębieniom.
  6. Przyspiesza rekonwalescencje po przebytych operacjach.
  7. Zmniejsza przewlekły ból.
  8. Promuje urodzenie zdrowego, większego dziecka.
  9. Chroni przed chorobą Parkinsona.
  10. Ogranicza związany z wiekiem spadek kondycji psychicznej.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz