Zaskakujące badania – Jakie problemy niesie siedzący tryb pracy i brak aktywności ?

Podziel się ze znajomymi :)
  • 182
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    182
    Shares

Ostatnie badania wskazują na to, że zaledwie trzy godziny siedzenia dziennie może uszkadzać naczynia krwionośne. Z tego wynika, że długotrwała praca biurowa przy komputerze może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie. Niestety nie każdy może sobie pozwolić na odpowiednie przerwy dające wytchnienie nogom.

U dorosłych siedzenie godzinami w pracy prowadzi do zwężonych tętnic w nogach, co utrudnia przepływ krwi, podnosi ciśnienie krwi, a także przyczynia się z czasem do rozwoju chorób serca.

Według niektórych szacunków dzieci siedzą średnio 8,5 godziny dziennie. Ponadto poziom aktywności dzieci drastycznie spada w wieku 8 lat, zwłaszcza wśród badanych dziewczynek. Naukowcy wzięli pod lupę niewielką grupę dziewcząt ( w wieku od 7 do 10 lat ) w celu ustalenia, czy siedzenie jest tak samo szkodliwe dla ich zdrowia jak w przypadku dorosłych.

Na początku badań wszystkie dziewczyny miały zdrowe tętnice. Jednak u siedzących nieprzerwanie przez trzy godziny ( grając na tabletach lub oglądając filmy ) pogorszyły się znacznie przepływy w tętnicach. Wyniki badań są alarmujące – przepływy w naczyniach spadły o 33%. Zwiększa to znacznie ryzyko chorób serca. Zachęcające jest jednak to, że funkcje arterii u dziewczyn wróciły do normy kilka dni później. A kiedy czas siedzenia został przerwany przez delikatną 10-minutową sesję rowerową – nie odnotowano spadku funkcji naczyniowych.

Badania sugerują, że dzieci nie różnią się od dorosłych pod względem podstawowej fizjologii organizmu. To potwierdza, że siedzenie ściska naczynia krwionośne u młodych ludzi tak samo jak ma to miejsce u osób dorosłych i tak samo jak u ludzi w podeszłym wieku.

Mimo tych badań nie wiadomo do końca jaki wpływ na zdrowie dzieciaków ma siedzenie godzinami dzień po dniu. Wniosek jest zatem oczywisty aby zachęcić dzieci do aktywnego wypoczynku.

Przeciętnie dorosły człowiek spędza 9 godzin dziennie siedząc. To bardzo dużo – nawet trzydziesto lub sześćdziesięciominutowy trening nie może przeciwdziałać złym efektom siedzenia. Może się wydawać się nam naturalne siedzenie tak długo, ponieważ organizm przyzwyczaił się do niego ( fizycznie i psychicznie ),ale jest to całkiem sprzeczne z naturą.

Badania pokazują, że ludzie żyjący na wsiach siedzą tylko około trzech godzin dziennie. Rolnicy są aktywni przez większość dnia i przez to unikają negatywnych zmian.

Możesz być zaskoczony skutkami długotrwałego siedzenia. Poniżej kilka przykładów na to, co dzieje się w różnych obszarach ciała.

Uszkodzenie narządów

Serce: Kiedy siedzisz, krew płynie wolniej, a mięśnie palą mniej tłuszczu, co sprawia, że łatwiej kwasy tłuszczowe zatykają swoje serce. Badania wykazują że ludzie, którzy siedzą 10 lub więcej godzin dziennie mogą znacznie zwiększyć u siebie ryzyko zachorowania na choroby serca.

Trzustka: zdolność organizmu do reagowania na insulinę słabnie już po jednym dniu nieprzerwanego siedzenia, prowadzi to do wytwarzania zwiększonej ilości insuliny a w konsekwencji do rozwoju cukrzycy.

Badania potwierdzają, że ci, którzy siedzieli przez długi okres czasu – dwa razy częściej chorują na cukrzycę lub choroby serca, w porównaniu do tych, którzy nie siedzieli zbyt długo.

Kolejnym wnioskiem badaczy jest fakt, iż siedzenie dłużej niż osiem godzin dziennie wiążę się z 90 %-owym wzrostem ryzyka pojawienia się cukrzycy typu 2.

Rak jelita grubego: Nadmiar siedzenia może zwiększyć ryzyko raka jelita grubego, piersi i raka endometrium. Mechanizm nie jest dokładnie znany, ale może to być spowodowane nadmierną produkcja insuliny, która zachęca do wzrostu komórek. Druga możliwość to wolne rodniki. Regularny ruch zwiększa ilość przeciwutleniaczy w organizmie, które mogą wyeliminować potencjalnie rakotwórcze wolne rodniki. Statystyczne wyniki badań są zatrważające:

– ryzyko raka płuc wzrasta o 54%

– ryzyko raka macicy wzrasta o 66%

– ryzyko raka jelita grubego wzrasta o 30%

Innym powodem tego zwiększonego ryzyka raka jest powiązany z siedzeniem – przyrost masy ciała i związane z nim zmiany biochemiczne, takie jak zmiany hormonalne, zaburzenia metaboliczne, stany zapalne, zaburzenia wytwarzania leptyny.

Trawienie: Siedzenie po jedzeniu powoduje, że jama brzuszna jest skurczona co spowalnia trawienie. Powolne trawienie może prowadzić do skurczy, wzdęć, zgagi i zaparć, a także dysbiozy w przewodzie pokarmowym – stanu spowodowanego przez brak równowagi mikrobiologicznej w organizmie. Istnieje coraz więcej dowodów na to, że dysbioza mikroflory jelitowej jest związana z patogenezą zarówno zaburzeń jelitowych, jak i pozajelitowych. Jelitowe obejmują chorobę zapalną jelit, zespół jelita drażliwego ( IBS ), celiakię. Wśród pozajelitowych należy wymienić alergię, astmę, zespół metaboliczny, choroby układu krążenia, otyłość.

Uszkodzenie mózgu

Mózg spowalnia kiedy prowadzisz siedzący tryb życia – ma mniej świeżej krwi i tlenu.

Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.

___________________________________________

Problemy z postawą:

Napięta szyja i ramiona: Podczas pracy przy komputerze lub przyciskania telefonu do ucha, szyja i głowa idzie do przodu . Może to prowadzić do przeciążenia niektórych mięśni i przyczepów oraz bólu szyi, ramion i pleców.

Problemy z kręgosłupem: Siedzenie wywiera większy nacisk na kręgosłup, niż stanie, a jeśli siedzisz zgarbiony przed komputerem to jeszcze gorzej. Szacuje się, że 40 procent osób z bólem pleców spędza długie godziny przy komputerze każdego dnia.

Dyski w plecach rozszerzają się i kurczą, jak się poruszasz, co pozwala im wchłonąć krew i składniki odżywcze. Kiedy siedzisz, dyski są kompresowane i w miarę upływu czasu mogą stracić elastyczność. Siedząc godzinami również zwiększasz ryzyko wystąpienia przepukliny dysków.

Zwyrodnienie mięśni

Aktywność wymaga napinania mięśni brzucha. Gdy siedzisz – pozostają niewykorzystane i słabe.

Problemy z biodrami: Twoje biodra również cierpią z powodu długotrwałego siedzenia. Mocno ograniczony jest zakres ruchu. U osób starszych, zmniejszenie mobilności stawu biodrowego jest najczęstszą przyczyną upadków.

Siedząc nie robisz też nic dla swoich pośladków, które mogą stać się osłabione, wpływające na stabilność i moc kroku podczas chodzenia i skakania.

Zaburzenia w nogach

Żylaki: Siedzenie prowadzi do słabego krążenia w nogach, które może powodować obrzęk kostek, pojawić się mogą żylaki i zakrzepy znane jako zakrzepica żył głębokich.

Słabe Kości: chodzenie i bieganie i każdego rodzaju ruch przyczynia się do silniejszych, gęstszych kości. Brak aktywności może spowodować słabe kości, a nawet osteoporozę.

Biurka bez krzeseł sposobem na polepszenie zdrowia dzieci i dorosłych.

Częste wiercenie się, niepokój używane są do opisania objawów zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ( ADHD) u dzieci. Wielu twierdzi, że takie zachowania są naturalne, gdy dzieci są zmuszane do „usiedzenia” przez nienaturalnie długi czas w szkolnej ławce.

Aby zwalczyć ten problem, niektóre szkoły przyszłościowo podchodzą do tego problemu. Dają dzieciom więcej możliwości poruszania się przez cały dzień, i nie oczekują od nich siedzenia godzinami przy biurku. Przykładem jest kilka szkół w Kalifornii, które wprowadziły zajęcia bez krzeseł.

Po wstępnym okresie dostosowawczym, pulpity stojące przyniosły entuzjastyczne opinie. Uczniowie traktują biurka jak przyrządy do zabawy i pomocy w nauce. Nauczyciele mówią, że biurka bez krzeseł spowodowały wzrost uwagi i skupienia wśród dzieci. Rodzice przyznają, że ich dzieci lepiej śpią w nocy. Wszystko to dzięki unikaniu nadmiernego siedzenia, aktywności i większej koncentracji na zleconych zadaniach. W jednej ze szkół wdrożony został specjalny program, w którym uczniowie mogą wziąć udział w klasie połączonej z siłownią na początku dnia, a w ciągu dnia szkolnego mają dostęp do jazdy na rowerach stacjonarnych i do zabawy w kulkach.

Ci, którzy uczestniczyli w tym projekcie niemal podwoili swoje wyniki w czytaniu i liczeniu

Takie same efekty może przynieść pulpit bez krzesła w biurze, z którego może skorzystać dorosły. Analiza badanych pracowników biurowych, którzy zamienili krzesła na pulpity wykazała znaczny wzrost wydajności takiego pracownika – nie licząc korzyści zdrowotnych.

Pulpity stojące zwiększyły tętno o około osiem uderzeń na minutę.

Okazało się też, że dzięki pulpitom można zwiększyć poziom dobrego cholesterolu HDL.

Już po 3 miesiącach używania takich biurek widać oczywiście efekty w postaci utraty wagi.

Ludzie, którzy używali biurek stojących zgłaszali mniejsze zmęczenie, napięcie, dezorganizację, a więcej wigoru, energii.

Regularny ruch ma zasadnicze znaczenie dla zachowania zdrowia

Gdy ktoś dostaje biurko bez krzesła, na ogół stoi kilka godzin dziennie. Ale nie stoi w miejscu. Pierwszą rzeczą, która się dzieje jest przechodzenie z nogi na nogę i zwykłe poruszanie nogami. Daje to cały szereg korzyści fizjologicznych dla mięśni, równowagi w muskulaturze, układu jąder.

Nawet ruchy, takie jak wiercenie się są korzystne. Wśród kobiet, które zadeklarowały siedem lub więcej godzin siedzenia dziennie bez wiercenia się, ryzyko zgonu ze wszystkich przyczyn wzrosło o 30 procent. Kobiety, które często wierciły się – wypadły znacznie lepiej i ryzyko to zmniejszyło się zdecydowanie.

Innym przykładem badanych są ludzie, którzy wstają z krzesła i chodzą przez dwie minuty co godzinę. Ich żywotność wzrosła o 33 procent w porównaniu do tych, którzy tego nie robią.

Kolejnym sposobem na zwiększenie aktywności i odrzucenie krzesła jest postanowienie aby dziennie robić od 6 do 9 kilometrów. Część tej odległości możemy pokonywać pracy i w drodze do niej.

Te proste i pozornie drobne zmiany w sposobie poruszania się w pracy mogą dać kapitalne efekty w długim czasie

Poniżej kilka porad jak można urozmaicić siedzenie przy biurku:

– Organizuj układ przestrzeni biurowej w taki sposób, żeby trzeba było wstawać do skanera, faksu czy drukarki.

– Użyj do siedzenia piłki zamiast krzesła. Siedząc na piłce do ćwiczeń angażuje się mięśnie tułowia i pomaga poprawić równowagę i elastyczność.

– Ustaw timer, aby pamiętać o wstawaniu i poruszaniu się od 2 do 10 minut w każdej godzinie. Można też chodzić, stać, albo skorzystać z okazji, aby zrobić kilka prostych ćwiczeń przez biurku.

Kilka porad dotyczących wyrobienia w dzieciach nawyków aktywności:

Młodsze dzieci mają tendencję do chętnego poruszania się, i nie powinniśmy mieć problemu z zachęcaniem ich do ruchu i aktywności.. Niestety im starsze dzieci tym trudniej wyrobić u nich dobre nawyki ruchowe i zachęcić je do poruszania się. Jest to niebezpieczeństwo naszych czasów – młodzież prowadzi coraz bardziej siedzący tryb życia, zwłaszcza jeśli mają regularny dostęp do komputerów, TV, tabletów i gier wideo.

Jako rodzic ustaw limit „czasu ekranowego” i zachęcaj dziecko nie tylko do zorganizowanego sportu i innych czynności ( takich jak lekcje tańca ), ale także do regularnej aktywnej zabawy przed domem.

Zaangażuj dzieci w zajęcia wokół domu takie jak spacery z psem, wynoszenie śmieci, grabienie liści itp.

Działaj jako wzór do naśladowania. Zarażaj dzieci aktywnością. Jeśli dzieci zobaczą, że poruszasz się często i mało siedzisz, ruch będzie dla nich czymś naturalnym.


Podziel się ze znajomymi :)
  • 182
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    182
    Shares


 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz