Niedobór snu może nam zniszczyć zdrowie, psychikę i spowodować, że będziemy otyli?

Podziel się ze znajomymi :)
  • 203
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    203
    Shares

Brak snu jest częstym problemem we współczesnym świecie, mający niestety negatywny wpływ na wiele aspektów w naszym życiu.

Przerwanie lub niedobór snu pojawiający się raz na jakiś czas nie ma większego wpływu na nasze zdrowie, pozostaje jedynie uciążliwością w trakcie dnia. Natomiast trwały brak snu niesie ze sobą więcej trudności – prowadzi do nadmiernej senności, wahań emocjonalnych, braku koncentracji, kompulsywnemu podjadaniu, wydajności pracy i obniżonej percepcji jakości życia. Nie ma wątpliwości, iż sen jest formą regeneracji, której potrzebujemy do codziennego funkcjonowania.

Kilka faktów dotyczących niedoboru snu:

  • Około 59% Amerykanów sypia 7 lub więcej godzin w ciągu nocy, kiedy 40% poświęca temu mniej niż 7h.
  • Osoba, która nie doświadczyła snu przez więcej niż oną noc, jest osłabiona, nietrzeźwa.
  • Po upływie zaledwie 16h bez snu u większości ludzi można zaobserwować znaczne spowolnienie czasu reakcji
  • Pozbawiony snu mózg nie jest w stanie obierać pozytywnych emocji w ten sam sposób to mózg wypoczęty.
  • Brak snu wpływa na codzienne funkcjonowanie, zaburza koncentrację, umiejętność skupienia
  • Deprywacja snu odgrywa główną rolę jako sprawca podczas różnego rodzaju wypadów z udziałem samolotów, statków, pociągów, samochodów i elektrowni.
  • Śpiąc mniej niż 5h zwiększany ryzyko zgonu o 15%
  • Podjadanie na tle emocjonalnym spowodowane jest źle zregenerowanym mózgiem
  • Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na negatywne skutki niedoboru snu
  • Brak snu może być objawem nierozpoznanej choroby
  • Bez uzyskania wystarczającej ilości snu, kumulujemy tak zwany dług snu.
  • Zaburzenia snu mogą kosztować USA nawet 100mld $ rocznie, poprzez utracenie produktywności pracowników, kosztów leczenia, zwolnień lekarskich.

Czym jest niedobór snu?

Deprywacja ma miejsce, wówczas gdy śpimy mniej, niż wymaga tego od nasz organizm. Starsi ludzi mają większą odporność na skutki braku snu, w przeciwieństwie do dzieci i młodzieży, którzy wykazują dużo większą wrażliwość na ten aspekt.

 

Dane wg The National Sleep Foundation (NSF) podają następujące grupy wiekowe i ich odpowiedni czas snu:

  • Noworodki (0-3 miesiące): 14-17 godzin dziennie
  • Niemowlęta (4-11 miesięcy): 12-15 godzin
  • Małe dzieci (1-2 lat): 11-14 godzin
  • Przedszkolaków (3-5): 10-13 godzin
  • Dzieci w wieku szkolnym (6-13): 9-11 godzin
  • Nastolatki (14-17): 8-10 godzin
  • Dorośli (18-64): 7-9 godzin
  • Osoby starsze (65+): 7-8 godzin.

Po upływie około 16 godzin od przebudzenia, organizm będzie się starał zrównoważyć potrzebę snu. Jeżeli sen nie zostaje wdrożony, mózg będzie starał się uzyskać odpoczynek, na przykład poprzez krótkie „ataki” snu – tak zwany mikrosen. Symptomy alarmowe tej reakcji to ziewanie, częste mruganie, opadająca głowa. Mikrosen trwa kilka lub kilkanaście sekund. Oczy osoby trwającej podczas mikrosnu często pozostają otwarte, przy jednoczesnym oderwaniu od rzeczywitości. Skutki niekiedy bywają katastrofalne, w szczególności u osób obciążonych nadmierną pracą, jak na przykład kierowców.

Mikrosen będzie występował tak długo, aż nie zaznamy pełnego wypoczynku, mechanizm uśpienia będzie najbardziej uciążliwy dla osób, które pozostają bez wypoczynku więcej niż 48h.

Przyczyny braku snu

Niektórzy ludzie mogą uważać sen za marnowanie czasu, jednocześnie doprowadzając do jego deprywacji na rzecz nocnych rozrywek, edukacji, osiągania wysoko postawionych celów, czy chęci pogoni za pieniędzmi. Zjawisko braku snu najczęściej spotykane jest u nastolatków i młodych dorosłych.

Innymi przyczynami mogą być również praca zmianowa, obowiązki rodzinne.

Równowaga między snem, a przebudzeniem bywa często zaburzona. Późne pójście spać idące w parze ze wczesnym wstawaniem prowadzi do akumulacji długu, który wkrótce będzie musiał zostać odrobiony.

Dodatkowe przyczyny, które prowadzą do deprywacji omawianego zjawiska związane mogą być z problemami zdrowotnymi, takimi jak depresja, obturacyjny bezdech senny (OBS), brak równowagi hormonalnej czy choroby przewlekłe

Objawy braku snu
Kliknij poniżej w „Polub tę stronę”, a będziesz na bieżąco informowany o nowych artykułach z mojego bloga.

 

snp:motywator
VideoBlog: www.motywator.tv
insta: https://www.instagram.com/motywator.tv/