Zobacz co się stanie jak będziesz trenować 7x w tygodniu – 5kg w tydzień ?


Podziel się ze znajomymi 🙂
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bardzo często w internecie krąży wiele zdjęć tego typu. Często okazuje się, że są to fikcyjne zdjęcia przerobione w Photoshopie albo wyjęte z kontekstu wieloletniej metamorfozy danej osoby i napisane w 30 dni … Głównie takie zdjęcia możemy znaleźć na reklamach suplementów diety, które oferują nam niesamowite efekty spalania tkanki tłuszczowej w jak najkrótszym odstępie czasu!

Prawda jest taka że każda osoba jest indywidualnością i potrzebuje ściśle określonej liczby dni na osiągnięcie sukcesu, to że jedna osoba schudła 5 kg w tydzień nie znaczy że ty schudniesz tyle samo.

Przykładowo jeżeli jedna osoba ma bardzo dużą otyłość i stosunkowo wysoki wzrost, całe życie odżywiała się produktami węglowodanowymi – rafinowanymi, które jak wiadomo mają tendencję nie tylko do odkładania tkanki tłuszczowej, ale również do retencji wody w naszym organizmie.

Nagle zaczyna stosować dietę ubogo kaloryczną i dodatkowo wspomagać się aktywnością fizyczną … bez żadnych problemów jest w stanie skupić 5 kg W 7 dni (z tego max to 1kg tkanki tłuszczowej ), Ale miejmy na uwadze to, że nie jest to tkanka tłuszczowa tylko woda! Jest to naturalny odruch naszego organizmu, który pozbywa się wody ponieważ dieta jest nisko węglowodanowa a nasz organizm nie ma tendencji do trzymania wody pod skórą i w  membranach mięśniowych.

Wieloletnie doświadczenie nauczyło mnie że pierwszy miesiąc jest najbardziej dynamicznym okresem ubytku naszej wagi, po czym dochodzi do zderzenia się z prawdziwymi realiami odchudzania. Dlatego na samym początku naszej przygody w spalaniu tkanki tłuszczowej musimy uzbroić się w cierpliwość.

Dzisiaj chciałbym poruszyć bardzo istotny temat, który dla osób zdeterminowanych i dążących do swojego wyznaczonego celu, pojawia się bardzo często, mianowicie chodzi o przetrenowanie naszego organizmu.

Jakie są objawy przetrenowania organizmu?

Przetrenowanie ma negatywny wpływ na codziennie funkcjonowanie organizmu. Dochodzi nie tylko do zaburzeń fizycznych, ale także psychicznych. Wyróżnia się subiektywne objawy przetrenowania oraz objawy obiektywne. Zmiany są również widoczne w badaniach laboratoryjnych.

Subiektywne objawy przetrenowania obejmują dolegliwości fizyczne i psychiczne.

Zaburzenia fizyczne przetrenowania:

– ból mięśni i stawów – przetrenowanie mięśni,
– ból głowy,
– duszność,
– silne wyczerpanie,
– złe samopoczucie,
– zawroty głowy,
– bóle w okolicy serca,
– częste przeziębienia, infekcje.

Zaburzenia psychiczne przetrenowania:

– zaburzenia snu,
– obniżenie koncentracji,
– apatia,
– rozdrażnienie,
– brak apetytu,
– niechęć do treningów.

OBJAWY PRZETRENOWANIA ORGANIZMU!!!

Przetrenowanie dotyczy osób uprawiających aktywność fizyczną. Kiedy brak jest czasu na odpoczynek oraz prawidłową regenerację organizmu, dochodzi do sumowania pozostałości po zmęczeniu. Prowadzi to do powstania przewlekłego zmęczenia, przemęczenia, a z czasem do przetrenowania mięśni. Co robić, aby uniknąć przetrenowania? Czym grozi przetrenowanie mięśni?

Co to jest przetrenowanie?

Przetrenowanie jest to zmęczenie organizmu, które spowodowane jest intensywnym wysiłkiem fizycznym lub psychicznym. Nadmierny wysiłek fizyczny powoduje gromadzenie się produktów ubocznych w mięśniach (przede wszystkim kwas mlekowy). Zwiększona potliwość prowadzi do odwodnienia organizmu. Wyczerpany zostaje również zapas glikogenu. Dochodzi do zmniejszanie wydolności organizmu, które trwa przez dłuższy czas, a jego przyczyną jest przeciążenie organizmu, a nie ostre zmęczenie, które występuje bezpośrednio po wysiłku. Zaburzona jest równowaga między wykonywanym wysiłkiem fizycznym a odpowiednią regeneracją organizmu. Przetrenowanie dotyczy nie tylko osoby uprawiającej aktywność fizyczną zawodowo, ale także wszystkich amatorów sportu.

Wyróżnia się dwa typy przetrenowania.

– typ 1 dotyczy głównie młodych i niedoświadczonych sportowców, uprawiających dyscypliny szybkościowo-siłowe. Objawy, które występuje w pierwszym typie przetrenowania to głównie objawy pobudzenia organizmu.
– typ 2 występuje głównie u starszych sportowców, którzy uprawiają dyscypliny wytrzymałościowe. Objawy dominujące są związane ze zwolnieniem procesów metabolicznych.

Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.

___________________________________________

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Wśród zauważanych (organicznych objawów przetrenowania należy wymienić:

– pogorszenie kondycji i wydolności organizmu,

Przetrenowanie dotyczy osób uprawiających aktywność fizyczną. Kiedy brak jest czasu na odpoczynek oraz prawidłową regenerację organizmu, dochodzi do sumowania pozostałości po zmęczeniu. Prowadzi to do powstania przewlekłego zmęczenia, przemęczenia, a z czasem do przetrenowania mięśni. Co robić, aby uniknąć przetrenowania? Czym grozi przetrenowanie mięśni?

Co to jest przetrenowanie?

Przetrenowanie jest to zmęczenie organizmu, które spowodowane jest intensywnym wysiłkiem fizycznym lub psychicznym. Nadmierny wysiłek fizyczny powoduje gromadzenie się produktów ubocznych w mięśniach (przede wszystkim kwas mlekowy). Zwiększona potliwość prowadzi do odwodnienia organizmu. Wyczerpany zostaje również zapas glikogenu. Dochodzi do zmniejszanie wydolności organizmu, które trwa przez dłuższy czas, a jego przyczyną jest przeciążenie organizmu, a nie ostre zmęczenie, które występuje bezpośrednio po wysiłku. Zaburzona jest równowaga między wykonywanym wysiłkiem fizycznym a odpowiednią regeneracją organizmu. Przetrenowanie dotyczy nie tylko osoby uprawiającej aktywność fizyczną zawodowo, ale także wszystkich amatorów sportu.

Wyróżnia się dwa typy przetrenowania.

– typ 1 dotyczy głównie młodych i niedoświadczonych sportowców, uprawiających dyscypliny szybkościowo-siłowe. Objawy, które występuje w pierwszym typie przetrenowania to głównie objawy pobudzenia organizmu.
– typ 2 występuje głównie u starszych sportowców, którzy uprawiają dyscypliny wytrzymałościowe. Objawy dominujące są związane ze zwolnieniem procesów metabolicznych.

Jakie są objawy przetrenowania organizmu?

Przetrenowanie ma negatywny wpływ na codziennie funkcjonowanie organizmu. Dochodzi nie tylko do zaburzeń fizycznych, ale także psychicznych. Wyróżnia się subiektywne objawy przetrenowania oraz objawy obiektywne. Zmiany są również widoczne w badaniach laboratoryjnych.

Subiektywne objawy przetrenowania obejmują dolegliwości fizyczne i psychiczne.

Zaburzenia fizyczne przetrenowania:

– ból mięśni i stawów – przetrenowanie mięśni,
– ból głowy,
– duszność,
– silne wyczerpanie,
– złe samopoczucie,
– zawroty głowy,
– bóle w okolicy serca,
– częste przeziębienia, infekcje.

Zaburzenia psychiczne przetrenowania:

– zaburzenia snu,
– obniżenie koncentracji,
– apatia,
– rozdrażnienie,
– brak apetytu,
– niechęć do treningów.

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Wśród zauważanych (organicznych objawów przetrenowania należy wymienić:

– pogorszenie kondycji i wydolności organizmu,
– drżenie kończyn i drżenie mięśni,
– zwiększona potliwość,
– podwyższenie ciepłoty ciała,
– przyspieszony oddech,
– podwyższone tętno.

Objawy tzw. laboratoryjne:

– wzrost poziomu adrenaliny i kortyzolu,
– zaburzenia parametrów krwi,
– zaburzenia parametrów testosteronu,
– zmniejszona ilość węglowodanów w mięśniach i w wątrobie,
– zwolniony powrót tętna po wysiłku do tętna spoczynkowego,
– zwiększone zużycie energii i tlenu,
– zintensyfikowane powstawanie mleczanu we krwi podczas wysiłku fizycznego.

Jak uniknąć przetrenowania?

W związku z tym, że skutki przetrenowania nie są przyjemnie i nie wpływają dobrze na funkcjonowanie organizmu, należy go unikać. W przypadku gdy się już pojawi, warto wiedzieć, jak należy postępować. Oto kilka praktycznych wskazówek:

– kiedy dojdzie do przetrenowania, przede wszystkim należy zmniejszyć intensywność treningów oraz skrócić czas ich trwania, gdyż obciążeniu ulegają wszystkie układy, ale również dochodzi do przetrenowania mięśni.
– trening musi być odpowiednio dostosowany do osoby trenującej, do jego kondycji i możliwości.


W trakcie treningu ważne są ćwiczenia rozluźniające i odciążające.
– każdy trening powinien zawierać rozgrzewkę, stretching (rozciąganie) oraz relaks.
– jeśli w czasie wysiłku fizycznego odczuwane jest zmęczenie, niechęć i przeciążenie, wówczas należy przerwać ćwiczenia i odpocząć.
– oprócz dyscyplin, jakie na co dzień są uprawiane, warto uprawiać również inne formy ruchu, które przyspieszą procesy regeneracyjne np. pływanie, spacer, joga. Osłabione w trakcie przetrenowania mięśnie i stawy potrzebują odciążenia i rozluźnienia.
– po wysiłku potrzebny jest odpoczynek, aby organizm miał czas na odpowiednią regenerację. Nie powinno się trenować przez 7 dni w tygodniu.
– aby przyspieszyć procesy regeneracyjne, trzeba pamiętać o wysypianiu się. W trakcie snu procesy te przebiegają najszybciej.
– ważne jest, aby pić dużo płynów w trakcie i po wysiłku. Wspomaga to transport substancji odżywczych do mięśni i usuwanie zbędnych produktów pracy mięśni. Należy przyjmować więcej wody niż zazwyczaj, ponieważ skutkiem przetrenowania może być odwodnienie.
– trzeba pamiętać o zdrowym odżywianiu i prawidłowej diecie – dieta musi być pełnowartościowa (bogata we wszystkie składniki pokarmowe), produkty powinny być w 100% naturalne, jak najmniej przetworzone. Należy spożywać dużo węglowodanów, z których pozyskiwany jest glikogen oraz białek, które są niezbędne w odbudowie włókien mięśniowych.
– można również skorzystać z sauny, która spowoduje wzrost temperatury ciała, dojdzie do rozszerzenia naczyń krwionośnych i zwiększy się przepływ krwi.
– przy przetrenowaniu pomocny może być masaż – podobnie jak w przypadku sauny dojdzie do rozszerzenia naczyń krwionośnych, ale także wspomoże on odprowadzenie produktów ubocznych przemiany materii.

Należy wiedzieć, jakie objawy daje przetrenowanie i kiedy się pojawią, trzeba jak najszybciej je zwalczyć. Zbagatelizowanie objawów może doprowadzić do poważnych konsekwencji – kontuzji, urazów, a nawet konieczna może być rezygnacja z uprawiania aktywności fizycznej.

FIZJOTERAPEUTA

mgr Rafał Cholewa

Terapeuta PNF, Terapeuta SI


Podziel się ze znajomymi 🙂
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz