ANALIZA-10 objawów menopauzy, o których się nie mówi.

zrzut-ekranu-2016-12-04-o-15-22-07
Podziel się ze znajomymi 🙂
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Brak miesiączki przez co najmniej rok jest wskaźnikiem, że kobieta przechodzi z reprodukcyjnego punktu A do niereprodukcyjnego punktu B. Oznacza to, że weszła w okres menopauzy. Dla większości kobiet, menopauza zaczyna się około 51-go roku życia. Przejście od jednego etapu do drugiego nie ma miejsca w jedną noc. Jest stopniowe i dla każdej kobiety wygląda nieco inaczej. W rzeczywistości, pierwsze objawy menopauzy mogą  rozpocząć się na 10 lat przed jej zakończeniem.

Wiele kobiet uważa, że menopauza może uczynić ich życie łatwe, ponieważ nie mają do czynienia z cyklem menstruacyjnym, oraz mogą planować swój czas bez martwienia się, że wystąpi miesiączka, lub zajdą w ciąże. Ale menopauza powoduje wiele zmian w organizmie, nie tylko klasyczny objaw nieregularnych miesiączek.

Oto top 10 rzeczy, których nikt nie opowiada o menopauzie.

1. Ciągnące się przez lata uderzenia gorąca

Uderzenia gorąca to jeden z najczęstszych objawów menopauzy. W rzeczywistości mogą trwać przez wiele lat. Uderzenia gorąca rozpoczynają się w okresie okołomenopauzalnym. U niektórych kobiet niekoniecznie zaczynają się dopiero po wystąpieniu ostatniej miesiączki. Epizody gorąca są długie i zwykle są „przedsmakiem” dyskomfortu spowodowanego przekwitaniem.

Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.

___________________________________________

Badanie opublikowane w 2015 roku w JAMA Internal Medicine wykazało, że klimakterium (przekwitanie) u połowy kobiet trwa ponad siedem lat w okresie menopauzy, a czasem nawet przez cztery i pół roku po menopauzie. Inne badanie opublikowane Menopause w 2016 roku donosi, że kobiety można zaliczyć do czterech różnych grup, jeśli chodzi o uderzenia gorąca i nocne poty, z przypisanymi różnymi potencjalnymi konsekwencjami w postaci terapii i profilaktyki. Uderzenia gorąca zwykle utrzymują się od siedmiu do 10 lat i występują w różnym czasie dla różnych kobiet.

Nagły wzrost i spadek temperatury ciała może obniżyć jakość życia kobiety, jak również doprowadzić do palpitacji serca, uczucia niepokoju, napięcia lub poczucia strachu. Jeśli podczas snu występują uderzenia gorąca, mogą zakłócać sen, powodując zmęczenie i zmiany nastroju. W celu złagodzenia uderzeń gorąca, unikaj gorących napoi, przegrzanych pomieszczeń, alkoholu, kofeiny i niektórych leków.

2. Skrajne zmęczenie

Czy to z powodu gorąca, kiepskiego snu, czy z innych przyczyn, etap okołomenopauzalny i menopauza może skutkować ogromnymi stratami energii. Możesz cały czas czuć się wyczerpana i zmęczona. Wyczerpanie jest podobne do tego, którego doświadczasz w pierwszych miesiącach życia swojego potomka. Całe ciało drży z wyczerpania i spójna rozmowa jest ogromnym wysiłkiem.

W okresie menopauzy, estrogen, progesteron, hormony tarczycy i nadnerczy ulegają wahaniom, co może prowadzić do zmęczenia. Wszystkie te hormony są zaangażowane w regulowanie energii komórek w organizmie. Do walki ze zmęczeniem najlepiej zaplanuj swoją codzienną rutynę w inteligentny sposób. Odpoczywaj, gdy czujesz się wyczerpana.

3. Przyrost masy ciała

Dodatkowe kilka kilogramów jest powszechne u kobiet po menopauzie. Ale ważne jest, aby pamiętać, że związany z menopauzą skok wagi nie dzieje się nagle. Ten rodzaj wzrostu masy ciała zachodzi stopniowo.

Według National Heart, Lung, and Blood Institute, w okresie menopauzy kobiety zyskują średnio 2,27 kilograma. Niektóre kobiety mogą nawet zyskać aż 5 do 10-ciu kilogramów. Badanie opublikowane w 2004 roku w American Journal of Epidemiology wykazało, że nie ma bezpośredniego związku między przyrostem masy ciała w okresie menopauzy a zmianami hormonalnymi. Badanie podkreśla główne takie czynniki jak brak aktywności fizycznej i spowolnienie metabolizmu. Jednak badanie opublikowane w 2012 roku w czasopiśmie The International Menopause Society informuje, że zmiany hormonalne w całym okresie okołomenopauzalnym w znacznym stopniu przyczyniają się do wzrostu otyłości brzusznej. To z kolei prowadzi do dodatkowych powikłań na tle fizycznym i psychicznym.

Przyrost masy ciała w okresie menopauzy nie jest to dobry znakiem, ponieważ stwarza potencjalnie poważne konsekwencje dla zdrowia. Zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi, depresje, choroby serca i cukrzyce typu 2.

4. Pogorszenie się kondycji włosów

Przerzedzanie włosów (lub nawet utrata włosów) jest jednym z głównych objawów menopauzy, a problem ten może trwać kilka miesięcy. Menopauza ma wpływ na włosy ze względu na wahania hormonów. Wypadanie włosów może rozpocząć się na etapie pre-menopauzy. W tym czasie poziom estrogenów spada i testosteron w krwi łatwiej przeistacza się w DHT (dihydrotestosteron). To z kolei zmniejsza przepływ krwi do mieszków włosowych, przez co włosy stają się cieńsze z dnia na dzień. Ponadto, w wyniku zmian hormonalnych włosy są podatne na przesuszenie i łamliwość.

Badania przeprowadzone w Belgravia Centre z siedzibą w centralnym Londynie informują, że objawy menopauzy, takie jak wypadanie włosów trwają o wiele więcej lat, niż zakładano. Wniosek został wyciągnięty na podstawie wyników badania długoterminowego z udziałem 1449 kobiet z czterech grup etnicznych w siedmiu miastach amerykańskich, które od 1996 do 2013 roku przeszły przez menopauzę. Średnia długość czasu przekwitania wynosiła 7,4 roku, ale połowa kobiet odczuwała objawy o wiele dłużej, niektóre nawet 14 lat.

5. Problemy ze snem

W okresie menopauzy ma miejsce znaczny spadek poziomu estrogenów i progesteronu, co powoduje nocne uderzenia gorąca i zaburzenia snu.

Badanie opublikowane w 2005 roku w Journal of Clinical Sleep Medicine donosi, że istnieją trzy główne powody, w wyniku których menopauza wpływa na sen. Pierwszy z nich to zaburzenia nastroju, drugim jest wzrost częstości snu i zaburzenia oddychania, zaś trzecim wzrost rozwoju fibromialgii.

Wraz ze zmianami hormonalnymi, zróżnicowana gama czynników związanych bezpośrednio lub pośrednio z przekwitaniem, przyczynia się do problemów ze snem. Ze względu na zaburzenia snu w nocy, większość kobiet po menopauzie ma ochotę na drzemkę w ciągu dnia (jak małe dziecko), dzięki której organizm broni się przed przemęczeniem psychicznym i fizycznym. Gorącą kąpiel (20-sto minutowa) przed pójściem do łóżka może pomóc uporać się z problemami ze snem związanymi z hormonami. Ważne jest również, aby kłaść się regularnie spać.

6. Utrata gęstości kości

Utrata tkanki kostnej i osteoporoza to częsta dolegliwość u kobiet powyżej 50 roku życia. W rzeczywistości, po 35 roku życia zachodzi stopniowa utrata masy kostnej w organizmie, która może przyczynić się do osteoporozy, wskutek której kości stają się kruche i bardziej podatne na złamania.

Badanie opublikowane w 2008 roku w Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism wykazuje, że w późnym okresie okołomenopauzalnym, utrata masy kostnej znacznie przyspiesza i postępuje w podobnym tempie w pierwszych latach po menopauzie. Badanie zwraca również uwagę, że masa ciała jest ważnym wyznacznikiem szybkości utraty gęstości masy kostnej w okresie menopauzy.

Hormon estrogen pomaga zachować mocne kości. Z powodu menopauzy, jajniki przestają produkować ten hormon, nawet w okresie pre-menopauzy, który występuje od 2 do 8 lat przed menopauzą.

7. Suchość skóry

Menopauza to również czas, aby zmienić swój balsam, ponieważ za sprawą spadku poziomu estrogenu skóra ma tendencję do przesuszenia i nadmiernego łuszczenia. Niektóre kobiety skarżą się również na swędzenie i zaczerwienienie skóry. Wraz z wiekiem zdolność skóry do zatrzymywania wody i produkcji sebum zmniejsza się, co sprawia, że jej stan się pogarsza.

Starzenie się powoduje spadek grubości skóry w wyniku zaniku naskórka, skóry właściwej i podskórnej tkanki tłuszczowej. To z kolei również powoduje wysuszanie, oraz marszczenie. Spróbuj użyć odżywczego, wysoko nawilżającego balsamu, aby zapobiec wysuszeniu skóry. Ponadto istotne jest, aby nie tylko nawilżać skórę od zewnątrz ale i od wewnątrz.

8. Wahania nastroju

Wahania hormonów, które towarzyszą menopauzie, mogą prowadzić do zmian w chemicznych mózgu, które z kolei mogą wywoływać depresję. Częste zmiany nastroju i depresja mogą być wyniszczające. Kobiety stają się nieco bardziej narażone na depresję w okresie okołomenopauzalnym.

Badanie opublikowane w 2011 roku w Psychological Medicine wykazało, że u kobiet jest od dwóch do czterech razy większe prawdopodobieństwo wystąpienia epizodu dużej depresji, gdy znajdowały się w okresie okołomenopauzalnym lub pomenopauzalnym.

Huśtawki nastrojów i depresja mogą być stresujące i nieść ze sobą bez konkretnej przyczyny uczucia smutku, irytacji, niepokoju lub beznadziei. Głębokie oddychanie, medytacja, zdrowa dieta, prawidłowy sen i wsparcie ze strony rodziny mogą w dużym stopniu pomóc uporać się z tym problemem.

9. Wzrost złego cholesterolu

Menopauza może powodować, że poziom „złego” cholesterolu wzrasta. Jest to związane z rosnącym wiekiem, a także zmianami hormonalnymi związanymi z menopauzą, a zwłaszcza ze spadkiem poziomu estrogenu.

Badanie opublikowane w 2009 roku w American Journal of Epidemiology wykazało, że stężenie cholesterolu całkowitego osiągnęło najwyższy poziom podczas samej menopauzy i we wczesnym okresie po-menopauzalnym, natomiast zmiany we wczesnych etapach menopauzy były minimalne.

Przejście przez menopauzę prowadzi także wzrostu dobrego cholesterolu, co wiąże się z zaskakującym faktem wzmożonego narastania płytki nazębnej.

10. Problemy z pamięcią

Większość kobiet doświadcza sporadycznych zaników pamięci, zwłaszcza przed lub podczas menopauzy. Dla niektórych, zapominanie staje się problemem i przeszkadza w codziennej egzystencji. Regularne zapominanie w okresie menopauzy ma miejsce z powodu obniżenia poziomu hormonów w organizmie (w szczególności estrogenu).

Tutaj pomocne okazuje się zażywanie estrogenu w tabletkach. Uzupełnienie estrogenu pomaga regulować poziom innego hormonu – kortyzolu, który ma znaczący wpływ na pracę mózgu na poziomie przemian chemicznych. Staraj się również ćwiczyć pamięć, np. rozwiązując krzyżówki, grając w szachy i czytać.

 


Podziel się ze znajomymi 🙂
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Darmowa treść PREMIUM - prosto na twojego maila / przykładowe diety, przepisy, plany treningowe

UWAGA! DIETA FIZJOLOGICZNA - ZDROWE ODCHUDZANIE / MASOWANIE

ddd

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz